SV vil ha bompenger for å redusere køer, men ikke til motorveier

– Løsningen er å bygge mindre motorvei. Det vil gi mindre utslipp, mindre bompenger og mer penger igjen til kollektiv og jernbane, sier SV-leder Audun Lysbakken. Her er han fotografert på pressekonferansen før årets landsmøte.
– Løsningen er å bygge mindre motorvei. Det vil gi mindre utslipp, mindre bompenger og mer penger igjen til kollektiv og jernbane, sier SV-leder Audun Lysbakken. Her er han fotografert på pressekonferansen før årets landsmøte. Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

I sin tale til landsstyremøtet sa SV-leder Audun Lysbakken nei til bompenger til nye motorveier, men ja til bompenger for å redusere kø og forurensning i byene.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Jeg har forståelse for mange av dem som protesterer mot bompenger, sa han og pekte på dem som er avhengige av bil, som ikke har et godt kollektivtilbud og samtidig får en stor regning i tillegg til alle utgiftene de har fra før.

Men til forskjell fra de nye bompengelistene sier han at SV også har forståelse for dem som er avhengig av bussen og som trenger et bedre kollektivtilbud, for barn med astma og for ungdommen som krever kutt i klimautslippene.

– Løsningen på dette er enkel: Nemlig å bygge mindre motorvei. Det vil gi mindre utslipp, mindre bompenger og mer penger igjen til kollektiv og jernbane, sa Lysbakken i sin tale til landsstyremøtet i Oslo lørdag.

Les også: MDG om bompenger i Oslo: – Grensen er nådd

Oppgradering

Han sier at bomutgiftene ville vært langt lavere hvis Frp, Høyre, Senterpartiet, Venstre og KrF hadde hørt på SV, som har stemt imot gigantiske motorveiprosjekter delvis finansiert av bompenger.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Lysbakken sier at SV i stedet går inn for bygging og oppgradering av vanlige tofeltsveier med gul midtstripe, midtrekkverk og rassikring.

– Men samtidig som vi slutter å bygge rådyre, svære nye motorveier, støtter vi bruk av bompenger når det er nødvendig for å fjerne køer og forurensning i byområdene, sier SV-lederen.

Les også: Anti-bompengetopper avviser Støres løsning

– Renere luft og mindre kø

Han sier at det nye opplegget for bompenger i Oslo er en god nyhet for for eksempel en hjelpepleier i Groruddalen som er avhengig av T-banen for å komme seg til jobb og følge barn i barnehagen.

– De nye bompengene gjør at det blir renere luft, mindre kø og mer penger til et enda bedre kollektivsystem, sier han og viser til en analyse som viser at de fleste som kjører i Oslo, er menn med høy og middels inntekt.

I talen viste han også til at SV støtter bomringene i Trondheim og Bergen, og at SV kjemper for at kollektivtrafikken skal rustes opp langt mer enn dagens planer.