Meny

Dette er de mest miljøvennlige bilene

Se video: Hyundai Ioniq el går rett til topps som den mest miljøvennlige bilen.
Se video: Hyundai Ioniq el går rett til topps som den mest miljøvennlige bilen.
Elbilen er ikke alltid spesielt miljøvennlig.

Det er ikke slik at en enkelt type drivlinje er miljømessig overlegen alle andre. Dette fastslår tyske ADAC, som har sammenlignet alle aktuelle drivlinjetyper for å finne ut hvilke som belaster miljøet mest – og minst.

Best av alle er elektriske Hyundai Ioniq, ikke minst takket være at den har svært lavt forbruk. Listen over de mest miljøvennlige bilene er videre en blanding av alle aktuelle drivlinje-alternativer – også diesel- og bensinbiler.

Engasjerer seg på bred front

ADAC – Allgemeine Deutsche Automobil-Club e.V – er Tysklands og Europas største bilistorganisasjon med mer enn 18,5 millioner medlemmer. Forbundet ble stiftet i 1903, og er ikke minst kjent under kallenavnet «De gule englene», som består av en stor flåte gule veihjelpsbiler, som hjelper medlemmer landet rundt.

ADAC har også 55 ambulansehelikoptre ved 35 baser i Tyskland, og flere ambulansefly.

Organisasjonen engasjerer seg på bred front, ikke minst når det gjelder miljø og sikkerhet, og er en seriøs og respektert røst i samfunnsdebatten.

Den nyeste rapporten om personbilens miljøpåvirkning kom tidligere i vår, og konkluderte med at det ikke er selvsagt at elbilen alltid er det mest miljøriktige alternativet.

Ladbare hybrider ikke alltid så miljøvennlige som mange tror

VW e-Golf kommer som en god nummer 2 på ADAC-listen.
VW e-Golf kommer som en god nummer 2 på ADAC-listen.

Hva er samlet CO2-belastning?

I Tyskland er målet at CO2-utslippene skal være redusert med 80 – 95 prosent innen 2050. For veitrafikken betyr dette at fossile drivstoff må være hundre prosent erstattet av klimagassnøytrale energier innen midten av vårt århundre.

For å nå dette langsiktige målet, satser både politikere og bilprodusenter på elektrifiserte biler som kan kjøre helt utslippsfritt lokalt. «Men er dette virkelig miljøvennlig?» spør ADAC, og minner om at det oppstår CO2-utslipp også ved fremstilling av batterier, produksjon av disse bilene og ved produksjon av strøm.

Spørsmålet ADAC har stilt, er derfor: Hvor mye CO2 oppstår totalt ved produksjon og gjenvinning av kjøretøyet, ved drivstoff- og strømproduksjon og ved kjøring? Også sammenlignet med kjøretøy med forbrenningsmotor – bensin eller diesel.

Drømmetesten: Så moro kan det være å kjøre miljøvennlig

Toyota gjør det sterkt i rapporten - fire modeller blant de 11 beste. Prius Plug-in Hybrid er helt oppe på 3. plass.
Toyota gjør det sterkt i rapporten - fire modeller blant de 11 beste. Prius Plug-in Hybrid er helt oppe på 3. plass.

Levetid 10 år

Ferdige beregninger for de aktuelle bilmodellene finnes ikke, og ADAC har derfor samarbeidet med Institut für Energie und Umweltforschung Heidelberg for å få frem data for de aktuelle drivlinjealternativene.

Dette er et krevende puslespill. For å vurdere den aktuelle drivlinjens miljøvennlighet må alt nødvendig energiforbruk gjennom hele bilens levetid beregnes. ADAC har her satt levetiden til 150.000 kilometer, som tilsvarer ca. 10 år.

Ikke bare ett svar

Viktige faktorer i regnestykket er CO2-utslippene ved produksjon og gjenvinning, alle klimarelevante utslipp fra produksjon og distribusjon av drivstoff eller strøm – altså fra kilde til drivstofftank/batteri, og de direkte CO2-utslippene fra kjøretøyene; fra tank til hjul.

Nå bør du tenke deg godt om før du kjøper nybil

Det eneste som mangler i ADACs Klimarapport, er en vurdering av samlede skadelige utslipp til luft – og ressursbehovet for råstoffer som bl.a. Lithium og andre sjeldne materialer.

Og dette er den viktigste konklusjonen i ADAC-rapporten: Det finnes ikke ett enkelt svar på hvilken type drivlinje som gir det beste CO2-resultatet.

Mercedes E220 d T-modell - her i All terrain utgave - kommer høyt på listen over de mest miljøvennlige bilene.
Mercedes E220 d T-modell - her i All terrain utgave - kommer høyt på listen over de mest miljøvennlige bilene.

Fornybar energi gjør stor forskjell

Og: Elbilen er ikke alltid spesielt miljøvennlig! Elbilens CO2-ytelse blir bestemt av batteriproduksjon og strømtilgang.

For jo større batteriet er, og jo høyere forbruk, desto dårligere blir CO2-ytelsen for den aktuelle modellen. Derfor har dieselen fortsatt ofte nesen litt foran de andre når det handler om de sterkeste motorene og de høyeste ytelsene, skriver ADAC.

Først med 100 prosent bruk av fornybar energi forbedrer elbilen sin CO2-ytelse kraftig. For store biler blir elbilen da mest miljøvennlig allerede etter 70.000 kilometer, sammenlignet med diesel, og etter 50.000 kilometer i forhold til bensinbilen.

Elbilen overlegen

Med strøm-miks (kullkraft, kjernekraft) i stikkontakten blir dieselen ikke forbikjørt CO2-messig før etter 580.000 kilometer. Bensinmotoren holder da stand til 116.000 kilometer.

Elbilen er overlegen alle andre alternativer ganske raskt både i kompaktklassen (C-segment/Golf-klassen) og blant småbilene (B- og A-segment).

Hyundai Ioniq el til topps

Her er de beste i ADAC EcoTest 2017:

(Over 90 poeng = 5 stjerner

70 – 89 poeng = 4 stjerner

50 – 69 poeng = 3 stjerner

30 – 49 poeng = 2 stjerner

0 – 29 poeng = 1 stjerne)

1. Hyundai Ioniq El 5 stjerner

2. VW e-Golf 5

3. Toyota Prius 1,8 Plug-in hybrid 5

4. Opel Ampera-e 5

5. Renault Zoe 5

6. Audi A4 Avant g-tron S tronic 4

7. Tesla Model X 100D 4

8. Suzuki Ignis 1,2 SHVS 4

9. Toyota Yaris 4

10. Toyota C-HR 1,8 Hybrid 4

11. Toyota Prius+ 1,8 Hybrid 4

12. VW Golf 1,5 TI BMT 4

13. Mercedes E220 d T-Modell 9G-tronic 4

14. Citroën C3 PureTech 110 Stop&Start 4

15. Mercedes B200 c 7G-DCT 4

16. Dacia Logan MCV TCe 90 LPG Start&Stop 4

17. VW Golf 1,5 TSI BlueMotion DSG 4

18. VW Polo 1,0 TSI 4

19. BMW 520d Steptronic 4

20. Hyundai Ioniq Plug-in Hybrid 4

21. Ford Fiesta 1,0 EcoBoost Start/Stop 4

22. VW Golf Variant 1,5 TSI BMT DSG 4

Dette er noe av det dristigste de har gjort

Les også:
Så billig får du elbil-bestselgerne nå
Ingen tvil – nå blir det dyrere å ha elbil

Denne saken ble først publisert i Broom.no

Motor
Populært