Tar over for en stor norsk suksess – nå er prisen klar

Mitsubishi Eclipse Cross ladbar hybrid tar over for storselgeren Outlander, det kan nok bli en tøff oppgave.
Mitsubishi Eclipse Cross ladbar hybrid tar over for storselgeren Outlander, det kan nok bli en tøff oppgave.

Her er nye og ladbare Eclipse Cross.

Mitsubishi har lange og sterke tradisjoner i Norge. Derfor slo det ned som en liten bombe da det tidligere i år ble kjent at fabrikken ville trekke seg ut av Europa, inkludert vårt marked.

Både importør og forhandlere begynte å forberede seg på en fremtid uten biler fra merket. Men så kom kontrabeskjeden: Mitsubishi fortsetter i Norge – og med en helt ny og ladbar SUV.

De siste årene har ladbare Outlander vært en stor suksess her hjemme. Nå er modellen klar for utskiftning. Dermed er det ikke små sko (eller hjul) nye Eclipse Cross skal fylle.

45 kilometer på strøm

Bilen ble første gang vist i forbindelse med Mitsubishis 100-årsjubileum i 2017.

Eclipse er noe mindre enn Outlander. Med lengde på 4,54 meter er den å regne som en kompakt SUV og går inn i en klasse som er ganske tett befolket av biler.

Bilen har fått en modifisert versjon av drivlinjen vi kjenner fra Outlander. Her er det to elmotorer, en foran og en bak, batteripakke på 13,8 kWt og en 2,4-liters bensinmotor.

Den elektriske rekkevidden er ikke spesielt imponerende på en helt ny bil i 2020. Den er på 45 kilometer, målt etter den nye og strengere WLTP-metoden.

Les vår test av Outlander PHEV her

45 kilometer rekkevidde på strøm, det er ikke spesielt imponerende på en helt ny, ladbar hybrid.
45 kilometer rekkevidde på strøm, det er ikke spesielt imponerende på en helt ny, ladbar hybrid.

Nød- og krisetilfeller

Bilen har tre kjøremoduser: I EV-modus drives de elektriske motorene med strøm fra fremdriftsbatteriet. I seriehybrid-modus brukes bensinmotoren til å generere strøm til elmotorene som igjen sørger for fremdrift, og i parallellhybrid-modus brukes bensinmotoren til fremdrift sammen med elmotorene. Modusene skiftes sømløst og automatisk, avhengig av gjenværende batterikapasitet, kjøreforhold og kjørestil.

En 100 volt AC-lader med maksimalt 1.500 watt effekt kan sørge for strøm til elektronikk og annet elektronisk utstyr for utendørsaktiviteter, og er en pålitelig kilde til strøm ved nød- og krisetilfeller.

Bilen kan også tjene som en kilde for oppladbart batteri for en husholdning ved å koble en spesiell enhet til hurtigladeporten.

Helt nytt bilmerke: Denne skal 1.500 nordmenn kjøpe neste år

Slik ser det ut innvendig, her har Mitsubishi løftet seg endel de siste årene.
Slik ser det ut innvendig, her har Mitsubishi løftet seg endel de siste årene.

Startpris på 449.900 kroner

Firehjulstrekk-systemet distribuerer drivkraften til de elektriske motorene foran og bak. Vektfordelingen er optimalisert, og batteripakken er midtplassert. Dette skal gi stabile kjøreegenskaper og høy grad av komfort, med en elbils karakteristiske respons.

Eclipse Cross kommer i fire utstyrsnivåer: Invite starter på 449.900 kroner. Her får du blant annet batterivarmesystem, fjernlysassistent og omfattende sikkerhetsutstyr som kjørefeltvarsler og frontkollisjonvarsel med bremseassistanse.

Kul bil, men ikke så lett å skjønne hvem som skal kjøpe den

Eclipse Cross tilhører klassen av de mer kompakte familie-SUVene, bilen er drøyt 4,5 meter lang.
Eclipse Cross tilhører klassen av de mer kompakte familie-SUVene, bilen er drøyt 4,5 meter lang.

Toppmodellen

Neste trinn på skalaen heter Intense+, med startpris på 473.000 kroner. Blant standardutstyret her er head-up display, blindsonevarsler , krysstrafikk-bak varsler, adaptiv cruisecontrol, 360-graders kamera inkludert fugleperspektiv, varme i baksetene, og 100 volt strømuttak.

Instyle-utgaven kommer på 485.000 kroner. Her får du i tillegg til det allerede nevnte TomTom navigasjon, varme i frontruten, skinnseter, og elektrisk styrt passasjersete.

Toppmodellen Instyle + har så i tillegg stort panorama-glasstak. Denne koster 499.900 kroner.

Nye bilmerker: Her er fire gode nyheter – og én dårlig

Saken ble først publisert på Broom.no

Personvernpolicy