Nå skal denne ut på sin aller siste kjøretur

14 år og 250.000 kilometer fikk de sammen, Peugeoten og familien Aasland / Lorentsen.
14 år og 250.000 kilometer fikk de sammen, Peugeoten og familien Aasland / Lorentsen.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Merete og Kjell Hugo har hatt den siden den var ny.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Er dere virkelig helt sikre på at dere skal ha både navigasjon, skinnseter og panorama-glasstak på denne bilen?

Det var det bilselgeren spurte Kjell Hugo Aasland og samboeren Merete Lorentsen om, samtidig som han tittet skeptisk over brillene på de to bilkjøperene som satt på andre siden av skrivepulten.

Men det skulle de ha. Det var det ingen tvil om – og slik ble det! Deres Peugeot 407 SW ble levert med ALT som var å oppdrive at utstyr den gangen. Kontrakten ble underskrevet og ventetiden på den nye bilen startet …

Dette er nå snart 14 år siden. I dag får vi være med Merete og Kjell Hugo på biltur i den samme Peugeoten. Den aller, aller siste. Etter 14 år i ikke altfor trofast tjeneste for familien Lorentsen/Aasland er det nå slutt for gammel-Peugeoten. Den er på aller siste reis. På vei til «høgger`n». Intet mindre.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Mange minner strømmer på, når Merete sitter bak rattet for aller siste gang.
Mange minner strømmer på, når Merete sitter bak rattet for aller siste gang.

14 år og 250.000 kilometer

Men midt mellom disse to ytterpunktene har bilen kjørt nesten 250.000 kilometer. Kilometre som har vært preget av både gleder og sorger. Mest gleder, forstår vi.

– Dette var nok ett av de aller første eksemplarene som kom til landet. Vi fikk den faktisk flere uker før vi egentlig skulle, forteller Kjell Hugo.

– En av de første turene jeg kjørte med den var til et seminar på jobben. Da jeg kom dit, var alle mannfolkene helt i ekstase. Ingen hadde sett den modellen før og jeg husker at et par av dem insisterte på å få en prøvetur før vi kom i gang med selve seminaret, på overtid, minnes Merete.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Tradisjonelt hadde stasjonsvognene fra Peugeot i flerfoldige generasjoner vært store og ofte tilgjengelig som sjusetere. Helt fra modeller som 403, 404, 504 og 505. På 407 SW brøt de helt med dette. Her var design i fokus. De smale frontlyktene og den lave, digre grillen ga bilen et omdiskutert særpreg, mens bagasjerommet ikke var veldig stort til Peugeot å være.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Vi har kjørt akkurat denne bilen tidligere

​Ikke bare en dans på roser

Aller siste kjøretur og på vei til Lier Bilgjenvinning.
Aller siste kjøretur og på vei til Lier Bilgjenvinning.


– Nei i forhold til Peugeot 406-en vi hadde tidligere, var det jo ikke så stort. Ettersom vi er det som kalles for en aktiv familie, ble både takboks og sykkelholdere innkjøpt med en gang. Litt trøblete med takboksen forresten som kom veldig langt fram på taket, da bakluka går et godt stykke inn på taket. Ikke den smarteste løsningen Peugeot har kommet med det, slår Kjell Hugo fast.

Og som nevnt innledningsvis; bilholdet har ikke bare vært en dans på roser.

– Nei, det første året tror jeg vi hadde bilen på verksted 15 ganger. Jeg er sikker på at de var like lei av meg, som jeg var av dem på den tiden.

– Ulike elektronikk-feil var en gjenganger. Til slutt mener jeg det ble byttet ut noe ledningsnett og noen av ryggesensorene. Da ble det endelig i orden.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Husker du sommeren 2005, Merete, spør Kjell Hugo og ser lattermildt på samboeren.

– Da lot vi bilen stå hjemme og tok fly til Tromsø for å «spare litt» på bilen. Den var jo fortsatt ny og fin den gangen. Så satt vi der oppe i 14 dager i dårlig vær uten å kunne komme oss rundt.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi fikk heldigvis låne biler av familie og venner, men vi gjorde ikke den bommerten igjen, legger Merete til.

Begge to er enige om at bilen er svært komfortabel og har gode kjøreegenskaper. Med 2-liters dieselmotor går den relativt greit. Det var også noe av bakgrunnen for valget. Det har blitt en del kjøreturer opp og ned til Tromsø, hvor de begge opprinnelig kommer fra.

Verste opplevelse med bilen i løpet av alle disse årene er det Merete som står for.

Ronny Nilsen (t.h) tar i mot når Peugeoten nesten uten bremser ankommer Lier Bilgjenvinning. En siste underskrift – og bilen er ute av Kjell Hugos liv nesten på dagen 14 år etter at han fikk den.
Ronny Nilsen (t.h) tar i mot når Peugeoten nesten uten bremser ankommer Lier Bilgjenvinning. En siste underskrift – og bilen er ute av Kjell Hugos liv nesten på dagen 14 år etter at han fikk den.

– Huff ja, sier hun og blir stille en liten stund. Før hun fortsetter:

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Jeg ble påkjørt bakfra på E6 rett nord for Oslo. En skikkelig smell. Det gikk heldigvis bra med meg. Det var snakk om at bilen kanskje måtte kondemneres, men den ble altså bygget opp igjen, etter litt om og men, forteller hun.

– Etter det har bilen spist dekk omtrent som en hest spiser havre. Herregud så mye dekk vi har kjøpt til denne bilen, for ikke å snakke om antall firehjulskontroller vi har tatt. Men det har aldri blitt funnet noen feil, så de er kanskje bare slik, undrer Kjell Hugo.

– Det samme med kuler og ledd i forstillingen. Jeg vet ikke hvor mange ganger vi har skiftet lenkarmer, endeledd og bærekuler, men det er noen ...

Les også: Dette mener de som kjører Peugeot 407 om bilene sine:

– En bil bør brukes

Lengste sammenhengende tur står Kjell Hugo for. Non stop Tromsø – Asker på 21 timer, kun avbrutt av en dieselfylling, kjøp av kaffe, en pose hveteboller og et par tissepauser. For det meste kjørt på natta.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Ellers har den fungert som familiebiler flest. Tatt sine eiere til og fra fjellturer, skiturer, butikker, jobb og vennebesøk. Med to aktive døtre har det også blitt utallige turer til både håndballkamper og ridning.

– De siste par årene ble den brukt av vår eldste datter som bodde i Trondheim, forteller Merete

– Da sto den mye, og det virket som den forfalt en del da. En bil bør nok brukes, skyter Kjell Hugo inn.

Eier du en 407– eller en annen Peugeot? Fortell oss om det her:

Farvel og takk for alt, gamle Peugeot-venn ...
Farvel og takk for alt, gamle Peugeot-venn ...

Mye påkost

Den ser kanskje fin ut, men det er altså en del påkost som må gjøres og det er ikke lønnsomt å sette den i stand igjen.

– Sprukket glasstak, sprukket frontrute, full bremserunde både foran og bak, defekt kjølevifte, defekt varmeapparatvifte, en knekt forfjær, et elvindu som tuller, en sentrallås som ikke fungerer og et batteri som tappes for strøm og olje som lekker fra motoren, for å nevne noe, ramser Kjell Hugo opp.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det er med andre ord ikke lønnsomt å reparere den. Man får jo kjøpt EU-godkjente og greie biler som dette for 15.000 kroner, legger han til.

Døtrene er nå ute av redet. Dermed består familien av to voksne og en irsk setter. I tillegg til Peugeoten har de en ny Nissan Leaf, en ny Volvo stasjonsvogn en litt mindre Volvo V50 som døtrene bruker, samt en Yamaha 900 motorsykkel som den ene datteren også bruker en del. Så den gamle Peugeoten er dermed litt overflødig.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Nå koster ikke luksusbilen mer enn en sliten VW Golf

Her har den gamle Peugeoten funnet den siste hvile, snart venter "pressa"
Her har den gamle Peugeoten funnet den siste hvile, snart venter "pressa"

Nesten litt spooky SMS

På spørsmålet om det blir rart å vrake den, er de ganske samstemte.

– Litt rart sier Merete, men som samtidig mener at det er riktig. Dette har liksom vært "vår" bil hele veien, det kjennes mer riktig enn å selge den til noen andre. Også med tanke på den tekniske standen ikke er all verden.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Den er ferdig. Den har gjort sitt. Det kjennes riktig, oppsummerer Kjell Hugo og virker ganske uberørt.

Akkurat i det vi er på vei ut av Lier Bilgjennvinning plinger det inn en SMS på mobilen hans. Det er fra verkstedet som minner om at fristen for EU-kontroll på en Peugeot 407 med Reg nr: BP98509 er utløpt... Er det det som kalles karma?

Han stopper, leser meldingen, snur seg sakte, myser mot sola ser en aller siste gang på Peugeoten, som nå står på taket til en Citroën, og sier;

– Ja, ja – den EU-kontrollen skal vi slippe, både du og jeg. Det er nok det beste for oss begge

Les også: Med denne banket Peugeot både Jaguar, BMW og Alfa Romeo

Artikkelen ble først publisert på Broom.no.