Dette kan bli en skikkelig Norges-favoritt

Opel er i vinden om dagen. Det er ikke bare takket være elektriske Ampera-e, men også fordi andre generasjon av flaggskipet Insignia er klar. Lanseringen av combi og stasjonsvogn er alt i gang, og nå viser de fram det siste og mest Norges-vennlige alternativet: Crossover-versjonen Insignia Country Tourer.
Opel er i vinden om dagen. Det er ikke bare takket være elektriske Ampera-e, men også fordi andre generasjon av flaggskipet Insignia er klar. Lanseringen av combi og stasjonsvogn er alt i gang, og nå viser de fram det siste og mest Norges-vennlige alternativet: Crossover-versjonen Insignia Country Tourer.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Her får du mye utstyr og god framkommelighet.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Opel er allerede godt i gang med salget av sitt rykende ferske flaggskip: Andre generasjon Insignia.

Den er tilgjengelig både som kombi og stasjonsvogn, og prisene starter på 334.900 kroner.

Men til høsten kommer også den varianten som passer aller best til det norske markedet: Insignia Country Tourer.

Her er det 2 cm ekstra bakkeklaring, firehjulsdrift og litt offroad-styling – og i kjent Opel-stil lokkes det med en lang liste med standardutstyr.

Les også: Her får du luksus til folkelig pris

Fjernlys som når 400 meter

Opel fortsetter sin produktstrategi med biler riktig utstyrt for Norge. Med kun ett utstyrsnivå, er listen over standardutstyr lang.

Nye Insignia Country Tourer har for eksempel andre generasjon av Opel IntelliLux LED-matrix. De 32 ledsegmentene skifter lynraskt mellom ulike lysmønstre, og bidrar til økt sikkerhet på veien.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

I tillegg til dette sørger et dedikert LED-segment i hver frontlykt for å gi et fjernlys som rekker 400 meter foran bilen.

Les også: – Ordrebunken er skyhøy – nå må vi bare skaffe nok biler

Saken fortsetter under

Opel har fått dreisen på design. Merk blant annet profilstripa som går helt fra a-stolpen og helt bak til d-stolpen før den går tvers gjennom baklykta.
Opel har fått dreisen på design. Merk blant annet profilstripa som går helt fra a-stolpen og helt bak til d-stolpen før den går tvers gjennom baklykta.

Nytt head up-display

I det helt nye head-up-displayet vises informasjon om trafikkskilt, hastighet og informasjon fra navigasjonen, slik at sjåføren kan holde øynene på veien.

For enklere parkering kommer er det også 360-graders "surround view". Fire kamera på hver siden av bilen, sørger for å gi deg fullstendig oversikt.

Foran sitter man i siste generasjon ergonomiske AGR-seter, nå også tilgjengelig med elektrisk justerbare sidevanger, massasje og ventilasjon. For økt komfort kan også nevnes: Oppvarmet frontrute, varme i baksetet, elektrisk håndfri bakluke og 3-delt bakseterygg.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Brukt Insignia: Dette er mye bil for pengene

Artikkelen fortsetter under annonsen

Saken fortsetter under bildet

På innsiden er det meste identisk med en "vanlig" Insignia. Her er ergonomiske seter med varme, kjøling og massasje, head up display og et nytt infotainmentsystem.
På innsiden er det meste identisk med en "vanlig" Insignia. Her er ergonomiske seter med varme, kjøling og massasje, head up display og et nytt infotainmentsystem.

Forbedret 4x4-system

Åttetrinns girkasse og nytt firehjulsdriftsystem: Som En del av det omfattende standardutstyret i nye Insignia Country Tourer er en ny åttetrinns automatkasse. Helt nytt er også Twinster firehjulsdriftsystemet med elektronisk styrt momentfordeling.

Standard for Insignia Country Tourer er også siste generasjon av FlexRide. Den sørger for å tilpasse støtdempere, styring, girskift og gassrespons basert på tre ulike innstillinger, «Standard», «Sport» og «Tour».

Det er imidlertid ikke luftfjæring som gir mulighet for å heve bilen, slik som blant annet er mulig med Audi A4 Allroad.

Brooms bilguide: Her finner du 171 omtaler av Opel!

To sterke motorer

Under panseret befinner det seg to solide kraftpakker som sørger for rikelig med med krefter til firehjulsdriftsystemet.

For de som foretrekker bensinmotor, kommer Insignia Country Tourer med en toliters bensinturbo på hele 260 hestekrefter og 400 Nm dreiemoment.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ønsker du dieselmotor, er alternativet en toliters BiTurbo med 210 hestekrefter og 480 Nm.

Det er med andre ord ingen hybride varianter av Insignia Country Tourer.

Bilen skal vises for første gang under bilutstillingen i Frankfurt i september, og bli tilgjengelig for bestilling kort tid etterpå. Norske priser er ikke klare enda.

Saken er først publisert på Broom.no