Meny

Disse bilene er miljøverstinger

Isuzu D-Max har lenge vært en av de aller mest solgte pickup-modellene i Norge. Men spesielt miljøvennlig er den absolutt ikke.
Nesten alle har dieselmotor.

Mye har handlet om miljø på bilfronten de siste årene. Elbilene som ikke har lokale utslipp er i den ene delen av skalaen – dieselbilene i den andre.

Men er det slik at en enkelt type drivlinje er miljømessig overlegen alle andre? Nei, fastslår ADAC, som det tyske svaret på vårt hjemlige NAF. De har sammenlignet alle aktuelle drivlinjetyper for å finne ut hvilke som belaster miljøet mest – og minst.

Av de 22 bilene som bare oppnådde en stjerne – bunnresultatet i ADAC EcoTest – var hele 19 utstyrt med dieselmotor. Rapporten forsterker dermed det negative fokuset dieselmotoren allerede har. Det hjelper heller ikke nevneverdig at Mercedes (E220 på 13. plass) og BMW (520d som nr. 19) er inne blant de 20 beste i miljørapporten Eco-Test 2017 fra ADAC.

Så enkelt finner du ut om bilen din er en miljøversting

Seriøs aktør

ADAC – Allgemeine Deutsche Automobil-Club e.V – er Tysklands og Europas største bilistorganisasjon med mer enn 18,5 millioner medlemmer. Forbundet ble stiftet i 1903, og er ikke minst kjent under kallenavnet «De gule englene», som kommer fra en stor flåte av gule veihjelpsbiler, som hjelper medlemmer landet rundt.

ADAC har også 55 ambulansehelikoptre ved 35 baser i Tyskland, og flere ambulansefly.

Hyundai topper listen over de mest miljøvennlige bilene - men er også representert blant verstingene med Tucson.

Organisasjonen engasjerer seg på bred front, ikke minst når det gjelder miljø og sikkerhet, og er en seriøs og respektert røst i samfunnsdebatten.

Du kan være miljøversting - uten å vite det

«Er dette virkelig miljøvennlig?»

Den nyeste rapporten om personbilens miljøpåvirkning kom tidligere i vår, og konkluderte med at det ikke er selvsagt at elbilen alltid er det mest miljøriktige alternativet.

I Tyskland er målet at CO2-utslippene skal være redusert med 80 – 95 prosent innen 2050. For veitrafikken betyr dette at fossile drivstoff må være hundre prosent erstattet av klimagassnøytrale energier innen midten av vårt århundre.

For å nå dette langsiktige målet, satser både politikere og bilprodusenter på elektrifiserte biler som kan kjøre helt utslippsfritt lokalt. «Men er dette virkelig miljøvennlig?» spør ADAC, og minner om at det oppstår CO2-utslipp også ved fremstilling av batterier, produksjon av disse bilene og ved produksjon av strøm.

Derfor er en vanlig norsk bruktbil miljøversting

Beregnet levetid 10 år

Spørsmålet ADAC har stilt, er derfor: Hvor mye CO2 oppstår totalt ved produksjon og gjenvinning av kjøretøyet, ved drivstoff- og strømproduksjon og ved kjøring? Også sammenlignet med kjøretøy med forbrenningsmotor – bensin eller diesel.

Ferdige beregninger for de aktuelle bilmodellene finnes ikke, og ADAC har derfor samarbeidet med Institut für Energie und Umweltforschung Heidelberg for å få frem data for de aktuelle drivlinjealternativene.

Dette er et krevende puslespill. For å vurdere den aktuelle drivlinjens miljøvennlighet må alt nødvendig energiforbruk gjennom hele bilens levetid beregnes. ADAC har her satt denne til 150.000 kilometer.

Ikke bare ett svar som er riktig

Viktige faktorer i regnestykket er CO2-utslippene ved produksjon og gjenvinning, alle klimarelevante utslipp fra produksjon og distribusjon av drivstoff eller strøm – altså fra kilde til drivstofftank/batteri, og de direkte CO2-utslippene fra kjøretøyene; fra tank til hjul.

Det eneste som mangler i ADACs Klimarapport, er en vurdering av samlede skadelige utslipp til luft – og ressursbehovet for råstoffer som bl.a. Lithium og andre sjeldne materialer.

Og dette er den viktigste konklusjonen i ADAC-rapporten: Det finnes ikke ett enkelt svar på hvilken type drivlinje som gir det beste CO2-rsultatet.

Fornybar energi gjør elbilen overlegen

Renault har høstet mye applaus for sin nye Koleos, men miljøvennligheten er det så som så med.

Og: Elbilen er ikke alltid spesielt miljøvennlig! Elbilens CO2-ytelse blir bestemt av batteriproduksjon og strømtilgang.

For jo større batteriet er, og jo høyere forbruk, desto dårligere blir CO2-ytelsen for den aktuelle modellen. Derfor har dieselen fortsatt ofte nesen litt foran de andre når det handler om de sterkeste motorene, skriver ADAC.

Først med 100 prosent bruk av fornybar energi forbedrer elbilen sin CO2-ytelse kraftig. For store biler blir elbilen da mest miljøvennlig allerede etter 70.000 kilometer, sammenlignet med diesel, og etter 50.000 kilometer i forhold til bensinbilen.

Med strøm-miks (kullkraft, kjernekraft) i stikkontakten blir dieselen ikke forbikjørt CO2-messig før etter 580.000 kilometer. Bensinmotoren holder da stand til 116.000 kilometer.

Elbilen er overlegen alle andre alternativer ganske raskt både i kompaktklassen (C-segment/Golf-klassen) og blant småbilene (B- og A-segment.

Dette er miljøverstingene

Disse kom dårligst ut (1 stjerne) i ADAC EcoTest 2017, i denne rekkefølgen:

Isuzu D-Max Diesel Double Cab 4 WD Automatic

Renault Koleos dCi 175 4WD X-tronic

Subaru Forester 2,0D Lineartronic

Ford Edge 2,0 TDCi Bi-Turbo 4x4 Powershift

Citroén Spacetourer M BlueHDi 150 Start&Stop

Hyundai Tucson 2,0 CRDi AWD

Ford Kuga 2,0 TDCi 4x4

BMW X3 xDrive 20d Steptronic

Kia Sportage 2,0 CRDi 136 AWD

Mazda CX-5 Skyactiv-D 150

Renault Grand Scénic Energy dCi 160 EDC

Nissan Qashqai 1,6 DCi

Audi A5 Cabriolet 2,0 TDI quttro S tronic

Audi TT RS Coupé quattro S tronic

Alfa Romeo Giulia 2,2 Diesel ATS

Volvo XC90 T8 Twin Engine AWD Geartronic

Kia Stinger 3,3 T-GDI V6 GT AWD Automatik

Ford Ka+ 1,2 Ti-VCT

Opel Insignia Sports Tourer 1,6 diesel

Peugeot 5008 Blue HDi 150

Peugeot 3008 Blue HDi 120

Dacia Sandero Stepway dCi 90 Start&Stop

Verdens minst miljøvennlige bil

Denne saken ble først publisert hos Broom.no

Motor
Populært