Meny

Mikkel (21) vil ta med grombilen på ekspedisjon

Meredes G-klasse har framkommelighet som mange kan misunne den. Her viser den fram litt av det den kan. Snart kan det bli langt varmere strøk den skal få utfolde seg i ... Alle foto: Privat
Meredes G-klasse har framkommelighet som mange kan misunne den. Her viser den fram litt av det den kan. Snart kan det bli langt varmere strøk den skal få utfolde seg i ... Alle foto: Privat
Men først skal den bli enda råere!

Det er ikke mange biler som står så sterkt som Mercedes Geländewagen – G-wagen eller G-klasse. Kjært barn har som kjent mange navn.

Den digre SUV-en til Mercedes så dagens lys allerede i 1979. Og det sier litt om statusen til denne bilen, at den har beholdt samme plattform og mer eller mindre samme design helt siden starten.

Først nå, knappe 40 år senere, kommer den i en ny utgave.

Når den endelig erstattes, er det med helt ny plattform og teknikk. Men det er bare noen små forsiktige justeringer på designet. Her skal det ikke tukles med suksessoppskriften!

En av dem som virkelig har lagt sin elsk på G-klasse, er Mikkel Espegard (21) fra Holmestrand. Han har sågar planer om å ta med seg grombilen sin til Afrika!

Nye G-Wagen: Dette interiøret er en skikkelig revolusjon

Klasseløs

Men la oss se litt nærmere på hva som egentlig har fått blodet til å bruse hos bilentusiaster verden over gjennom alle disse årene.

Noe av forklaringen er det kompromissløse designet. Den oser "jeg bryr meg katta om trender, miljø og dette luftmotstand-maset".

Og selv om den fra starten av hadde en relativt primitiv plattform, har den alltid vært en mester i offroad-kjøring.

Gjennom årene har den, takket være sin robusthet, hatt en rekke funksjoner, fra luksusbil til militærkjøretøy.

Dette designet har stått som ei påle siden 1979. Bilen til Mikkel har fått på plass taktelt også – så nå kan ekspedisjonene begynne.
Dette designet har stått som ei påle siden 1979. Bilen til Mikkel har fått på plass taktelt også – så nå kan ekspedisjonene begynne.

Les vår test av Mercedes G-klasse her:

Klasseløs

G-klasse er også noe så sjeldent som en ganske klasseløs bil.

Ok, nybilprisen er rimelig stiv. Så de som tar seg råd til å handle slik har enten tykk lommebok – eller ekstra velvillig bank.

Men siden den har vært på bruktmarkedet i så mange år, kan du få dem billig også – mannen i gata ser neppe stor forskjell på en brukt og ny modell uansett.

Derfor kan en Geländewagen like gjerne komme rullende med en rapper bak rattet, utstyrt med gulltenner, caps og tykke kjettinger rundt halsen, som en bondetamp fra Indre Hafslo – med Felleskjøpet-capsen litt på snei og knehøye støvler.

Akkurat det kan du ikke si om så mange andre biler ...

Koster fra 2,5 millioner kroner - 15 nordmenn har besilt usett

G-klasse på norsk vinterføre. Her er du sikret framkommelighet i særklasse.
G-klasse på norsk vinterføre. Her er du sikret framkommelighet i særklasse.

Modifisert

Men tilbake til Mikkel Espegard og hans G270 CDI. Betegnelsen avslører at denne bilen har den populære og slitesterke dieselmotoren på 156 hk – som ikke gir seg på tørre møkka.

Mikkel er for øvrig bilmekaniker av yrke, og har ikke ligget på latsiden de fire månedene han har eid bilen. Her har blant annet økt bakkeklaring, nye front, nytt stereoanlegg, taktelt og nye lykter kommet på plass.

Klar for Afrika-tur

– Det er en perfekt ekspedisjonsbil. Og jeg har planene klare for å ta den med på en Afrika-tur i nær framtid, avslører 21-åringen.

– Jeg har tidligere dratt til Marokko og Tunisia med fatter´n og resten av brødrene mine. Første turen var i 2008 – med en 1986 Land Rover Defender 110. Det ble tre uker i med mye kjøring i ørkenen, der vi sov i taktelt hele turen. I 2011 dro vi til Tunisia med en veteran Magirus Deutz "Dakar"-rigget lastebil med to taktelt.

Den turen var de seks stykker som dro på tur – fra åtte år og oppover. De var borte i fire uker og bodde alle døgnene i lastebilen.

– Vi har planer om å gjenta turen til Marokko etterhvert – antagelig med denne bilen, fortsetter Mikkel.

Her sitter vi fast med 2017 G-klasse

Vann er ikke noe hindring for en G-klasse ...
Vann er ikke noe hindring for en G-klasse ...

Bilen:

Merke, modell: 2002 Mercedes G270 CDI

Hvor lenge har du eid den?

Jeg har hatt den i fire måneder.

Hva har du gjort med den?

Den er hevet 50 mm, har fått 35x12,5R20 mud-dekk på 20x9,5 AMG-felger, AMG-front, byttet insug, montert Maggiolina taktelt og montert diverse ekstra lys og stor stereo.

Liker best med bilen:

At den har helt utrolig bra fremkommelighet med tre sperrer, men fortsatt er utrolig god å kjøre på vanlig vei. Det er en perfekt tur-/ekspedisjonsbil.

Liker minst med bilen:

Rust.

Beste opplevelse med bilen:

Offroad-treff i Danmark, der den fikk utfolde seg litt.

Framtidsplaner for bilen:

Jeg skal ta det som er av rust og gi den en hellakkering. Har også en drøm om Tibus Portal-aksler og 38" hjul.

Drømmebil:

Det er selvsagt Geländewagen 6x6.

De mer enn tredobler salget – før bilen er i Norge​

Eieren:

Navn: Mikkel Espegard

Alder: 21 år

Bosted: Holmestrand

Litt om meg selv: Jeg er bilentusiast og jobber som bilmekaniker. Kjøpte min første bil for konfirmasjonspengene som 14-åring. Siden har det blitt 23 biler – flere av dem ombygde offroad-biler.

Sannsynligvis vil ingen nordmenn kjøpe denne G-klassen

Saken ble først publisert på Broom.no

Motor