Forhandler om betaling fra elbiler i bommen
Foreløpig kjører elbiler gratis gjennom bompengeringen på Nord-Jæren. Lokalt forhandles det om når det er slutt på gratispasseringene.
Bomringen i Bergen hadde satt et prosentmål. I det mer enn 20 prosent av passeringene i bomringen kom fra elbiler, ble det slutt på gratispasseringene. Mandag ble det klart at målet var nådd. Litt arbeid gjenstår, men prossessen med å kreve inn betaling fra elbilene er i gang. På Nord-Jæren er det ikke fastsatt noe mål som automatisk starter prossessen med å ta betalt fra elbilene. Men bak lukkede dører forhandles det om når Bymiljøpakka får sin del av den elektriske sparegrisen.
I juni var takst for elbiler oppe i Fylkestinget.
«Fylkestinget viser til forslag i revidert statsbudsjett om å innføre halv takst for el-biler ved bompassering. Dersom dette blir vedtatt av stortinget vil det gjelda for alle bomprosjekt i Rogaland.», ble vedtatt den gang.
Halv takst for elbiler ble også vedtatt i Stortinget.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsen- Vi har gjort det vedtaket som trengs for å kreve inn penger elbiler i alle bomprosjekter i Rogaland. Foreløpig er ikke dette tatt med inn i Bymiljøpakken, sier fylkesordfører Solveig Ege Tengesdal (Krf).
Siden forhandlingene pågår, kan hun ikke gi noen konkret dato på når elbiler må betale i bomringen på Nord-Jæren.
- Jeg vil tro det er mulig å få det i gang i løpet av 2019, sier Tengesdal.
LES OGSÅ: Nye bom-tall om rushtidsavgift før forhandlingsmøte
Forhandlingsgruppa
Først av alt må partene i forhandlingsgruppa for bymiljøpakken bli enige om innkrevingen. Så må partene ta med det gruppa har blitt enige om til kommunestyrene.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsen– Vi holder på med forhandlinger på dette med innkreving. Disse forhandlingene er lukket, så det er ikke så mye jeg kan si, sier ordføreren i Randaberg, Kristine Enger (Ap).
Medlemmene i forhandlingsgruppa for bymiljøpakken er ordførere og et medlem av opposisjonen i hver av de fire medlemskommunene, Sola, Randaberg, Sandnes og Stavanger. Og fylkesordføreren.
Artikkelen fortsetter under annonsen– Vi har hatt to-tre møter i desember. Vi skal forhandle videre om innkreving i januar, vi ønsket oss mer informasjon fra administrasjonen før vi tok dette videre, sier Enger.
– Det er for tidlig å konkludere med noe. Først må vi bli enige om noe i forhandlingsgruppa, så kan vi ta det med til kommunestyret, sier ordfører i Stavanger, Christine Sagen Helgø.
LES OGSÅ: Elbil-fordelene
Innkreving
Forhandlingene på innkreving tar for seg tider og beløp for en eventuell rushtidsavgift, tak for antall passeringer, fritak for flere passeringer i timen og om det skal være fritak for elbiler eller ikke.
– Vi må se på dette med innkreving som en totalpakket, så mye mer enn det kan jeg ikke si nå, sier Sandnes-ordfører Stanley Wirak (Ap) og legger til:
– Jeg tror det er veldig mange som synes det er urettferdig sånn som det er i dag. Elbiler bruker veien uten å betale.
Artikkelen fortsetter under annonsenEnger forespeiler at det vil komme et tidspunkt for innkreving fra elbiler i løpet av våren.
– Et tidspunkt for når innkrevingen faktisk starter kan jeg ikke si noe om, men det er et tidspunkt forhandlingsgruppen forhåpentligvis finner fram til i løpet av januar. Etter det kan innkrevingen i praksis kan det skje ganske fort. Regjeringen har gitt grønt lys for dette ved å si at man kan ta halv takst for elbiler, sier Enger.
Les også: Sov på eggekasser for å nå drømmen