Meny

Ser du hva som gjør denne Opel-modellen spesiell?

Ett enderør på hver sin side avslører at dette er en sprek utgave av Opel Astra. Stasjonsvognutgaven av Opels Golf-konkurrent er et svært hyggelig bekjentskap.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Dette er en spennende nykommer. Les testen:

Opel Astra Sport Tourer

Motor: 1,6-liter, turbo, bensin

Effekt: 200 hk / 300 Nm

Forbruk: 0,62 l/mil

0-100 km/t: 7,7 sek.

Toppfart: 235 km/t

Bagasjerom: 540 / 1630 liter

Lengde x bredde x høyde: 470 x 187 x 151 cm

Egenvekt: 1.318 kilo

Startpris: 354.900,- (kombi med 200 hk)

Pris testbil: 364.900,- (stasjonsvogn)

Opel er mest i vinden takket være sin elektriske Ampera-e, om dagen. Men de har andre interessante modeller i stallen også.

Den som er nyest og mest spennende akkurat nå, er Golf-konkurrenten Astra. Den har mye utstyr som Opel ikke har hatt tidligere og som ikke finnes i denne klassen fra før.

Akkurat nå er den kommet ut i en helt ny utgave – nemlig med en sterk motor på 200 hk. Her skal Opel appellere til de som ikke bare har et praktisk tilnærming til bilkjøp, men også entusiastene.

Vi har testet Astra stasjonsvogn med skikkelig fraspark. Se hva vi opplevde:

(Saken fortsetter under)

Med 200 hk, blir Opel Astra plutselig en skikkelig spreking. Lekkert design har den etter vår mening hatt hele tiden.

Hvordan er den å kjøre?

Opel har slengt på kraftige motorer i familiebiler før, de. OPC-modellene er eksempler på det. Alt fra storbilen Insignia, via Astra til småbilen Corsa.

Det som en stund var utfordringen med disse bilene, var at kreftene skulle plantes i bakken kun via forhjulene. Det er ikke bare uproblematisk – og resulterte i en hel del «hopping» i fronten av bilen. Understellet var rett og slett ikke satt opp godt nok til å håndtere kreftene.

De spesiallagede AGR-setene er Opel stolte av. Og med god grunn. Dette er høy komfort, med solid sidestøtte. At de er elektrisk med minne, og at førerstolen har massasje, trekker også opp.

Det har blitt langt bedre i nye Astra. Joda, du vil fortsatt måtte holde litt godt fast i rattet under sterk akselerasjon i første- og andregir. Men det er en langt mer effektiv forvalting av kreftene enn tidligere modeller. Og det til tross for at vi testet bilen med vinterdekk og på veier som aldri ble helt tørre.

Om du trykker inn Sport-knappen, blir blant annet styringen fastere. Men skikkelig sportslig er den aldri. Dette er ikke en ren GTI-bil. Den er imidlertid stødig og god, samtidig som komforten er imponerende. Ikke minst takket være god støydemping.

Totalpakken bør dermed passe godt for mange.

Les også:   Lavpris-SUV skuffer i krasjtest

(Saken fortsetter under)

I dette baksetet sitter to voksne overraskende godt.

Hvordan er plassen?

Astra stasjonvogn byr på et ganske kompakt ytre, men et romslig indre. For eksempel sitter jeg komfortabelt i baksetet «bak meg selv», mine 190 cm til tross.

Det skorter kun litt på beinplassen hvis du skal ut på langtur og den som sitter foran har setet nesten helt bak.

Smart med "stikkontakt" til de i baksetet - og varme i rumpa kan de også få.

I bagasjerommet er det ypperlig boltringsplass. 540 liter er rett og slett imponerende bra i denne klassen. For eksempel er det betydelig mer enn i Ford Focus stasjonsvogn (490 liter).

Dette holder for de fleste, selv om det er mindre enn i Golf stajonsvogn (605 liter).

Det er også bra med små og store oppbevaringsplasser og skikkelige koppholdere.

Legger du ned ryggen på baksetene, øker bagasjevolumet til 1.630 liter. Det er faktisk aller størst i klassen.

Les også:   Bare 2 av 63 bilmodeller hadde bra kjørelys

(Saken fortsetter under)

Vi synes bilen får et mer kompakt og sportslig utseende med mørke lister rundt vinduene.

Finest inni eller utenpå?

Astra stasjonsvogn synes jeg er den peneste av alle modellene til Opel akkurat nå. Proporsjonene stemmer bedre her enn den vanlig femdørs-utgaven.

Ekstra tøff blir den naturligvis hvis du får den utstyrt med OPC-styling. Det har ikke testbilen, men det blir forhåpentligvis tilgjengelig.

Rent visuelt er det få endringer på varianten med 200 hk, sammenlignet med en vanlig Astra. Men testbilen har mørke lister rundt vinduene, som pynter opp.

Bak er det en potte på hver side. Det ser litt barskt ut på vinteren, når det kommer røyk fra begge to. Noen jukser nemlig, det kommer bare eksos fra det ene. Og det ser ikke så bra ut!

Innvendig er det også pent og ryddig. Ikke noen store endringer fra en vanlig Astra her heller. Men det er gode seter med solid sidestøtte - og massasje i førersetet.

Infotainmentsystemet er bra, og med litt tilvenning i menysystemet sitter det meste greit. Akkurat telefonen er det en liten forsinkelse på, fra du trykker ring til det faktisk skjer noe. Irriterende, men når du vet om det, tar du høyde for det.

Les også:   Så lett er det å stjele tusenvis av norske biler

(Saken fortsetter under)

0-100 km/t på 7,7 sekunder er bra. Og den kjennes i praksis enda friskere ut enn tallene alene skulle tilsi.

Går den bra?

Ja, absolutt! 200 hk er nok til å gi et friskt kraftoverskudd. Særlig når turtelleren bikker 3.000 o/min skjer det noe. Turboen får skikkelig tak og du får et ekstra skyv.

Det går kanskje ikke brennfort, 0-100 km/t tar 7,7 sekunder. Men det er mer enn raskt nok til at du merker at den har mer å by på enn de fleste vanlige familiebiler. Ikke minst merkes når du skal foreta en forbikjøring. Det går lekende lett.

Den er dessuten nesten et helt sekund raskere på sprinten til 100 km/t enn Ford Focus med 182 hk.

Forbruket er akseptabelt, om ikke veldig imponerende. 0,62 l/mil er offisielle tall ved blandet forbruk. Vi lå på rundt 0,75 l/mil, med litt forsiktig kjøring.

Her kunne vi nok forventet enda litt mer effektiv motor – men den tilfredstiller Euro 6-kravene.

Testbilen har for øvrig manuell girkasse. Det passer motoren helt ypperlig, og er morsomt når det skal kjøres aktivt. Men i det lange løp ville vi likevel krysset av for automatgir.

Les også:   Kjørte på rødt lys – og skremte syklistene

(Saken fortsetter under)

Inteirøret er ryddig og byr på en god følelse av premium.

...og hva er konklusjonen?

Astra Sports Tourer 1,6 Turbo er et meget hyggelig bekjentskap – og den kjennes som den mest moderne og vellykkede modellen i Opel-sortimentet akkurat nå.

Den havner nok litt i skyggen av de to gamle traverne og bestselgerne fra Ford og VW. Men slik det står akkurat nå, er det ingen grunn til akkurat det, bortsett fra gamle vaner. For her har du et svært interessant alternativ.

Vi liker veldig godt 1,6-literen i testbilen. Den har et herlig skyv, og bidrar mye til å løfte kjøreopplevelsen til noe utenom det vanlige.

Om det er vedt pengene må en naturligvis vurdere. Startprisen på litt knappe 365.000 kroner legger seg mellom Golf med 150 hk (cirka 327.000 kroner) og Golf GTI med 230 hk (omkring 430.000 kroner, men da som vanlig femdørs og ikke stasjonsvogn).

Det som er sikkert, er at Opel er raus med utstyr, som du gjerne må betale ekstra for hos andre. Her kan du få både head up, adaptiv cruise, massasje i førersetet, Opel Eye og LED-teknologi i lysene til en fornuftig pris.

Når vi legger til at designet sitter godt, både innvendig og utvendig, er det svært lite å sette fingeren på her.

Opel er rause med utstyrsnivået sitt på Astra med 200 hk. Den er kun tilgjengelig i Dynamic-utførelse, som innebærer enda mer utstyr enn Premium.

Les også:  

Vi har testet ti ladbare hybrider

Vinterdekk: Her er testvinnerne

– Denne bilen er fantastisk god å kjøre

Saken er opprinnelig publisert på Broom.no

Motor
Populært