Det som kommer ut av eksosrøret her kan faktisk drikkes

Det er ikke mange biler på markedet, der det eneste utslippet er vann.
Det er ikke mange biler på markedet, der det eneste utslippet er vann. Foto: Broom.no
Artikkelen fortsetter under annonsen

Dette bør du nok ikke prøve på din bil.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Elbil er det som gjelder i Norge, akkurat nå. Men det er ikke sikkert at det alene vil regjere i framtiden. Noen bilprodusenter er overbevist om at biler som går på hydrogengass er et godt alternativ.

Det er nemlig noen klare fordeler med dette: Bedre rekkevidde, ikke følsom for kalde temperaturer og det tar langt mindre tid å fylle hydrogentanken, enn det tar å lade batteriet på en elbil.

Så er det også noen utfordringer. Den største akkurat nå, er den manglende infrastrukturen med tanke på hydrogenstasjoner.

Etter en eksplosjon i 2019 er det i skrivende stund bare to steder du får gjort det: En i Oslo – og en som tilhører ASKO i Trondheim. Ikke akkurat noe å belage seg på for folk flest.

(Saken fortsetter under bildet)

Ved det ene bakhjulet er det plassert et god gammeldags eksosrør – bare at det på Mirai slipper ut vann. Brooms redaksjonssjef, Vegard Møller Johnsen, sikret seg litt av det. Foto: Broom.no
Ved det ene bakhjulet er det plassert et god gammeldags eksosrør – bare at det på Mirai slipper ut vann. Brooms redaksjonssjef, Vegard Møller Johnsen, sikret seg litt av det. Foto: Broom.no

Storsatsning

Toyota jobber imidlertid sammen med Everfuel for å løse akkurat dette. I løpet av de kommende to årene skal det på plass 13-15 nye stasjoner. Det skal dekke opp store deler av de viktigste strekningene mellom de store byene i Sør-Norge.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Planen er også å få en flåte med Toyota Mirai-taxier i Oslo. Med god rekkevidde og korte opphold på hydrogenstasjonene, er disse bilene i utgangspunktet godt egnet til dette. To nye hydrogenstasjoner i hovedstaden skal være på plass innen høsten.

Akkurat som elbiler, får hydrogenbiler fritak for moms og avgifter. De kan også kjøre i kollektivfeltet.

Koster å fylle tanken

Men det koster mer å fylle tanken, enn å lade batteriet. Full tank i Mirai, som gir rekkevidde på opptil 650 kilometer, koster rundt 550 kroner.

Forskjellen fra diesel og bensinbiler, er naturligvis at det eneste utslippet i hydrogenbiler er vann.

Saken ble først publisert hos Broom.no