Her kutter de elbil-støtten til de som tjener mest

Teslas hjemstat California har satset tungt på å få flere elbiler og ladbare hybrider på veiene. Men nå strammes det inn på dette området. Foto: Scanpix.
Teslas hjemstat California har satset tungt på å få flere elbiler og ladbare hybrider på veiene. Men nå strammes det inn på dette området. Foto: Scanpix.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Og de kostbare bilene blir dyrere.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

California er på mange måter USAs svar på Norge når det gjelder å få mange elbiler ut i trafikken. De har i lang tid vært en foregangsstat på utslippsreduksjon. Et ledd i dette har vært statlig subsidiering av nullutslippsbiler og ladbare hybrider.

Hittil har dette gitt kjøpere av elbiler, brenselcellebiler og ladbare hybrider et statlig tilskudd på inntil 7.000 dollar, eller rundt 62.000 kroner, til nybilkjøpet. Resultatet av et slikt incentiv er – som i Norge – høye salgstall.

Nå endrer California på kursen, og strammer inn for de dyreste bilene – og de som har de høyeste inntektene.

Unntak

Et nytt regelverk innebærer at det kuttes i subsidiene. Den som har en inntekt på mer enn 150.000 dollar årlig (rundt 1,3 millioner norske kroner), får ikke lenger inntil de 7.000 dollarene i offentlig tilskudd.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

For elbiler og ladbare hybrider blir det dessuten satt et tak på prisen på bilen, som ikke får koste mer enn 60.000 dollar, eller rundt 530.000 kroner. Brenselcellebiler er unntatt fra dette kravet.

Les også: Mener dette er mye smartere enn elbil

Mange klarer ikke kravet

Ladbare Mitsubishi Outlander kan få det tøffere i California heretter.
Ladbare Mitsubishi Outlander kan få det tøffere i California heretter.

For de ladbare hybridene blir kravet dessuten at de må ha en elektrisk rekkevidde på minst 56 kilometer for å kvalifisere for tilskudd. Av slike modeller som ikke oppfyller det nye kravet, lister de statlige myndighetene opp følgende biler:

  • Audi A3 e-tron
  • BMW 530e iPerformance
  • BMW 530e xDrive iPerformance
  • Ford C-Max Energi
  • Mitsubishi Outlander PHEV
  • Subaru Crosstrek Hybrid PHEV
  • Volvo S60 T8
  • Volvo XC60 T8

For dyre

Eksempler på nullutslippsbiler som ikke kommer under kravet til minstepris på 60.000 dollar er disse:

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
  • Audi e-tron
  • Jaguar i-Pace
  • Tesla Model S
  • Tesla Model X

Begge disse Tesla-modellene prouduseres for øvrig i California. Her risikerer man altså å ramme «egen» bilproduksjon. Til gjengjeld blir ikke Teslas nyeste og minste bil, Model 3, rammet av dette. Den koster mindre enn 60.000 dollar.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Slik løser norsk selskap et stort Tesla-problem

Ikke bensindrevne tjenestebiler

Tesla Model 3 blir ikke rammet av de nye støtte-reglene i California. Det kan nok få stor betydning for salget.
Tesla Model 3 blir ikke rammet av de nye støtte-reglene i California. Det kan nok få stor betydning for salget.

Myndighetene i California tar stadig nye steg for å minimalisere klimagassutslipp. Det nyeste nå, er innføring av en ny policy for innkjøp av statlige tjenestebiler. Det er allerede innført forbud mot kjøp av slike biler med forbrenningsmotor, i praksis bensindrevne biler. De eneste unntakene som gjøres her, er biler som har med sikkerhet å gjøre – eksempelvis politibiler.

Med virkning fra nyttår ble det også forbud mot å kjøpe biler fra produsenter som ikke følger staten Californias krav til forbruk og utslipp, som er ekstra strenge.

Les også: Ingen tvil - dette blir terningkast 6

Artikkelen er først publisert av Broom