Nå øker bomstasjonspasseringene

At samfunnet nå gradvis åpner etter at regjeringen letter på coronatiltakene, gjør at også trafikken øker. Her en bomstasjon sett fra Bygdøylokket mot Skøyen.
At samfunnet nå gradvis åpner etter at regjeringen letter på coronatiltakene, gjør at også trafikken øker. Her en bomstasjon sett fra Bygdøylokket mot Skøyen. Foto: Ole Berg-rusten / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Etter at regjeringen har begynt å lempe på coronatiltakene, merker Fjellinjen at trafikken i bomstasjonene tar seg opp.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

I april var nedgangen i trafikken gjennom bomringene i og rundt Oslo på 19,1 prosent sammenlignet med april i fjor.

Sammenlignet med mars i år er nedgangen imidlertid i ferd med å bremse opp, da var nemlig trafikken 35 prosent lavere enn i mars i fjor. Trafikken er dermed i ferd med å ta seg opp.

20. april åpnet barnehagene, og man fikk lov til å reise til hytta. En uke senere åpnet 1.-4. klasse på barneskolen. Denne gradvise åpningen har bidratt til en økning i trafikken gjennom bomstasjonene, opplyser Fjellinjen AS.

22. april var trafikken 14 prosent lavere enn en normal onsdag, og onsdag 29. april var den kun 8 prosent lavere. Dette er mye lavere enn onsdag 25. mars da trafikken var ned med hele 34 prosent.

De sammenlignbare bomstasjonene er i hovedsak Osloringen og bomstasjonene på bygrensen mot Bærum.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Totalt antall passeringer i alle bomringene har økt fra rundt 8,6 millioner bompasseringer i april 2019 til cirka 25,1 millioner bompasseringer i april 2020. Hovedårsaken er at flere bomstasjoner enn før registrerer passeringer, og at mange stasjoner har fått betaling i begge retninger.

Statistikken viser også at andelen elbilpasseringer synker, mens andelen tungtransport går opp. Begge deler skyldes etter alt å dømme at flere har hjemmekontor, slik at personbilene blir stående hjemme.