Meny

Bråk om dekkstøy på Stortinget:

– Arbeiderpartiets støyavgift på dekk er bortkastet tid, byråkratisk og virkelighetsfjernt

Senterpartiets Tygve Slagsvold Vedum slakter Arbeiderpartiets forslag til en støyavgift. Her med leder Jonas Gahr Støre før partilederdebatten under Arendalsuka. Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix
Senterpartiets Tygve Slagsvold Vedum slakter Arbeiderpartiets forslag til en støyavgift. Her med leder Jonas Gahr Støre før partilederdebatten under Arendalsuka. Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix
Det ligger neppe an til at Støyforeningen og Arbeiderpartiet får gjennomført den ønskede støyavgiften.

Fakta om støy og helse

Veitrafikken står for cirka 80 prosent av støyplagen i Norge. Verdens helseorganisasjon (WHO) har påvist at det er en klar risiko for hjerte-kar sykdommer og eksponering for støy over rundt 58 dB. Omkring 750 000 personer i Norge befinner seg i denne risikosonen, og statistisk sett vil mellom 60 og 100 personer dø i Norge per år, som en indirekte følge av støyeksponering.

Internasjonale tiltak som strengere støygrenser for biler og bildekk vil bare ha en begrenset effekt fram mot år 2030 (se figur). Dersom man skal oppfylle Stortingets målsetting om å redusere antall støyplagede med 10 prosent innen 2020, må det ytterligere lokale tiltak til. Her kan for eksempel en kombinasjon av mer stillegående bildekk og støysvake veidekker være et bidrag til å oppfylle målsettingen.

Kilde: SINTEF

– Dette er sløsing med tid, det er virkelighetsfjernt og byråkratisk, sier leder i Senterpartiet og medlem av Finanskomiteen på Stortinget, Trygve Slagsvold Vedum, til ABC Nyheter.

Han ringer opp igjen etter endt intervju fordi rådgiveren mente han ikke var tydelig nok. Han er tydelig nå.

– Vi må passe oss for å innføre denne typen avgifter. Folk bare rister på hue av det, sier han.

Og han er ikke den eneste. En liten sjekk til flere av partiene på Stortinget viser at det neppe blir flertall for  en progressiv støykomponent i engangsavgiften, slik Irene Johansen i Arbeiderpartiet har foreslått.

Insentiv for dekkprodusenter

Det er i forslaget fra mindretallet om skatter, avgifter og toll at Arbeiderpartiets forslag ligger inne. Det skal stemmes over i Stortinget på lørdag.

«Stortinget ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med et forslag til innretning av en støykomponent i engangsavgiften, og en vurdering av en egen støyavgift på dekk».

Irene Johansen mener forslaget kan bli viktig for folkehelsa. Foto: Stortinget
Irene Johansen mener forslaget kan bli viktig for folkehelsa. Foto: Stortinget

– Ved å innføre en progressiv støykomponent i engangsaviften slik at den slår hardere ut mot dekk med mye støy vil det gi dekkprodusentene et insentiv for å velge gummi som støyer mindre, forklarer Johansen.

– Et viktig folkehelse- og miljøtiltak jeg håper ihvertfall at de andre partiene støtter!, sa hun til ABC Nyheter da vi først omtalte saken på tirsdag.

Les sakenArbeiderpartiet vil ha støyavgift på dekkene dine

Norsk forening mot støy håper at politikerne griper sjansen til å få på plass det de karakteriserer som et viktig tiltak mot helseskadelig støy.

– Nå nærmer det seg to millioner støyplagede i Norge ifølge ferske tall fra SSB, sier generalsekretær i Foreningen, Ulf Winther, til ABC Nyheter.

Generalsekretær i Norsk forening mot støy, Ulf Winther, midt i den støyende biltrafikken.
Generalsekretær i Norsk forening mot støy, Ulf Winther, midt i den støyende biltrafikken.

–  Jeg vil tro og håpe at mange politikere vil gripe denne muligheten til å bedre situasjonen for den støyplagede befolkningen de er valgt til å representere. 

Mer om saken: Skuffet over Frp som ler av forslag om støyavgift på bildekk

Ministeren reagerer

Men det ser ut til at Johansen og Winther får både Høyre, Frp, Venstre og Senterpartiet mot seg.

Også utenfor stortinget har ikke reaksjonene latt vente på seg. Særlig fra de partiene som ikke overraskende er imot de fleste avgifter og deres meningsfeller. Også samferdselsminister Ketil Solvik Olsen, som muligens måtte ha utredet avgiften dersom forslaget fikk flertall, ytret seg om den på sosiale medier:

Noen av ABC Nyheters lesere på Facebook hadde noen gode ideer til innretning:

Blir man godskrevet denne om man alltid kjører dritsakte? Da bråker det jo mindre. Kanskje en lydsensor på hver bil kan slå inn når dekkene når en viss støy.

– Som å tro på julenissen

Irene Johansen i Arbeiderpartiet er ikke imponert over reaksjonene fra de andre partiene. Hun mener det virker som om de automatisk blir mot fordi det er snakk om en avgift.
– Innretningen på dette må vi vurdere dersom forslaget blir vedtatt, noe som kanskje er å tro på julenissen etter denne latterliggjøringen!, sier hun til ABC Nyheter.
Hun minner om at Arbeiderpartiet fikk lagt avgift på CO2, vekt og effekt samtidig som bilavgiftene ble redusert totalt sett.
– Det er derfor ingen automatikk i at en slik ny komponent i engansavgiften vil øke bilavgiftene totalt sett, påpeker hun.

Må finne andre løsninger

Støyskjerming. Støyutsatte naboer til vei har økt risiko for å dø for tidlig som følge av hjerte- og karsykdommer. Dansk forskning antar at 2-3 % av alle slike dødsfall kan relateres til støy. Foto: Colourbox
Støyskjerming. Støyutsatte naboer til vei har økt risiko for å dø for tidlig som følge av hjerte- og karsykdommer. Dansk forskning antar at 2-3 % av alle slike dødsfall kan relateres til støy. Foto: Colourbox

Selv om det er liten entusiasme å spore fra Johansens folkevalgte kolleger, så er de enige i at støy er et problem.

– Men det er klart at vi må få ned støyen. Vi må bare gjøre det på en annen måte, mener Trygve Slagsvold Vedum når han blir utfordret på det.

– Avgifter kan ikke løse alt, poengterer han.

Han vedgår at i noen bysentrum kan det være et problem. Men peker på at der finnes det allerede piggdekkavgift. I store deler av landet er ikke dette noe problem, mener han.

– Det er viktigere at vi tenker på støyskjerming når vi planlegger nye store samferdselsprosjekter.

Les også: Denne metoden gjør støyskjermer overflødige

Annonse
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus