Bekrefter: Skal selge bensin- og dieselbiler i minst 12 år til

VW bekrefter at de skal tilby bensin og dieselmotorer i Europa i minst 12 år til, og i andre markeder enda lenger.
VW bekrefter at de skal tilby bensin og dieselmotorer i Europa i minst 12 år til, og i andre markeder enda lenger.
Artikkelen fortsetter under annonsen

I andre markeder skal VW tilby fossilbiler enda lenger.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

I tråd med stadig strengere utslippskrav fra EU, blir bilprodusentene nødt til å eskalere den elektriske satsningen.

Samtidig jobber mange hardt for å effektivisere og kutte utslippene på dagens bensin- og dieselmotorer.

Forrige uke skrev vi i Broom at Audis toppsjef bekrefter at selskapet etter 2030 kun skal tilby helelektriske modeller.

Nå går også søstermerke og bilgigant Volkswagen ut med sitt mål: Mellom 2033 og 2035, skal selskapet stanse salget av fossilmotorer, men det gjelder kun i Europa.

Det vil med andre ord si at vi i det europeiske markedet kan kjøpe en ny VW med fossilmotor i minst 12 år til.

Golf GTI er en ikonisk VW-modell. Dette er nyeste generasjon med en 2-liters bensinturbo på 245 hk.
Golf GTI er en ikonisk VW-modell. Dette er nyeste generasjon med en 2-liters bensinturbo på 245 hk.

C02-nøytral innen 2050

Til tyske Merkur, sier Volkswagen-topp Klaus Zellmer, at utfasingen av fossilmotorer vil skje i Europa først. Så vil USA og Kina følge etter, noe senere.

– I Sør-Amerika og Afrika vil det ta mye lenger tid, fordi de politiske rammene og infrastrukturforholdene fortsatt mangler der, legger han til.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Innen 2050 skal hele Volkswagens bilflåte være CO2-nøytral.

Les også: Audi kutter fossilmotorer innen 2030

Klaus Zellmer sier at det vil ta mye lenger tid å fase ut bensin- og dieselbilen i Sør-Amerika og Afrika Foto: Volkswagen
Klaus Zellmer sier at det vil ta mye lenger tid å fase ut bensin- og dieselbilen i Sør-Amerika og Afrika Foto: Volkswagen

– EU fører til økt elbil-produksjon

Hjemme i Norge, er det el-SUVen ID.4 som topper VW-salget akkurat nå. Møller Mobility Group, som er importør av blant annet Volkswagen til Norge, har en klar ambisjon om ytterligere å styrke sin elektriske posisjon i årene fremover.

I første tertial i år, var 70 prosent av Møllers personbil-salg elektrisk.

– Rammebetingelsene for elektriske biler i Norge og EU er viktige premisser for Møller Mobility Group. Konsernet forventer at EUs utslippsmål fortsatt vil føre til økt produksjon av elektriske biler. Dagens avgiftssystem i Norge bidrar positivt til markedsveksten for nye og brukte elektriske biler. Vi skal fortsette å være en aktiv pådriver for at en stadig større andel av bilparken blir utslippsfri, sier konsernsjef Petter Hellman i Møller Mobility Group.

Artikkelen er først publisert av broom.no.