Meny

10 ting du bør vite om Jaguars elektriske SUV

Se video: Denne bilen setter rekorder – allerede før den er i landet
Se video: Denne bilen setter rekorder – allerede før den er i landet
Kommer i sommer og vil mangedoble salget.

Jaguar kommer til å oppleve salgstall de aldri har vært i nærheten av her i Norge når de lanserer sin I-Pace i sommer.

1.500 norske kunder har bestilt den elektriske SUV-en, allerede før den er i landet.

Vi i Broom har fulgt I-Pace tett det siste året. I vinter var vi langt nord i Sverige og kjørte en kamuflert før-produksjonsbil på isbane. Nå har vi nylig vært i Portugal, på den offisielle lanseringen av bilen.

Snart er den altså i Norge, her er ti ting du trenger å vite om nykommeren:

1. Designet

Ian Callum er designsjef i Jaguar og full av entusiasme når han forteller om I-Pace.
Ian Callum er designsjef i Jaguar og full av entusiasme når han forteller om I-Pace.

Jaguars designsjef Ian Callum ser kanskje ut som en snart pensjonsklar lærer og er svært uformelt antrukket under lanseringen av I-Pace. Han er også en av bilbransjens mest anerkjente designere og er full av entusiasme når han holder en presentasjon av designet på I-Pace, helt uten manus.

Callum forteller at han og teamet har tatt utgangspunkt i at dette er en helt ny mulighet for Jaguar. De har utnyttet fordelene en elbil gir og latt dem styre flere av designvalgene. Ett eksempel: Når man ikke trenger plass til en stor motor foran, blir også panseret mye kortere enn på øvrige Jaguar-modeller. Linjene er smekre og sporty. Totalinntrykket er temmelig forskjellig fra den langt mer maskuline og aggressive fossil-broren F-Pace.

LES MER: Du skal lete lenge etter en tøffere SUV

2. Utviklet i fire år:

Her vintertester Jaguar I-Pace langt nord i Sverige. Vi kjørte den på isbane der tidligere i år.
Her vintertester Jaguar I-Pace langt nord i Sverige. Vi kjørte den på isbane der tidligere i år.

Jaguar har utviklet I-Pace kjapt. Et eget team ble plukket ut og plassert utenfor fabrikkens område. ”Litt Silicon Valley, men med bilfolk” som de beskriver det selv. Prosessen har tatt fire år, det er kjapt når man skal utvikle en bil med en rekke nye løsninger. Vi i Broom har møtt flere i teamet og det er ikke vanskelig å merke at dette har vært spesielt. Her har det blitt jobbet hardt og mye. Det er også mye som står på spill når den nå skal lanseres. Jaguar Land Rover-konsernet har flere elbiler på gang, her skal mye av kunnskapen man har tilegnet seg gjennom I-Pace utnyttes og videreføres.

Jaguar har egen kjøreskole, les mer om den her:

3. Innvendig plass

I-Pace er 4,60 meter lang, det vil i praksis si en relativt kompakt SUV. Svært korte overheng foran og bak gir akselavstand på hele tre meter. Det betyr også raus plass i hele bilen. Foran er det som vanlig rommelig for to voksne. Det er det også i baksetet, særlig er beinplassen solid. De høyeste passasjerene merker at det digre panorama-glasstaket spiser litt av takhøyden.

Baksetet er tydelig utformet for to. Midtplassen er høy og ikke særlig komfortabel. Her gir også bredden begrensninger.

Kupéen er rommelig, her sitter fire voksne svært godt.
Kupéen er rommelig, her sitter fire voksne svært godt.

4. Bagasjerom:

Bagasjerom på 656 liter er bra for denne klassen. Tidligere var god plassutnyttelse langt nede på prioriteringslisten når Jaguar utviklet nye biler. De siste årene har det endret seg kraftig. Pluss også for en rekke oppbevaringsrom rundt om i bilen, blant annet under baksetet. Midtkonsollen rommer 10,5 liter.​

Dette blir plassmester til gunstig pris

5. Knapper og brytere

Der noen av konkurrentene nesten ikke har knapper og brytere igjen på dashbordet, tenker Jaguar litt annerledes.
Der noen av konkurrentene nesten ikke har knapper og brytere igjen på dashbordet, tenker Jaguar litt annerledes.

Der stadig flere konkurrenter velger stor, Ipad-lignende skjerm som styrer alle funksjoner, går Jaguar litt mot strømmen. Hovedskjermen er ikke så veldig stor, nærmere bestemt på 12,3 tommer. Klimanlegget er skilt ut og plassert under, med egen skjerm, men også to kraftige vribrytere. I tillegg styres flere andre funksjoner fra egne knapper i midtkonsollen.

Hvorfor? Jo, sjefdesigner Ian Callum forklarer det med at løsningen skal være både enklere og mer trafikksikker enn når alt styres fra én skjerm. Hans påstand er også at bileiere flest liker å kunne kjenne på ekte brytere, med god materialfølelse og motstand – og at dette vil komme mer tilbake igjen. Har han rett? Det gjenstår å se.

6. Akselerasjon

Du kjører fra de fleste, men skal passe deg litt for Teslaer som ypper seg.
Du kjører fra de fleste, men skal passe deg litt for Teslaer som ypper seg.

Der Tesla har fått mye oppmerksomhet for lynrask akselerasjon, virker det som de tradisjonelle bilprodusentene legger seg på en litt mer moderat linje. I-Pace bruker 4,8 sekunder på 0-100 km/t. Det er veldig kjapt for en SUV i familieklassen, men det kunne nok vært enda raskere – hvis Jaguar hadde ønsket.

Her er vurderingen tydeligvis at kundene vil være fornøyd og ikke føler de trenger mer. Skyvet er der med én gang, enten det er bånn gass fra stillestående eller i 100 km/t opp motorveien.

Ny verdensrekord for raskeste elbil

7. Rekkevidde:

Batteriene ligger som vanlig i bunnen av bilen, det gjør det enkelt å utnytte plassen optimalt.
Batteriene ligger som vanlig i bunnen av bilen, det gjør det enkelt å utnytte plassen optimalt.

Det offisielle tallet for rekkevidden ligger på 480 kilometer, det er målt etter WLTP-standarden som nå er den offisielle i bransjen. I-Pace rakk også å bli målt etter den utgående NEDC-standarden, der er tallet 540 kilometer.

Jaguars ingeniører presiserer at de har jobbet mye med både oppvarming og kjøling av batteriene. Det skal bidra til optimale ytelser både når det er varmt – og i kulda. Under lading vil I-Pace automatisk heve (eller senke) batteritemperaturen for å optimalisere rekkevidden.

Som vanlig på elbiler regenererer den energi når du går av gassen. Her er det to trinn. Maks regenerering trenger kanskje litt tilvenning hvis du ikke har kjørt mye elbil før, men blir fort en vane.

Batteriet er på 90 kWh. Bilen drives av to såkalte synkroniserte permanentmagnetiserte elmotorer, samlet ytelse er på 400 hestekrefter.

8. Priser:

Jaguar har presset "rimeligste" I-Pace rett under 600.000 kroner.
Jaguar har presset "rimeligste" I-Pace rett under 600.000 kroner.

Innstegsmodellen S har startpris på 599.900 kroner. Deretter følger SE, den starter på 698.900 kroner. Toppmodellen HSE koster 746.900 kroner. Den egne First Edition-utgaven kommer på 829.900 kroner. I tillegg er det fullt mulig (og helt sikkert fristende) å dra på med mye fint og kostbart ekstrautstyr.

Overdådig luksus – nå får du den til lavpris

9. Dette velger kjøperne:

I-Pace på rekke og rad, her er det klart for testkjøring på bane.
I-Pace på rekke og rad, her er det klart for testkjøring på bane.

Så langt er det tydelig at de som kjøper I-Pace ønsker seg ”full pakke”. Det er nemlig de dyreste modellene som selger best her hjemme. Bestselgeren før introduksjonen er toppmodellen HSE, fulgt av den egne First Edition-utgaven. Deretter kommer S og SE.

I-Pace fotografert ved landemerket Capela da Nossa Senhora da Rocha, her ligger også noen av Portugals flotteste strender.
I-Pace fotografert ved landemerket Capela da Nossa Senhora da Rocha, her ligger også noen av Portugals flotteste strender.

10. Konkurrentene:

Fra starten av har I-Pace egentlig bare to konkurrenter: De kommer begge fra Tesla og heter Model S og Model X. Teslaene er større enn I-Pace, til gjengjeld vil nok mange mene at interiør og kjøreegenskaper er hakket hvassere i Jaguaren.

Helt mot slutten av 2018 kommer så Audi e-tron inn, også det en elektrisk SUV. Og fra 2019 kommer en bølge av elbiler fra merker som Mercedes, BMW, Porsche og Volkswagen. For Jaguar blir det viktig å få en god start og etablere seg skikkelig i markedet, før alle de andre kjører inn.

...og en liten ting til:

I-Pace kan du kjøpe fra 599.900. Huset i bakgrunnen koster veldig, veldig mye mer. Vi beklager at bildet ikke viser mer av det, men det var nok ikke helt meningen at vi skulle ta bilder fra denne vinkelen.
I-Pace kan du kjøpe fra 599.900. Huset i bakgrunnen koster veldig, veldig mye mer. Vi beklager at bildet ikke viser mer av det, men det var nok ikke helt meningen at vi skulle ta bilder fra denne vinkelen.

Helt mot slutten av den første testkjøringen av I-Pace, er det lunsjstopp, før vi skal fly hjem fra flyplassen i Faro. Vi kjører mot sjøen, passerer det som ser ut som en super-eksklusiv golfklubb og svinger inn på en av eiendommene. Nærmere bestemt en imponerende funkis-konstruksjon, med tre fløyer rundt en imponerende terrasse (naturligvis med svømmebasseng og boblebad).

Et form for selskapslokale, tenker jeg først. Men neida, det viser seg at dette er et privathus!

– Det er faktisk til salgs, det ligger ute på markedet for 35 millioner, forteller en av Jaguars utsendte.

– 35 millioner. Jøss, tenker jeg – før jeg kommer på at det naturligvis er 35 millioner EURO vi snakker om her. Ikke så veldig langt unna 350 millioner kroner!

Jaguar har leid det noen timer for lunsj på formiddagene, mens dette eventet pågår. Eieren er en britisk forretningsmann. Jeg kan ikke la være å spørre om han også kjører Jaguar?

– He he, det kan vi nok ikke kommentere, er det diplomatiske svaret jeg får på det.

Her er den: Dan Remy kom over e-tron da han var på helgetur

Les også:
Jaguar I-Pace setter rekorder – allerede før den er i landet
I år skal Jaguar mangedoble salget sitt i Norge
Denne saken ble først publisert i Broom.no

Motor
Populært