Dette er bilmerkene som har mistet flest kjøpere

Andre generasjon CX-5 blir svært viktig for Mazda og er bilen som kan snu utviklingen i Norge. I fjor ble det solid minus for japanerne.
Andre generasjon CX-5 blir svært viktig for Mazda og er bilen som kan snu utviklingen i Norge. I fjor ble det solid minus for japanerne.
Artikkelen fortsetter under annonsen

De fleste har én ting til felles.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Bilsalget i Norge ble rekordhøyt i fjor. Vi må helt tilbake til jappetiden og 1986 for å finne sist gang det ble solgt flere nybiler.

Når tallene for 2017 nå er oppsummert, viser fasiten at det ble registrert 158.650 nye personbiler, det gjør fjoråret til det tredje beste salgsåret i historien.

Ikke bare det: Det ble også et temmelig unikt år i forhold til hvilke biler vi kjøpte. Det norske bilmarkedet er inne i store omveltninger, der én biltype fosser fram, mens en annen taper.

Mazda rygget mest

Vinnerne er de elektrifiserte, hybrid- og elbilene. Taperne er dieselbilene. Av de 20 mest solgte personbilene i Norge i fjor, er hele 18 enten hybrid- eller elbiler.

Dette påvirker naturligvis også balansen mellom de ulike merkene. De som ikke har elektrifiserte drivlinjer, har det tøft i Norge akkurat nå.

Det ser vi også når vi tar en titt på merkene som falt mest i salg i fjor.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Av volummerkene var det Mazda som rygget mest tilbake. De reduserte salget med hele 35,2 prosent i fjor. Og ja: Mazda selger kun bensin- og dieselbiler i Norge.

Les også: Denne Mazdaen er tøff – og sjelden

(Saken fortsetter under)

Første generasjon CX-5 var bilen som snudde motgang til godt salg for Mazda i Norge. Nå er den historie.
Første generasjon CX-5 var bilen som snudde motgang til godt salg for Mazda i Norge. Nå er den historie.

Tungt for Honda

2017 ble også et lite mellomår for merket som er svært avhengig av én modell, nemlig SUV-en CX-5. Her var det modellbytte og også endel leveringstid, det vil i praksis si at nedgangen nok ser verre ut enn den egentlig er. Men det til tross: Når mer enn hvert tredje salg blir borte, har nok 2017 vært et tungt år både for importør og forhandlere.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Solid minus ble det også for Honda i fjor. De har slitt tungt i Norge i mange år og rygget tilbake 31,8 prosent i fjor. Dermed er de ikke lenger inne blant de 20 mest solgte merkene her til lands, det ble 21. plass på Honda i fjor. Den tidligere storselgeren CR-V har bremset kraftig opp, samtidig som Honda ikke klarer å få særlig salg på de øvrige modellene sine.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Dette er en av de glemte bilene i bruktmarkedet

(Saken fortsetter under)

Crossoveren HR-V har ikke klart å gi noe løft i Honda-salget her hjemme.
Crossoveren HR-V har ikke klart å gi noe løft i Honda-salget her hjemme.

Slutt for Leaf

2017 ble også tyngre hos Mitsubishi, som gikk tilbake 24,9 prosent. Den ladbare SUV-en Outlander har vært en storselger for Mitsubishi lenge. Nå trekker den på årene og har fått en rekke nye konkurrenter, det går også ut over salget. Også hos Mitsubishi blir en veldig stor del av salget levert av én modell, dermed merkes det også svært godt når det bremser for Outlander.

De gikk mest tilbake i 2017

1. Mazda 35,5 prosent

2. Honda 31,8 prosent

3. Mitsubishi 24,9 prosent

4. Nissan 21 prosent

5. Subaru 18,9 prosent

Det er et japansk merke også på fjerdeplassen i denne oversikten. Der finner vi nemlig Nissan. At de falt 21 prosent i fjor, har en ganske enkel forklaring: Det skyldes nemlig at elbilen Leaf kom til veis ende i sin første generasjon og ble sluttsolgt.

Helt ny Leaf lanseres snart og her sier rapportene at Nissan har lange bestillingslister. Det er litt avhengig av leveranser og ventetid, men det er slett ikke umulig at nye Leaf blir Norges mest solgte bil i 2018, og dermed også sørger for en solid opptur for Nissan igjen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Nisje-merke

Hos Subaru var det også fall i salget i fjor, de endte til slutt på 18,9 prosent minus.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Subaru har samme drivlinje-utfordringer som de fleste på denne lista, dessuten var det modellskifter som nok også slo inn her. Subaru har alltid vært et nisjemerke i Norge, men såpass store svingninger i salget er ikke vanlig.

PS: Ford unngikk med et lite nødskrik å havne i denne oversikten. 2017 ble ikke noen særlig godt år for dem. Salget falt med hele 18,1 prosent, og Ford mangler blant annet en salgs-spydspiss. De har ikke en eneste modell inne blant Norges 20 mest solgte, samtidig som den gamle storselgeren Mondeo har havnet skikkelig i bakleksa.

Les også: T esla Model X: Steinar skulle bare vaske Teslaen sin...

Saken er først publisert på Broom.no