Meny

Her kommer enda en lekker elbil

Det er ikke tilfeldig at denne bilen debuterer i Kina, det er nemlig i ferd med å bli et stort marked for elbiler.
Det er ikke tilfeldig at denne bilen debuterer i Kina, det er nemlig i ferd med å bli et stort marked for elbiler.
e-tron Sportback debuterer akkurat nå.

En rekke bilprodusenter har kommet med elbiler de siste årene. Likevel er det på mange måter bare stille før stormen.

Det jobbes nemlig på spreng med nye modeller hos en rekke av verdens produsenter. Ikke minst hos premiummerkene, som så langt har ligget ganske lavt.

Flere av dem har nok også blitt tatt litt på senga av Tesla, som har fått være alene med store og kostbare elbiler med lang rekkevidde. Det varer imidlertid ikke mye lenger.

Firehjulstrekk

Neste år debuterer for eksempel Audi e-tron. Den er Audis første masseproduserte elbil, med rekkevidde på over 500 kilometer.

Men Audi gir seg ikke med det: Nå presenterer de også sin nye e-tron Sportback concept, på bilutstillingen i Shanghai. Klassiske Audi-elementer i designet ledsages av en elektrisk drivlinje. Den produksjonsklare utgaven kommer i 2019.

Én elektrisk motor på fremre drivaksel og to elektriske motorer på den bakre akselen gir kraft til alle fire hjul og sørger for en typisk Audi quattro-opplevelse.

Bilgigant kjøpte en Tesla Model X – til overpris

Særlig frontdesignet bærer preg av at lav luftmotstand er ekstra viktig her.
Særlig frontdesignet bærer preg av at lav luftmotstand er ekstra viktig her.

Rekkevidde på over 500 kilometer

Motorene i konseptbilen har til sammen stor effekt og leverer totalt 320 kW (435 hk). Det finnes også en egen boostfunksjon som øker effekten over kortere perioder, til hele 370 kW (503 hk). 0–100 km/t gjøres unna på 4,5 sekunder.

Med en batterikapasitet på 95 kWh har konseptbilen en rekkevidde på mer enn 500 kilometer. Det vannavkjølte litium-ion-batteriet er plassert mellom akslene, noe som gir et lavt tyngdepunkt med en balansert fordeling. Det legger til rette for dynamiske kjøreopplevelser med den sporty SUV’en.

Futuristiske linjer innvendig, her har Audi-designerne fått leke seg litt.
Futuristiske linjer innvendig, her har Audi-designerne fått leke seg litt.

Over 4.000 nordmenn har kjøpt Opel Ampera-e allerede

Stor bil

Fronten på e-tron Sportback concept har den kjente singelframe-grillen. Hele designet viser med tydelighet tilhørigheten til Audi-familien, samtidig som alt er optimalt tilpasset elbilens behov for redusert luftmotstand.

Små kameraer har erstattet utvendige speil. I tillegg til at dette reduserer luftmotstanden, eliminerer det i stor grad blindsone-problematikken. Kamerabildene kan føreren se på egne displayer i dørene. Dette er en teknologi Audi viser som en håndfast forsmak før den produksjonsklare utgaven kommer.

Konseptbilen er 4.90 meter lang, 1.98 meter bred og 1.53 meter høy. Akselavstanden er 2.93 meter. Dette plasserer e-tron Sportback i C-segmentet, nært Audi A7.

Dette blir en av de største elbilene på markedet når den kommer, i praksis en direkte konkurrent til Tesla Model X.
Dette blir en av de største elbilene på markedet når den kommer, i praksis en direkte konkurrent til Tesla Model X.

Massiv interesse

Horisontale flater preger interiøret, med fire individuelle seter. Konseptbilens lysteknologi er innovasjon som legges merke til. Digitalt styrte Matrix LED-lys både foran og bak sørger for optimale lysforhold for føreren og omgivelsene. En digital Matrix-projektor merker bokstavelig talt veien fremover, i et lyssystem som kan beskrives som en dynamisk kommunikasjonskanal med omgivelsene under kjøring.

– Vi opplever massiv interesse for Audis elektrifiseringsprosjekt i Norge, og det er en sann fornøyelse å presentere håndfaste bevis på at vi skal overoppfylle forventningene. Med Audi e-tron på plass neste år, og Sportback-versjonen året etter, blir det ekstra moro å representere de fire ringene fremover, sier direktør for Audi i Norge, Harald Edvardsen-Eibak, i en pressemelding.

Annonse
Populært