Volvo-sjef: – Dieselmotorene vil forsvinne

Volvo-sjef Lex Kerssemakers har akkurat vært en snartur i Norge. Han er veldig tydelig på hvilken retning selskapet skal gå de neste årene, diesel er ikke en del av denne strategien.
Volvo-sjef Lex Kerssemakers har akkurat vært en snartur i Norge. Han er veldig tydelig på hvilken retning selskapet skal gå de neste årene, diesel er ikke en del av denne strategien.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Og snart kommer den første elbilen.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi kommer ikke til å lansere noen nye dieselmotorer. De er utdøende. Fra 2019 vil alle våre nylanseringer i en eller annen form være elektriske, enten som hybrider eller rene elbiler.

Det sier Lex Kerssemakers. Han er ingen smågutt i bilbransjen. Kerssemakers har vært en av toppsjefene i Volvo i mange år og er i dag senior visepresident for Europa, Midtøsten og Afrika.

Jobben hans er blant annet å forutse hvordan markedet utvikler seg, og sørge for at Volvo satser riktig. I disse tider ingen enkel oppgave.

Kerssemakers var denne uken i Norge, vi i Broom møter ham på Volvos hovedkvarter, på Fornebu utenfor Oslo. Her er han for å blant annet prate om noe som opptar bilbransjen sterkt for tiden: Skiftet til elektriske kjøretøyer, nedgangen i dieselsalget – og hva som vil skje rundt dette i årene framover.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

At dieselmotoren de siste årene har vært under press, er ingen stor nyhet. Men Kerssemakers går altså lenger, og mener den er på vei ut.

Lex Kerssemakers har lang fartstid i Volvo. Han mener strategien mot bare elektrifiserte drivlinjer blir svært viktig for den svenske bilprodusenten i årene framover Foto: Bruce Smith / AP/NTB Scanpix
Lex Kerssemakers har lang fartstid i Volvo. Han mener strategien mot bare elektrifiserte drivlinjer blir svært viktig for den svenske bilprodusenten i årene framover Foto: Bruce Smith / AP/NTB Scanpix

Vet hva han snakker om

58-åringen kommer opprinnelig fra Nederland. Han har jobbet og bodd i Storbritannia, Tyskland, Sverige og Nederland, og ledet en rekke internasjonale team.

I Volvo har han jobbet under både svensk, amerikansk (Ford) og nå kinesisk eierskap. Endringene hos Volvo har vært store. Men fortsatt er de en relativt liten bilprodusent. Da blir det ekstra viktig å ta de riktige valgene.

Diesel har Volvo altså bestemt seg for å kutte ut. Når det gjelder bensinmotorer er Kerssemakers litt mer positiv. Men også disse tror han på sikt vil forsvinne.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Alt er nytt på denne Volvoen – bare ikke navnet

Volvo XC40 blir Volvos første helelekriske bil i 2020, men før det kommer den som ladbar hybrid i 2019.
Volvo XC40 blir Volvos første helelekriske bil i 2020, men før det kommer den som ladbar hybrid i 2019.

Diesel blir for dyrt

– Det er ikke mulig å si akkurat når. Vi kommer til å ha bensinmotorer i våre ladbare hybrider framover. Der blir de viktige, i alle fall de neste årene, forklarer han. ​

Artikkelen fortsetter under annonsen

Volvos nåværende generasjon av dieselmotorer blir etter alt å dømme den siste. I stedet for å bruke mer penger på dette, velger de å investere i hybrider og elbiler. Årsaken er blant annet at det blir for dyrt å holde motortypen innenfor kravene for NOX-utslipp.

Det er den kjemiske etterbehandlingen av avgasser som særlig er kostbar. Bilprodusentene har de siste årene i større grad gått vekk fra dieselmotor i små kjøretøy. I fremtiden vil det trolig bli ulønnsomt i større kjøretøy også.

For Volvo er det altså elektrifisering som gjelder.

Les også: – Vi sliter med å skaffe nok dieselbiler

Ventet på grønt lys

– Vår første helelektriske bil blir Volvo XC40 som kommer i løpet av 2020. Den må jo bli perfekt for Norge, mener Kerssemakers som er imponert over elbil-tettheten i Norge.

– Jeg sto og ventet på grønt lys på vei hit i morgenrushet i dag. Bare i løpet av et halvt minutt, talte jeg fem elbiler som passerte foran meg. Jeg har jo hørt om elbil-tettheten her, men aldri sett noe lignende. De var jo overalt!

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Bilene skal fortelle andre om glatte veier

Kerssemakers foran Volvos store SUV, XC90. Dette er bilen som som var starten på "nye" Volvo, etter at de ble solgt fra Ford til kinesiske Geely. Den har også vært en stor sukess for svenskene.
Kerssemakers foran Volvos store SUV, XC90. Dette er bilen som som var starten på "nye" Volvo, etter at de ble solgt fra Ford til kinesiske Geely. Den har også vært en stor sukess for svenskene.

Ikke en sprint – men et maraton

– Tror du Volvo når målsettingen om at 50 prosent av det globale salget skal være helelektrisk innen 2025?

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det er flere ulike faktorer som avgjør dette. Akkurat nå er det en batteri-krig som pågår. Man klarer ikke å lage mange nok. Jeg vil også si at 2025 ikke er målet. Selve målet er snuoperasjonen fra dagens fossile biler til elektrifiserte kjøretøyer.

– Om vi ikke når 50-prosent målet i 2026 eller 2027, så taper vi ingen ting, eller blir straffet for det på noen måte. Dette er langsiktig for oss. Men at vi kommer til å nå målet om 50 prosent, er jeg sikker på.

– Hva med ladbare hybrider, vil de overleve?

– Ja, i alle fall i overskuelig framtid. Men jeg tror også at den biltypen er en overgang. At kunder som har disse lærer seg å kjøre elektrisk og å lade. Det er viktig. På sikt vil alle biler være helt elektriske. Det er vår langsiktige visjon og det vi jobber etter. Men jeg tør ikke si noe om når. Kanskje i 2040 eller der omkring?

Artikkelen fortsetter under annonsen

Polestar: Norge får verdens første butikk for nytt bilmerke

Mye å glede seg til

– Hva er den nyheten fra dere du gleder deg mest til akkurat nå?

– XC40 med den ladbare T5-drivlinjen og tresylindret bensinmotor, blir spennende. Det samme gjør de to hybrid-drivlinjene i nye S60/V60. Videre er den helelektriske XC40 som kommer i 2020 også en veldig, veldig spennende bil for oss.

Akkurat XC40-modellen illustrerer på mange måter framtidsreisen til Volvo. Først tilgjengelig med fossile motorer, så som ladbar hybrid – og til slutt som elbil.

Les også: Elbilen skulle bli en revolusjon – nå kan det ende i konkurs

Artikkelen ble først publisert på Broom.no.