Fintunet kompakt-SUV

Budapest, Ungarn: Tre år etter at Mercedes-Benz entret kompakt-SUV-segmentet med GLA er den moden for en liten skjerping av uttrykket.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Mercedes-Benz GLA 220 4MATIC

Motor R4 bensin, 2.0 liter

HK/kW/Nm 135/184/300

0-100 km/t 7,1 sekunder

Toppfart 230 km/t

Vekt 1.395 kg

L/B/H 442/180/149 cm

Forbruk (NEDC) 0,66 l/mil

CO2-utslipp 155 g/km

Bagasjerom 421/1235 liter

Priser:

  • Rimeligste modell* 381.900 kroner
  • Denne modellen 517.900 kroner
  • Testbilen 575.000 kroner

* 180 d

Positivt:

  • Responsiv, kvikk og leken
  • Kvalitet
  • Kjøreglede

Negativt:

  • Litt lite plass
  • Ikke spesielle terrengegenskaper
  • For «lite» SUV - for noen

Mercedes-Benz lanserer nye modeller og oppgraderer eksisterende i et tempo som kan ta pusten fra de fleste. Etter å ha gått inn i det raskt voksende kompakte SUV-segmentet med GLA i 2014 er den nå moden for en mer omfattende revisjon.

Det er først og fremst et utvidet motorprogram og en rekke oppgraderinger både teknisk og visuelt som vil prege 2017-modellene. Men du skal være rimelig kjent med modellen for å se endringene. De fleste vil lett kunne kjenne den igjen, for hovedinntrykket er det samme som tidligere.

Voksende segment

Prognosene tilsier at markedet for kompakte SUV-er vil vokse fra 2 millioner til 2,5 millioner biler i Europa i løpet av dette tiåret.

Ikke rent få av disse bilene ligger i premiumkategorien, så Mercedes-Benz ønsket langt fra at deres tyske kolleger med Audi Q3 og BMW X1 skulle få ha det i fred.

Fortsatt er X1 segmentsleder med 1.377 biler i fjor, mens GLA har passert Q3 på registreringsstatistikken med et årsvolum på 487 mot 351.

Les også: Vi savnet bare én ting i denne AMG-SUV-en

(Saken fortsetter under)

Grill og frontplate er endret i forbindelse med faceliften for visuelt å tilpasses resten av SUV-familien.
Grill og frontplate er endret i forbindelse med faceliften for visuelt å tilpasses resten av SUV-familien.

Vellykket design

GLA representerte noe helt nytt fra Mercedes-Benz da den kom, og hoveddesignen holder fortsatt mål. Formmessig har Gorden Wageners menn og kvinner lyktes i å skape en kompakt og visuelt muskuløs bil. De synlige endringene er først og fremst fronten som er blitt knyttet tettere til de øvrige SUV-modellene. LED High Performance frontlykter erstatter dagens bi-xenon som gir bedre sikt i mørket og reduserer energiforbruket med rundt 60 prosent.

Inne i kupeen er den svært lik A-klassen med fin plass foran, og mer begrenset plass bak. GLA er 12,5 centimeter lengre enn A-Klasse.

Det meste av dette tilfaller bagasjerommet, som rommer 421 liter. Har du behov for mye bagasjeplass må du et hakk opp i klasse. Kvalitetsfølelsen er god med behagelige materialer og design på instrumenter og interiørdetaljer, med skjermen høyt plassert i midten av bilen.

Utvendig er den frekk og tøff med et røffere image skapt av visuelle detaljer som beskyttelsesplater under frontfangeren både foran og bak.

Les også: Den er like rask som en Pagani Zonda

SUV light

I det hele tatt har du ikke mye SUV-følelse når du setter deg bak rattet på GLA. Sittestillingen er ikke på noen måte oppreist. Bilen byr imidlertid på åtte centimeter ekstra bakkeklaring.

Det er det lille ekstra som skal til for å forsere litt røft terreng og ekstra ulendte veier du absolutt ikke burde prøve deg på i en vanlig A-Klasse. Med Offroad-pakken økes bakkeklaringen med 30 millimeter og gir bedre terrengegenskaper.

Til å hjelpe deg opp og ned de siste kneikene til hytta har du en offroad-knapp. Den tilpasser blant annet gassrespons til en myk fremdrift der kreftene fordeles med omhu mot underlaget. Du har også en assistent som hjelper deg å ta deg ned bratte bakker uten å bremse.

Data vedrørende helninger i alle retninger kan du se i et eget offroadbilde i midtkonsollen når offroadfunksjonene er aktivert.

I testkjøringens terrengløype ble ikke bilen satt på de helt store prøver i form av sleipt eller særlig løst underlag, men den forserte hindringer langt utover de vanskeligste hytteveiene med glans.

GLA er – i likhet med konkurrentene – ikke bilen du kjøper for å kjøre aktivt offroad. Men den har ekstra ressurser og egenskaper når situasjonen krever det.

Les også: Vi har prøvekjørt elbilen «alle» venter på

(Saken fortsetter under)

Interiøret har naturlig nok det meste til felles med A-Klasse.
Interiøret har naturlig nok det meste til felles med A-Klasse.

Velkjørende

Ute på veien er det vanskelig å føle noen stor forskjell i forhold til en vanlig A-Klasse. Selvsagt er det et noe høyere tyngdepunkt, men du skal kjøre rimelig fort for å merke det særlig i krappe svinger.

Den elektroniske servostyringen fungerer meget presist og bra, slik at kjøreopplevelsen blir både komfortabel og uanstrengt selv på svingete veier. GLA leveres nå med komfortfjæring som standard, mens senket fjæring er tilgjengelig i forbindelse med AMG Line eller «Dynamic Handling»-pakken.

Hjulene er én til to tommer større på GLA, så totalt sett er de to modellene bemerkelsesverdig like i oppførselen på veien. Støynivået er også behagelig lavt, selv med større hjul.

GLA får nå «Active Brake Assist» som standard. Systemet varsler føreren dersom det ikke er tilstrekkelig avstand til kjøretøyet foran, og hvis nødvendig, iverksettes autonom bremsing for å hindre kollisjon eller redusere konsekvensene. Med DYNAMIC select kan føreren selv velge kjøreprogram, fra økonomiske «Eco» til kjøreglade «Sport».

Videre vil norsk standard inneholde blant annet Cruise Control, setekomfortpakke, multifunksjonsratt, KEYLESS-start, takrails, 17-tommers lettmetallfelger og Audio 20 infotainment med DAB+ og forberedelse for navigasjon.

Les også: - Det burde vært vanskeligere å hacke en bil

Mange drivlinjer

GLA får nå et nytt motoralternativ i GLA 220 4MATIC med 184 hk og automatgir som standard. GLA 200 CDI med dieselmotor på 136 hestekrefter har tradisjonelt vært volummodellen, men du får både bensin- og dieselmotorer i 180 og 180d-versjon.

De har krefter som sikrer akseptabel akselerasjon og god utholdenhet i de fleste forhold, men det blir noe knapphet på ressurser når bakkene blir bratte.

Etter å ha kjørt de siviliserte utgavene av GLA fikk vi et heftig møte med verstingen Mercedes-AMG GLA 45 4MATIC med en 2,0-liters turbomotor med hele 381 hestekrefter. Ifølge AMG er det verdens kraftigste serieproduserte firesylindrede motor, og etter en prøvetur på Hungaroring og i områdene rundt Budapest, velger vi å tro dem. Men det får vi komme tilbake til.

De første mer siviliserte versjonene av den nye 2017-modellen er allerede kommet nå i april, og de øvrige dukker opp utover våren.

– Historisk har GLA hatt et bredt nedslagsfelt. Fra de som ønsker en kompakt bil som takler terrenget, til de som faller for det tøffe utseende. Stor fleksibilitet hos fabrikken gjør at vi ikke har et spesifikt mål for modellen, men kan tilpasse oss etterspørselen i markedet for å sikre kort leveringstid, uten å bygge opp et stort lager i Norge, avslutter PR- og informasjonssjef Audun Hermansen i Mercedes-Benz Norge.

Les også: Nytt merke lanserer elektrisk 7-seter og superbil

Saken er opprinnelig publisert i Finansavisen

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden
Populært