Sjåføren kjørte rett forbi kontrollen – det fikk han angre på
Her var det mye som ikke var i orden.
Kontrollene er godt skiltet og det skal ikke være mulig å unngå å skjønne at man skal stoppe. Likevel hender det at sjåfører av tyngre biler tar sjansen – og kjører rett forbi kontrollene til Statens vegvesen.
Som regel har de nok også en eller flere «gode» grunner til å gjøre det. Som sjåføren som søndag kveld forsøkte å komme seg unna på Ånestad kontrollstasjon i Løten.
Vogntoget kjørte rett forbi den skiltede kontrollen. Da fattet naturligvis Statens vegvesens folk mistanke:
– Vogntoget ble senere innhentet og flere graverende feil ble avdekket, forteller Kent Heggeriset i Statens vegvesen.
Da hans folk fikk sett nærmere på både ekvipasje og papirer, var det nemlig mye som ikke var i orden.
Ikke bremser på tilhengeren
Her er det Heggeriset skriver i sin rapport:
– Kjøring uten gyldig førerkort.
– Kjøring uten sjåførkort i fartsskriver.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsen– Utgått kalibrering av fartsskriver.
– Tilhenger hadde ikke tilkoblede bremser, tross for at dette veide over 40 tonn!
– Tilhenger var ikke tilpasset trekkbil (ikke mulig å svinge under visse forutsetninger).
– Flere graverende feil på tilhenger.
– Dårlig lastsikring.
– Uklare omstendigheter rundt tilhengerens identitet.
– Fører blir anmeldt for de fleste av forholdene, forteller Heggeriset, inkludert også at han kjørte forbi skiltet kontroll.
Vegvesenet fikk tips, se hva de stoppet:
To personbiler begjært avregistrert
Kontrollørene hadde også litt av hvert annet å ta seg av denne kvelden. Det ble en rekke kjøreforbud, blant annet på grunn av dette:
– Avrenning av fiskeslo av semitrailer.
– Sikthindrende gjenstander i frontrute.
– Pålagt hvile i forbindelse med kjøring i toukers-perioden overskredet.
– Overlast vogntog 5.150,- + ikke medbragt løyve.
– Manglende lastsikring på to vogntog.
To personbiler ble også begjært avregistrert på grunn av manglende EU-kontroll/manglende utbedring av tekniske mangler.
Se hva som sto igjen da varebilen til slutt fikk kjøre videre
Artikkelen er først publisert av broom.no.