Meny

Nå gjør denne bil-legenden comeback

Den som venter på noe godt, venter ikke forgjeves...

Den var liten, den var kjapp, den var vakker og den var giftig. Konkurrentene fryktet den. Med god grunn.

Den er kanskje litt glemt her i det kalde nord, men nedover i sydligere deler av Europa er den ikke bare stor. Den er en ekte billegende.

Det er sportsbilikonet Alpine A110 vi snakker om.

Joda – du kan f å sportsbil til 100.000 kroner

Nå er de i gang

Det har tatt sin tid, men nå er endelig den nye generasjonen Alpine A110 satt i produksjon. Den som venter på noe godt, osv...

Vi har skrevet om bilen flere ganger tidligere her på Broom. Noen lesere vil kanskje huske at Alpines morselskap, Renault, annonserte planer for bilen helt tilbake i 2012. Planene ble opprinnelig utviklet sammen med en tvilling-modell for engelske Caterham, men det britiske firmaet trakk seg fra avtalen to år senere.

Renault Alpine A110 fra 1976, en tøff liten rakker...

Heldigvis har Renault jobbet videre på den lille, lette midtmotor-bilen selv. Nå er den altså klar.

Produksjonen av de første kundeeksemplene på A110 startet på torsdag 14 desember på Renaults Dieppe-anlegg i Frankrike.

Nettopp det anlegget er også det historiske "hjemmet" til Alpine,brukes til blant annet til produksjon av Renault Sport-modeller. Renault har brukt de siste to årene til en oppgradering av anlegget for å støtte produksjonen av A110s aluminiums-chassis. Anlegget har kapasitet til å bygge 6.000 biler årlig.

Vi har gjennom flere år sett konsepter og prototyper av bilen som først ble vist i produksjonsklar utgave i mars på 2017 bilutstillingen i Geneve.

Yndlings-bilen dukket opp igjen – etter 40 år

Slik ser 2018-utgaven av Alpine A110 ut. Designen-likheten er ikke til å ta feil av.

Liten, lett og kjapp

Nå er den altså snart klar til å yppe seg mot konkurrenter som Alfa Romeo 4C, Lotus Elise og Porsche 718 Cayman, som Alpine selv definerer som de nærmeste konkurrentene. De første kundene får sin bil tidlig i 2018.

Innstegsmotoren vil være en 1,8 liters bensinmotor med turbo som yter 252 hestekrefter. Girkassen er en 7-trinns dobbeltclutch-kasse og bilen har, som seg hør og bør, bakhjulsdrift.

Man satser på lav vekt, og sylskarpe kjøreegenskaper for å få has på konkurrentene.

Ytelsene høres kanskje ikke så voldsomme ut, men bilen skal være ekstremt lett, takket være utstrakt bruk av aluminium. Alpine lover også sylskarpe kjøreegenskaper. Slik sett er den tro mot det opprinnelige konseptet.

Selv om det enda ikke er offisielt bekreftet, så ryktes det også om en utgave med 300 hestkrefter, samt en egen, heftig racingutgave av nykommeren.

Så håper vi bare også at noen eksemplarer finner veien hit til Norge også.

Les også: Her er den heteste bilen på markedet akkurat nå

Saken ble først publisert på Broom.no

Motor
Populært