Dette slurver mange med

Sikkerhetswiren du har på tilhengeren din er koblet opp mot bremsene på tilhengeren, og sørger for at den stopper hvis den skulle komme løs fra bilen. Men det er ikke tilfeldig hvordan du fester den.
Sikkerhetswiren du har på tilhengeren din er koblet opp mot bremsene på tilhengeren, og sørger for at den stopper hvis den skulle komme løs fra bilen. Men det er ikke tilfeldig hvordan du fester den.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Sikkerhetswiren på tilhengeren må festes riktig, om den skal fungere. Da holder det ikke at den går rundt selve tilhengerfestet på bilen.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Nordmenn elsker muligheten til å kjøre rundt med tilhenger. Også på vinteren.

Men det er en liten detalj som veldig mange synder mot – og som kan gi alvorlige konsekvenser.

Tilhengere har nemlig en sikkerhetswire, som skal brukes for å unngå at hengeren ruller videre hvis den av en eller annen grunn skulle koble seg fra bilen.

Akkurat det er dessverre en situasjon som skjer oftere enn du kanskje skulle tro. Om risikoen for skader og ytterligere ulykker skal hindres, er det avgjørende at sikkerhetswiren festes slik den er ment å festes.

(Saken fortsetter under)

Slik skal du IKKE feste sikkerhetswiren til tilhengeren.
Slik skal du IKKE feste sikkerhetswiren til tilhengeren.

Uvaner

Trafikklærer i Vikersund, Dag Kristian Hæhre, har undervisning for de som ønsker å ta førerkort klasse BE. Det er kravet for å kunne kjøre vogntog, altså bil med henger, med tillatt totalvekt på over 3,5 tonn.

Hæhre opplever at mange av dem som skal ta BE-lappen, gjerne har kjørt noen år – og lagt til seg noen uvaner.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

En av dem er knyttet til sikkerhetswiren.

(Saken fortsetter under)

Det er et eget feste hvor sikkerhetswiren skal monteres.
Det er et eget feste hvor sikkerhetswiren skal monteres.

Fester i hengerfestet

– Veldig mange bare fester den rundt selve hengerfestet. Problemet med det, er at da er det lett for at den kan løsne. Poenget er jo at wiren skal strammes i tilfeller der hengeren kobles fra – og sørge for å dra i gang bremsene. Dermed stopper tilhengeren, og blir ikke trillende videre og kan skape nye og enda farligere situasjoner, forteller Hæhre.

Den forskriftsmessige måten å gjøre det, er å koble den til et spesiallaget feste, plassert like ved hengerfestet. Da risikerer en ikke at wiren hopper av og ikke utløser bremsene.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Hvor oppmerksomme er barn i trafikken?

– Tar det ikke alvorlig

Hæhre tror at mange tar lett på det å kjøre med tilhenger.

– Vanligvis går det jo greit. Mange skal bare en kort tur til for eksempel en avfallsstasjon med noe rask fra hagen. Problemet er bare at en kort og "uskyldig" tur fort kan få stor konsekvenser. Om noe går galt, og du ikke har gjort en god nok jobb med å sikre tilhengeren og lasten, er det du som sjåfør som har ansvaret, påpeker han.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Noen biler har ikke festebrakett til sikkerhetslenka, og da er det viktig å surre den to ganger rundt hengerfestet og feste den i seg selv.

Les også: Sju mistet livet i januartrafikken

Førerkort klasse BE

Med førerkort klasse BE har du anledning til å trekke tilhengeren med tillatt totalvekt på høyst 3.500 kg.

Er tilhengerens tillatte totalvekt over 3500 kg, må du ha førerkort i klasse C1E selv om bilen «tilhører» klasse B.

Tok du klasse BE før 19. januar 2013, gjelder imidlertid ikke begrensningen på 3500 kg for tilhengerens tillatte totalvekt.

Les også:

Norges mest solgte har aldri vært raskere

Her er de hemmelige testbilene på vei til Norge

Saken er opprinnelig publisert på Broom.no