Tar du feil her kan det bli kjempedyrt

Mer enn 4.000 nordmenn opplever å fylle feil drivstoff hvert år.
Mer enn 4.000 nordmenn opplever å fylle feil drivstoff hvert år.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Mer enn 4.000 nordmenn opplever å gripe feil pistol og å fylle feil drivstoff hvert år. Verst er det nå man får bensin på en dieselbil. Det kan bety kjempedyr reparasjon.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Flere enn 4.000 nordmenn gjør dette i løpet av ett år: Litt stresset, litt distré med hodet fullt tanker. Da er det bare så fort gjort å gripe tak i feil fyllepistol for så å fylle bensin på dieselbilen.

Så lenge man ikke starter bilen (veldig viktig), men oppdager fadesen før det – så går det som regel ganske bra. Da behøver det ikke bli annet enn en kjedelig hendelse.

Men igjen - ikke rør tenningsnøkkelen! Ta kontakt med en bilberger og få bilen din til et verksted. Om du ikke har rørt tenningsnøkkelen, er det vanligvis bare å få tømt og renset dieseltanken samt å skifte dieselfilteret. Det behøver ikke bli så dyrt.

Men på en del nyere biler er det en del jobb med å demontere dieseltanken. Ofte har ikke de moderne plasttankene noen tappeskrue heller. Så man blir fort sittende med en regning på noen tusen kroner her, uansett.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Mange og dyre deler

Om man har startet bilen derimot. kan fylling av bensin på en dieselbil fort bli en ekstremt dyr affære.

For i motsetning til bensin så er en av dieselens egenskaper å smøre innsprøytingssystemet på bilen. Bensin gjør ikke det.

Det vil si at dieselpumpe, matepumpe, dyser etc fort blir ødelagte. Ofte med små metallspon som følge av manglende smøring. Metallspon liker moderne bilmotorer dårlig. Resultat: Mange og dyre deler må byttes.

Les også: Bensinstasjon hadde feil drivstoff på tankene

Motorbytte

Dessuten jobber nyere dieselmotorer med veldig høyt innsprøytningstrykk, ofte opp i 2.000 bar.

I svært uheldige tilfeller kan også feilfylling av bensin føre til belastningsskader på mekaniske komponenter som stempler, råder og veivaksel.

Da er det veldig ofte billigere å skifte motoren enn å reparere den gamle. Det koster sjelden under 100.000 kroner, men ganske ofte det doble.

Så det gjelder å være oppmerksom – særlig de som kan være distré og de som har mange tanker i hodet. Det motsatte kan bli kjempedyrt.

Les også: Tesla på bunn i ny kåring fra Forbrukerrådet

Saken er opprinnelig publisert på Broom.no