Norsk importør kutter: Hver fjerde ansatt må gå
Det kommer etter en skikkelig sjokkbeskjed.
Tidligere i år kom nyheten om at bilprodusenten Mitsubishi ikke skal lansere noen nye bilmodeller i Europa de neste tre årene.
Dette skjer etter en strategisk vurdering, der Mitsubishi i stedet skal konsentrere seg om å satse større i Asia.
I Norge har Mitsubishi i mange år vært en betydelig aktør. De siste årene har de blant annet hatt stor suksess med den ladbare SUV-en Outlander. Selv om den begynner å trekke på årene, er den Norges femte mest solgte bil så langt i år, med 2.436 eksemplarer.
Reduserer med 20 årsverk
Men nå får Mitsubishis Europa-strategi også konsekvenser hos den norske importøren.
Bransje-nettstedet Bilbransje24.no bringer nyheten om at Motor Gruppen skal nedbemanne importfunksjonene, og kutte antall ansatte med omkring 25 prosent.
– Jeg kan bekrefte av vi reduserer antall ansatte med rundt 20 årsverk. Vi er nå i prosess med å redusere arbeidsstokken. Noe skjer ved tilbud om sluttpakker, men vi kommer dessverre ikke unna noen oppsigelser, sier Magnus Brask Rustad som er konsernsjef i Motor Gruppen, til Bilbransje24.no.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenHva skjedde egentlig med denne bilen?
– Har ligget i kortene
Etter det Bilbransje24 erfarer er 14 av årsverkene som forsvinner knyttet til importen av Mitsubishi. Nedbemanningen skal være fullført før utgangen av 2020.
Per Morten Merg er daglig leder for Bilbransje24.no. Han er ikke overrasket over det som nå skjer hos den norske importøren:
– Nei, etter den dramatiske meldingen fra Mitsubishi i sommer, som betyr at de trekker seg ut av Europa, har det ligget i kortene. Beskjeden fra Mitsubishi kom overraskende og slike strategiske grep får naturligvis konsekvenser for mange, også importøren i Norge. Motor Gruppen er en importør som har drevet solid i det norske markedet i flere tiår, og det er naturlig at de tilpasser seg en ny virkelighet, sier Merg.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenHer forsvant ni butikker i Norge
Har vært en vinner
Det norske bilmarkedet har vært gjennom mange store endringer de siste årene. Det elektriske skiftet har gått svært fort her hjemme, det har også endret salg og markedsandeler for svært mange merker.
Artikkelen fortsetter under annonsenNoen har nærmest "vunnet i Lotto", ved at de har fått elbiler og ladbare hybrider som har solgt svært bra. Mens andre har slitt med drivlinjer som ikke er like attraktive i det norske markedet.
– Slik sett har Mitsubishi vært en av vinnerne. Outlander har vært Norges mest solgte ladbare hybrid i en årrekke og har virkelig truffet markedet her hjemme perfekt. Vi vet også at Mitsubishi var kommet langt med utviklingen av en etterfølger. Den var ventet til Norge om ikke lenge. Nå blir det altså ikke slik likevel, sier Per Morten Merg.
Store planer: De skal mangedoble salget i Norge
Denne saken ble først publisert på Broom.no.