SV oppfordrer Sp til å gå inn for å skrote fergefri E39-prosjektet Rogfast: – Lite seriøst

Senterpartiets parlamentariske leder Marit Arnstad mener det er lite seriøst å gå inn for å stanse et samferdselsprosjekt som allerede er vedtatt og igangsatt, slik Rogfast er.
Senterpartiets parlamentariske leder Marit Arnstad mener det er lite seriøst å gå inn for å stanse et samferdselsprosjekt som allerede er vedtatt og igangsatt, slik Rogfast er.  Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

MDG, Rødt og SV vil skrote Rogfast-prosjektet etter at Vegvesenet avlyste milliardkontrakt. SV vil ha Senterpartiet med på laget. – Det vil vi ikke, svarer Sp.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Forrige uke tok MDG, SV og Rødt til orde for at veiprosjektet Rogfast burde skrotes. Prosjektet er en del av fergefri E39, og skal knytte Nord-Jæren og Haugalandet sammen med verdens lengste undersjøiske tunnel gjennom Boknafjorden og Kvitsøyfjorden.

Partiene mener flere av de største prosjektene bakt inn i planen om en fergefri E39 bør revurderes.

SV mener at også Senterpartiet burde ta til orde for å dra i bremsene på nåværende tidspunkt.

– Jeg har utfordret Senterpartiet spesielt fordi jeg tror de begynner å få kalde føtter fordi distriktene ender opp med å lide. Pengene som går til Rogfast og fergefri E39 kunne blitt brukt til mange andre gode tiltak i distriktene, sier stortingsrepresentant Arne Nævra (SV) til ABC Nyheter.

Han er partiets transportpolitiske talsperson og sitter i Transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Rogfast har en kostnadsramme på 20 milliarder kroner. Nævra mener pengene isteden kunne gått til å utvikle og bygge nullutslippsferger som kan ha hyppigere avganger enn dagens ferger, og til å bedre og trygge veinettet mellom dagens eksisterende fergekrysninger.

– Jeg skjønner Senterpartiets dilemma. De har nok en del ordførere som har lovet dette, og det er motsetninger innad i partiet. Jeg har sagt til Trygve Slagsvold Vedum at denne politikken ikke kler Senterpartiet. Det er feil prioritering av midler.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Fakta om Rogfast og fergefri E39:

  • Veiprosjektet E39 Rogfast innebærer kryssing av Boknafjorden og Kvitsøyfjorden nord for Stavanger med undersjøisk tunnel.
  • Prosjektet har en kostnadsramme på rundt 20 milliarder kroner.
  • Det ligger inne i Nasjonal transportplan (NTP) 2018-2029.
  • Prosjektet er en del av det større prosjektet om å få E39 mellom Stavanger og Trondheim helt fergefri.
  • Fergefri E39 ble lansert som et samferdselsprosjekt under Jens Stoltenbergs regjering i 2013. Målet med prosjektet er å halvere reisetiden mellom Kristiansand og Trondheim, som i dag er på 21 timer og inneholder 7 fergesamband
  • Rogfast er det første fergeavløsningsprosjektet som er igangsatt i det overordnede prosjektet.
  • Med sine 26,7 kilometer vil Rogfast bli verdens lengste undersjøiske veitunnel. Den blir også den dypeste på 392 meter.
  • Byggingen av Rogfast skal etter planen være ferdig i 2025/2026.
Kilde: Statens vegvesen

Sp: – Lite seriøst å stanse prosjektet

Parlamentarisk leder i Senterpartiet, Marit Arnstad, reagerer på SVs utspill.

– SV og Senterpartiet sto sammen om å lage planen for fergefri E39 da vi satt i regjering. Mange biter av fergefri E39 vil gå gjennom viktige områder i Norge. Det å lage en frakobling mellom fergefrie veistrekninger og distriktene er rart, for mange av bitene vil være sterkt knyttet til distriktene, sier hun til ABC Nyheter.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hun påpeker at Rogfast er et prosjekt som er vedtatt i Stortinget og som er i igangsatt.

– Da synes jeg det blir lite seriøst å forsøke å stanse prosjektet. Det vil ikke Senterpartiet støtte.

Selv om SV satt i regjeringen som la fram fergefri E39, var partiet tydelig imot det i valgkampen i 2013.

– I regjering samarbeider man med andre partier. Senterpartiet tar ansvar for kompromissene vi har inngått. Det burde SV også gjøre, mener Arnstad.

Les også: Frp-politiker med sleivspark til SV, MDG og SV

Vegvesenet avlyste milliardkontrakt over kostnadssprekk

Statens vegvesen trodde Rogfast-prosjektet skulle bli langt billigere enn det nå ser ut til å bli. I september avlyste de den såkalte Kvitsøy-kontrakten, som omfatter 1/3 av hovedtunnelen samt fem kilometer ettløpstunnel opp til Kvitsøy. Tilbyderne i konkurransen fant ut at del-prosjektet ville koste 1 milliard kroner mer enn Vegvesenet hadde anslått.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Dermed må hele Kvitsøy-kontrakten opp til ny politisk behandling i Stortinget, hvor kostnadsrammene for Rogfast diskuteres. Kvitsøy-kontrakten var det første som skulle bli bygget i Rogfast-prosjektet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Avlysningen av kontrakten og usikkerhet rundt de faktiske kostnadene er en av årsakene til at SV, MDG og Rødt mener hele Rogfast bør skrotes. Samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) har imidlertid sagt at han legger til grunn at prosjektet realiseres.

(Artikkelen fortsetter under)

Den undersjøiske tunnelen i Rogfast-prosjektet blir verdens lengste på 26,7 kilometer, og skal også ha en arm opp til Kvitsøy. Foto: Norconsult
Den undersjøiske tunnelen i Rogfast-prosjektet blir verdens lengste på 26,7 kilometer, og skal også ha en arm opp til Kvitsøy. Foto: Norconsult

Sp mener andre deler av fergefri E39 bør revurderes

Senterpartiet og Marit Arnstad mener fergefri E39 er et viktig prosjekt for distriktene sør i Trøndelag, i Møre og Romsdal, Sogn og Fjordane og helt ned til Stavanger.

– Men det er noen biter jeg mener vi se nærmere på. Først og fremst brua over Bjørnefjorden. Der har kostnadene eksplodert. Der må det være vilje til å se på rimeligere løsninger og andre traseer, sier Arnstad.

Hun tror heller ikke det er mulig å få en fergefri løsning over Sognefjorden.

– Vi skal også være åpen for å diskrutere kostnadsøkninger og hva de betyr, men det er ikke ensbetydende med at vi vil skrinlegge prosjektene.