Kappløp om bruktkupp

Nettbil-gründer Anders Espelund forteller at det kan ta mindre enn én arbeidsdag å selge en privatbil til en bilforhandler til en god pris.
Nettbil-gründer Anders Espelund forteller at det kan ta mindre enn én arbeidsdag å selge en privatbil til en bilforhandler til en god pris. Foto: Eivind Yggeseth / Finansavisen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Nettbil-gründerens mål er at hans kunder skal føle seg litt mindre lurt enn dem som besøker en vanlig bilforhandler for å selge bruktbilen sin.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Jeg er egentlig ikke så interessert i bil. Jeg har heller aldri kjøpt eller solgt en bil, innrømmer Anders Espelund, som likevel har gjort så mye research at han kjenner prosessen.

Etter fullført NHH, begynte han som maritime trainee i et shippingselskap før han fikk jobb som forretningsutvikler i IT-selskapet Tieto. Ved siden av denne jobben, startet han selskapet Carvy sammen med noen venner for tre år siden. De skulle være en moderne form for bilforhandler hvor noen solgte bilen for kunden uten selv å ha biler på lager. I fjor sommer ga han gass og satset fullt på selskapet som nå heter Nettbil.

– Hvorfor bil?

– Pappa startet et leasingselskap for bil, så jeg har vært litt i bilmiljøet på grunn av ham. Og på NHH skrev jeg en masteroppgave om leasing. Da så jeg at mye kunne gjøres på bruktbilmarkedet. Den eneste endringen som har skjedd de siste 20 årene, er at det har kommet en annonseplass på Finn.no. Tanken da, som nå, er å gjøre det enkelt å selge bruktbil til en forhandler. Hvis du skal selge bruktbilen din privat, er det fortsatt Finn.no som gjelder.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Ett steg nærmere målet

– Etter det ser du aldri bilen din igjen

Alle som har vært i kontakt med en forhandler når de skal selge sin bruktbil, eller eventuelt ta bruktbilen i innbytte når de skal kjøpe ny bil, kjenner på følelsen: fikk jeg ikke en særdeles lav sum for min brukte vogn? Har bilforhandleren lurt meg? Kanskje jeg skal kjøre til et par andre forhandlere og høre om de er villige til å gi meg mer?

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vår løsning sørger for at du får tilbud fra så mange forhandlere som mulig så fort som mulig, spredt rundt i hele landet. Det kan ta mindre enn én arbeidsdag å selge bilen med Nettbil fordi det er store regionale forskjeller. I Oslo er det for eksempel ikke så lett å få en god pris for en brukt dieselbil, mens det andre steder i landet er det eneste drivstoffet som gjelder. Det samme gjelder bilmerke. Oslo er ikke et godt marked for brukt Opel, mens det andre steder i landet er et mer populært merke.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Nå har Nettbil knyttet til seg drøyt 250 forhandlere og oppkjøpere, og en handel via Nettbil skjer ved at bileieren registrerer bilen til salgs på nettbil sine hjemmesider. I løpet av kort tid blir selgeren kontaktet på telefon med et prisestimat på bilen. Deretter leverer selger bilen til en av 11 NAF-stasjoner eller forhandlerne som Nettbil samarbeider med.

– Etter det ser du aldri bilen din igjen. Kjøperen, altså forhandleren, henter bilen direkte på NAF-senteret. Det er kjøper som betaler for NAF-testen. Og vi i Nettbil håndterer hele salgsprosessen. Vi tar også ansvaret for eventuelle reklamasjoner, sier gründeren.

Les også: Nå skal flaggskipet få batteri

Fakta:

Navn: Anders Espelund (31).

Selskap:

Nettbil AS.

Forretningsidé:

Gjøre det enkelt for privatpersoner å selge brukte biler til forhandlere til en riktig pris.

Ambisjon:

Skape en alternativ plattform mellom privatpersoner og bilforhandlere.

Finansiering:

8,8 mill. fra Aller Media og 500.000 fra Innovasjon Norge.

Eiere:

Aller Media (34 %), resten likt fordelt mellom Espelund, Hage, Thorsen og Tjuvholmen Ventures.

– Vi har solgt 170 biler

For kort tid siden gikk Aller Media inn med 8,8 millioner kroner og eier nå 34 prosent av Nettbil. Aller Media er heller ikke ukjent med bilbransjen; de har både Autofil, Din Side og Dagbladet i porteføljen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det er viktig for oss med volum å ha noen som kan drive trafikken. 450.000 personer kjøper og selger bruktbil i Norge hvert år, sier Espelund.

– Hva ererfaringene så langt?

– Vi har solgt 170 biler og får 4.000 kroner for hver bil de kjøper, uansett kjøpesum. Men vi tror det er lurere å variere den etter verdien på bilen, slik at våre inntekter vil ligge på mellom 3.000 og 10.000 kroner per bil.

– Hva er best; selge til en forhandler eller selge bilen selv til en annen privatperson?

– Det finnes ikke to streker under det svaret, men som regel får du mer for bilen din om du selger den privat. Da skal du også være oppmerksom på at du har reklamasjonsansvar to år etter at du har solgt den. Når du selger til en profesjonell part, faller dette bort. Nettbil passer godt for dem som ønsker å bli kvitt bilen kjapt og enkelt, sier Espelund som foreløpig kun har operert i Oslo-området, men satser nasjonalt med Aller Media.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi skal skape en plattform nummer to for bruktbil. Finn skal være for dem som selger til privatpersoner, mens Nettbil skal være plattformen for dem som vil selge til en forhandler, sier gründeren som omtaler seg selv som IT-mann og ikke bil-mann.

– Jeg har ansatte som kan mye mer om bruktbil enn meg, sier han.

Saken er først publisert i Finansavisen