Meny

Har kjørt 2900 mil – og tapt seg 2 millioner kroner!

Mercedes CL anno 2008 er en luksuscoupe med et tidløst og elegant design. Den ble dessuten levert med V12-motorer! Nå kan en slik bil, med svært lav kilometerstand og kun èn tidligere eier, bli din. Illustrasjonsfoto.
Tør du slå til på råskinnet nå?

I 2006 kom Mercedes med en av sine råeste og flotteste coupeer: CL, med internkode C216.

Det er en todørsutgave av flaggskipet S-klasse.

Innstegsmodellen fikk navnet CL 500 – mens neste steg er CL 600. Det er en utgave av sistnevnte vi omtaler her.

Den er spesiell av flere årsaker. For det første ble den kjøpt ny i Norge, hos Bertel O. Steen i Stavanger i 2008. Den luksusen var det ikke mange norske kunder som unnet seg! I tillegg har den bare rullet 29.000 kilometer på de 10 årene siden den ble levert ut – og den har hatt samme eier hele tiden.

Dette er rett og slett en svært sjelden mulighet til å skaffe seg et potensielt samlerobjekt – til godt under en tredjedel av det den kostet ny.

Les også: Denne har tapt seg 1,5 millioner kroner

12 sylindre

CL 600 er utstyrt med noe så sjelden som en V12-motor. Det får du snart ikke i noen bil, lenger!

Her er volumet på solide 5,5 liter – og med to turboladere byr den på 517 hk / 830 Nm. Da skal du klare å holde følge med trafikken – på Nürburgring, om så er!

0-100 km/t går på 4,6 sekunder – mens toppfarten er nord for 250 km/t (selv med sperre!).

Men selv om den har rå ytelser, er dette første og fremst en cruiser som lar deg nyte lange turer uten antydning til å bli sliten. Europa rundt i denne neste sommer? Ja, takk!

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Med over 500 hk klarer denne bilen 0-100 km/t på 4,6 sekunder.

Les også: Denne mannen bør du ikke kjøpe bruktbil av ...

Verditapet

V12-motorer ble hardt straffet i norske avgiftssystemer i 2008, også. Det gjorde at denne doningen kostet rundt 2,7 millioner kroner ny.

Etter bare 29.000 kilometer, er prisen nå 750.000 kroner.

Det er ikke småpenger, det heller. Men i alle fall spiselig for langt flere enn da bilen var ny.

Så skal det understrekes at det kan være behov for litt oppfølging selv om bilen er gått veldig lite. En sjekk hos merkeverksted er nok å anbefale.

Klikk her for å se hele annonsen

Alt tilgjengelig utstyr

I annonsen står det for øvrig at bilen har alt tilgjengelig utstyr som kunne leveres som ny, og har i tillegg fått montert DAB-radio som er integrert i original software og brukergrensesnitt.

«Alt tilgjengelig utstyr» er forøvrig ikke småtteri på en slik bil.

Mercedes var tidlig ute med avansert teknikk som nattsynassistent og adaptiv cruise control. Denne bilen har også kjøleskap i baksetet, DVD-spiller og TV, myke skinnseter med elektrisk justering, varme og kjøling er en selvfølge – og det samme er massasje i setene.

Les også: Luksusbilprodusenten har tapt 36 mill. per solgte bil

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Det merkes på interiøret at det har skjedd en del ting siden dette var nytt og moderne. Særlig fordi Mercedes selv har lagt lista betydelig høyere de siste årene. Men ryddig og oversiktlig er det. Og CL var tidlig ute med digitale instrumenter.

Måler krefter med de beste

Akkurat hvor ekstrem denne bilen er, kan en kanskje best illustrere med hvilke konkurrenter den målte seg mot. Her snakker vi Bentley Continental GT, Ferrari 612 og Aston Martin DBS.

Av disse, er CL faktisk den vi ville valgt i dag. Den har høyere driftssikkerhet og bedre tilgang til deler enn alle de andre. I tillegg har den et design som står seg veldig godt og en komfort som selv mange moderne luksusbiler ikke kan måle seg med.

Men vi kan ikke unnlate å nevne at denne bilen likevel fort kan havne i klassen «du har råd til å kjøpe, men ikke til å eie». For såpass avanserte, og etterhvert aldrende biler, krever sitt, med tanke på oppfølging.

Vi ville også valgt et merkeverksted (eller andre som har god kunnskap om CL) til oppfølging av en såpass spesiell bil, i alle fall når det er noe mer enn et olje- og filterskift. Det koster også noen kroner.

Så har vi forsikring, som nok letter deg for ytterligere tusenlapper.

Les også: Tro det eller ei: Prisen er mer enn halvert!

Kan ikke alltid være fornuftig

Men det er en annen klasse denne bilen også kan havne i. Nemlig «Man lever bare èn gang, og bør unne seg en drømmebil»-klassen. Den klassen liker vi!

Hvor digg hadde det ikke vært å ha en slik doning stående i garasjen, og vite at det er din! Og ikke minst: Unne deg en skikkelig bilferie bak rattet.

Et slikt bilkjøp handler sjelden om fornuft, uansett. Akkurat som bilkjøp flest. ​

Les også: Se hva som skjedde da vi testet drømmebilen

Artikkelen ble først publisert av Broom.no

Motor
Populært