«Vil helst bo i huler, spise gress og slutte med sex»Frp-politiker med sleivspark til SV, MDG og SV
– Moxnes og Lysbakken aner ikke hva verdiskapning er. Når det kommer østlendinger og belærer oss om hvordan vi bygger samfunnet, bør de heller holde seg til det de driver med i Oslo, sier Terje Helleland (Frp).
Torsdag skrev Stavanger Aftenblad at SV, MDG og Rødt vil stoppe utbyggingen av Rogfast og de andre veiprosjektene knyttet til fergefri E39 på Vestlandet.
Partilederne Audun Lysbakken (SV), Bjørnar Moxnes (Rødt) og nasjonal talsperson Arild Hermstad (MDG) advarer mot høye byggekostnader, bompenger og klimagassutslipp. De tre ber regjeringen om i første omgang å skrote Rogfast.
– De store partiene kommer ikke til å tørre å si det nå, men du ser hvordan panikken brer seg på kostnader. Det utrolige er at regjeringen ikke vil ha en likeverdig vurdering av alternativet for raskere og bedre ferger, sier Audun Lysbakken til avisen.
De tre partienes samlede utspill mot Rogfast og fergefri E39 får Frp-politikere til å reagere. Stortingspolitiker Terje Halleland (Frp) sitter i Energi- og miljøkomiteen og representerer Rogaland. Han sier til Radio Haugaland:
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsen– Dette er kjente toner fra partier som ønsker at alle skal bo i Oslo, i tillegg til helst bo i huler, spise gress og slutte med sex.
Han garanterer videre at Rogfast skal gjennomføres.
Fakta om Rogfast og fergefri E39:
- Veiprosjektet E39 Rogfast innebærer kryssing av Boknafjorden og Kvitsøyfjorden nord for Stavanger med undersjøisk tunnel.
- Prosjektet har en kostnadsramme på rundt 20 milliarder kroner.
- Det ligger inne i Nasjonal transportplan (NTP) 2018-2029.
- Prosjektet er en del av det større prosjektet om å få E39 mellom Stavanger og Trondheim helt fergefri.
- Fergefri E39 ble lansert som et samferdselsprosjekt under Jens Stoltenbergs regjering i 2013. Målet med prosjektet er å halvere reisetiden mellom Kristiansand og Trondheim, som i dag er på 21 timer og inneholder 7 fergesamband
- Rogfast er det første fergeavløsningsprosjektet som er igangsatt i det overordnede prosjektet.
- Med sine 26,7 kilometer vil Rogfast bli verdens lengste undersjøiske veitunnel. Den blir også den dypeste på 392 meter.
- Byggingen av Rogfast skal etter planen være ferdig i 2025/2026.
Aktuelt: Vegvesenet åpner for å skrote fergefri E39
– En spissformulering
– Dette er et ganske friskt utspill, Halleland? Hva mener du med dette? Spør ABC Nyheter.
– Det var en spissformulering. Med Rogfast driver vi på Vestlandet med verdiskapning, samfunnsbygging og legger til rette for økonomisk vekst. Når det da kommer østlendinger og belærer oss om hvordan vi bygger samfunnet, bør de heller holde seg til det de driver med i Oslo. Det var en reaksjon på utsagnene fra Moxnes, Lysbakken og Hermstad. De aner ikke hva verdiskapning er, svarer Frp-politikeren.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsen– Hvorfor bør ikke Rogfast stanses, slik de SV, MDG og Rødt foreslår?
– Det er egentlig det viktigste veiprosjektet som er igangsatt i Norge nå. Det betyr enormt mye for verdiskapningen på Vestlandet. Vi bygger sammen Haugalandet og Nord-Jæren, som har et overlappende næringsliv med enormt potensiale.
Artikkelen fortsetter under annonsenSamferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) er ikke overrasket over utspillet fra SV, MDG og Rødt, og bruker noe av den samme retorikken som Halleland når han kommenterer saken i Stavanger Aftenblad.
– SV, MDG og Rødt har jo bare en plan, og det er å hente penger fra vei og bruke det på jernbane på Østlandet. De koker sammen argumentasjon uten faglig hold for å få tak i disse pengene, sier Dale til avisen.
Les også: Listhaug vil droppe undersjøisk tunnel på E39 i Møre og Romsdal
SV: – Det er enkel Frp-retorikk
Arne Nævra (SV) sitter i Transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget, og er transportpolitisk talsperson for SV. Han er oppgitt over retorikken Dale og Halleland bruker i saken.
– Utspillet fra Halleland er helt absurd. Det er enkel Frp-retorikk. De har hatt suksess med slik retorikk i mange år, men kanskje viser oppslutningen deres nå at det ikke funker lenger. Jeg vil ikke gå inn på hver og en av de setningene for da kommer vi ikke videre i debatten, sier Nævra til ABC Nyheter.
Artikkelen fortsetter under annonsenHan skulle ønske debatten om Rogfast og fergefri E39 var mer saklig knyttet til pengebruk, klimagassutslipp og alternative løsninger i fokus. SV-politikeren synes heller ikke noe særlig om utspillet fra Dale til Stavanger Aftenblad.
Artikkelen fortsetter under annonsen– Statsråden har en tendens til å latterliggjøre vår politikk i debatten. Han er på grensen til å være uredelig når han sier at vi bare vil ha tog på Østlandet og ikke noen veier på Vestlandet. Med det setter han bevisst Østlandet og Vestlandet opp mot hverandre og spiller på motsetninger, sier Nævra til ABC Nyheter.
Les også: SV vil ha bompenger for å redusere køer, men ikke til motorveier
SV vil også bruke penger på vei
Nævra påpeker at SV også vil bruke penger på vei, selv om de ønsker å skalere ned og fjerne de store motorveiprosjektene som ligger inne i gjeldende Nasjonal transportplan (NTP).
Artikkelen fortsetter under annonsen– Det er de smale vestlandsveiene mellom eksisterende fergeleier som er problemet i dag. De er i dårlig stand. Vi burde bruke noen av de pengene som ligger inne til fergefri E39 til å rette ut eksisterende veier, få på plass midtdelere og bedre rassikring for å trygge de strekningene.
Han mener det å bruke rundt 190 milliarder kroner på fergefri E39 er feil prioritering av norske skattepenger. Bompengeregningen vil også bli betydelig for Rogfast-prosjektet. I tillegg er det snakk om store vedlikeholdskostnader.
Tidligere samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen har anslått at de undersjøiske tunnelene som bygges i forbindelse med fergefri E39 vil ha årlige vedlikeholdskostnader på 4 millioner kroner per kilometer per tunnelløp. Det inkluderer løpende vedlikehold og større renoveringsprosjekter.
– Til sammen vil det komme på rundt 200 millioner kroner i årlige vedlikeholdskostnader i Rogfast sitt tilfelle. Har du hørt et sånt tall før? Det er ganske oppsiktsvekkende, mener Nævra.
Les også: Dales tiltak for å kutte bompenger vil gi knapt tre meter motorvei