Tro det eller ei: Luksusbil og gammel Toyota koster det samme!
Den ene har holdt seg vesentlig bedre i pris...
Trenger du en romslig bil med firehjulsdrift – og har et budsjett på rundt 200.000 kroner? Da har du faktisk en god del å velge mellom.
Vi har plukket ut to biler som på mange måter er i hver sin ende av skalaen, og helt forskjellige. Samtidig er de også like på en del viktige områder.
La oss starte med likhetene: Begge bilene er 2005-modeller, begge har rullet rundt 200.000 kilometer, begge har firehjulsdrift, begge koster rundt 200.000 kroner og begge har god plass.
Men der stopper det også – for den ene er en Toyota Hiace og den andre er en Porsche Cayenne!
Les også: Hiace: Du skal lete lenge etter en bedre bruktbil
Luksusbil
Ja, du leste riktig. En vaskteekte luksus-SUV, signert Porsche, koster altså det samme som et tilsvarende gammelt eksemplar av Toyotas "kassebil".
La oss ta for oss den tyske premiumbilen først. Cayenne er altså Porsches første SUV, og var i sin tid svært omdiskutert. Designet vant ingen priser, for å si det sånn.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenMen bilen ble likevel en enorm suksess, og åpnet opp for kunder som aldri tidligere hadde vurdert Porsche.
Les også: Hva gjør brukt Porsche Cayenne med familieøkonomien?
Mye utstyr
Cayenne er som regel godt utstyrte biler. I den vi har funnet på bruktmarkedet er det blant annet skinnseter, takluke, 20" felger til både sommer- og vinterdekk, varme i rattet, multifunksjonsratt, elektrisk seter og automatgir.
Klikk her for å se hele annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenUnder panseret sitter dessuten en 3,2-liters V6-er som byr på 250 hk.
Ingen rakett likevel – med 0-100 km/t på 9,1 sekunder. Men likevel noe helt annet enn motoriseringen i Toyotaen.
Les også: Bjørn har hatt 500 (!) Toyota Hiace
Det du trenger
For la oss se litt på det japanske motstykket her. Toyotaen er utstyrt med en dieselmotor på 102 hk. Ikke akkurat egnet til å dra skinnet annet enn veeeldig langsomt av pølsa. 0-100 km/t tar, du trenger ikke å holde deg fast, 22,1 sekunder!
Artikkelen fortsetter under annonsenSamtidig er den svært sparsommelig utstyrt.
Til gjengjeld er dette den lange typen av Hiace, og har sitteplass til åtte, ett tonn nyttevekt i tillegg til 1,8 tonn hengervekt. Her kan du få med deg mye!
Les også: Cayenne: Verditap 1,6 mill – og den er knapt innkjørt!
Prisfall
For 12 år siden var prisen på disse bilene helt forskjellig. Skulle du kjøpe en ny Cayenne i Norge kom prisen veldig fort på over millionen.
Hiace ble din for godt under halvparten, og har dessuten holdt seg langt bedre i pris over tid. At du fortsatt må ut med rundt 200.000 kroner for en slik bil, 12 år senere, er ganske oppsiktsvekkende. Den gamle oppskriften, med driftssikker bil og imponerende praktiske egenskaper, holder stand.
I løpet av de 38 årene Hiace ble solgt i Norge, var den for øvrig årets mest solgte varebil hele 30 ganger og har seks andreplasser i samme øvelsen.
Les også: Vi har nettopp kjørt den nye arvtakeren til Toyota Hiace
Artikkelen fortsetter under annonsenTre skistativ ...
For ytterligere å understreke det praktiske, selges Hiacen med TRE laste-/skiholdere – og har et hjemmelaget oppbevaringssystem for bagasjerommet.
Klikk her for å se hele annonsen
Her kan en nok trygt anta av verdien på bilen vil holde seg noenlunde stabil en stund til, forutsatt at du tar godt vare på den. Dessuten er deletilgangen bra, og verkstedprisene noe helt annet enn hos Porsche.
Cayennen som er omtalt her er import fra USA, og er således litt mer ukurant enn eksemplarer som ble solgt ny i Europa. Men det finnes ikke tvil om at du får mye bil for pengene her. Og dessuten er det ikke dieselmotor, som jo er gode nyheter nå i disse "miljøtider"!
Så er spørsmålet: Hvilken ville du valgt?