Meny

Nå er dette den billigste Porschen du kan kjøpe

Lyst på sportsbil i sommer? Da kan en slik Porsche faktisk være en helt grei investering.
Porsche 911/996 er kanskje ikke den aller mest ettertraktede modellen i 911-serien, men den behøver ikke å være noe dumt bilkjøp.

996 het den og vakte harme da den ble lansert tilbake i 1997.

Designet var helt nytt og en kineser med navn Pinky Lai var ansvarlig for eksteriørdesignet. Det faktum at de runde frontlyktene var erstattet med «speilegg-lykter» skapte (...og gjør det for såvidt fortsatt) ikke bare positive reaksjoner.

966 var også den første modellen som fikk vannavkjølt motor. Heller ikke det gikk helt upåaktet hen.

Men utover dette var Porsche 996 stort sett tro mot det opprinnelige 911-konseptet. Denne bilen er på mange av oss sett på som den første «nye og moderne» 911-en.

(Saken fortsetter under)

Porsche 911/996 blir av mange sett på som den første av de «moderne» Porschene.

De eldre har blitt dyre

Bilen solgte da også veldig bra. Den finnes både som coupe, targecabriolet og med og uten firhjulsdrift, som tøffere S-utgaver og så klart både som Turbo og hissige GT2 og GT3 versjoner.

Det finnes godt med brukte eksemplarer på bruktbil-markedet også.

Man skulle jo tro at eldre eksemplarer er billigere enn relativt nye og mer moderne, men slik er det ikke for Porsche 911 sin del. De siste årene har prisene formelig skutt til himmels. Vi snakker om en dobling av prisene på mange modeller i løpet av noen få år, for de erdre og luftavkjølte bilene.

Det gjør at 996-utgaven nå er billigste vei inn om man ønsker å bli eier av den legendariske og ikoniske 911-modellen fra Porsche.

Les også:   Denne bruktbil-muligheten får du ikke ofte

Går bra!

Ett av flere eksempler på nettopp det er bilen du ser på bildet under. En 996 av første årsmodell, altså fra 1998. En Carerra 2 coupe med bakhjulsdrift og det «smale» karosseriet.

Kanskje ikke den mest attraktive modellen, men på den annen side – det blir vel nesten ikke mer 911 enn dette, om vi ser litt bakover på historien? Vi snakker ikke så rent lite «back to basics» her! Det er jo nesten så den burde hatt manuelt gir også.

Se hele annonsen og alle bildene her

(Saken fortsetter under)

Eksempel på Porsche 911/996 Carrera 2 som selges for 290.000 kroner. Faksimile fra AutoDB

Motoren er på 3,6-liter og er så klart en sekssylindret bokser. Den yter 320 hestekrefter ved 6800 omdreininger og det er nok til å sende den 20 år gamle bilen fra 0-100 km/t på høyst anstendige 4,9 sekunder, mens toppfarten er på 286 km/t.

Det burde holde mer enn nok til å lokke fram smilet hos de fleste på en svingete landevei. Dessuten har den fått rustfritt sports-eksosanlegg som sørger for skikkelig vellyd.

Akkurat denne bilen, som nærmer seg 200.000 kjørte kilometer har også fått tatt de viktige oppdateringene med nytt IMS / RMS og en del annen påkost og ut fra annonsen virker den til å være i svært god stand.

Les også:  Nei – dette er ikke en vanlig bilbutikk

Under 300.000 kroner

Prisen selgeren fra Stord utenfor Bergen forlanger for 996-en sin er 290.000 kroner. Men det er sikkert mulig å finne enda billigere eksemplarer også om man leter litt.

Man kan nok bare glemme å finne eldre 911, 964 og 993 i samme stand til samme pris. Kanskje tiden rett og slett er inne for å kjøpe en 996 nå? Prisene kommer neppe til å synke særlig mer de neste årene. Turbo-modellen har hatt et prishopp på rundt 100.000 kroner de siste to-tre årene. Etter alt å dømme vil den mer vanlige 996-en følge etter.

Den kan faktisk være en helt grei investering.

Vi gjør oppmerksom på at AutoDB og Broom har samme eier.

Les også:   Thor skal selge bilen – men er usikker på prisen

Saken er opprinnelig publisert på Broom.no

Motor
Populært