Meny

Derfor er dekkene smalere på vinteren

Ofte er det en forskjell på dimensjonen på sommerdekk kontra vinterdekk. Det er det gode grunner til.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Vet du hvorfor det er slik?

De siste årene har trenden vært klar: Bilenes dekk har blitt større, bredere og lavere. Det siste vil si i profil. Altså fra veien og opp til felgkanten. Ofte er dette tillegg som man betaler ekstra for når man kjøper bilen. Og det er ikke til å komme i fra – det ser jo bra ut...

Nå melder denne trenden seg mer og mer også for vinterhjulene som også blir større og bredere.

Når det er snakk om sommerdekk, har det også sine fordeler, utenom utseendet. Der gir det godt grep og stabile kjøreegenskaper.

Les også: Test av frontlykter: Bare 2 av 63 bilmodeller hadde bra kjørelys

Bedere komfort og bedre grep

På vinterhjulene er det annerledes. Ofte kan man der oppnå fordeler ved å ha et smalere dekk. Gjerne bilens standard-dimensjon.

Det er først og fremst på skikkelig ruskete vinterføre at de smalere dekkene kommer mest til sin rett.

Dissee drenerer mer effektivt unna slaps og vann. Samtidig gir de høyere marktrykk per kvadratcentimeter, som gjør at pigger og lameller får bedre grep på snø og is, slik at man ikke så lett mister festet. Dette gjelder både ved bremsing og akselerasjon.

Et tenkt scenario er en forbikjøring: Man svinger ut av hjulsporene og ut på snø/is som ligger mellom kjørefeltene. Å miste grepet her kan være katastrofalt.

Brede dekk med lav profil (kort avstand mellom vei og felg) reduserer også komforten på ujevnt underlag, slik som på ruglete snø og is.

Dekk med høyere profil er bedre i stand til å hjelpe bilens understell til å opprettholde god fjæringskomfort og også bedre veigrep.

Vinterdekk: Dette er årets testvinnere

Tenk på hva slags forhold du kjører under

– Jeg mener det er smart å velge litt smalere dekk på vinteren, det sier Benny Christensen som er bilekspert her på Broom.

– Men spørsmålet er absolutt ikke svart/hvitt. Både smale og brede dekk har sine fordeler så spørsmålet er litt komplisert. Men personlig velger jeg litt smalere dekk på vinteren og går ned til bilens standardimensjion, men ikke smalere enn det. Vi kan si det slik at smale dekk er best på løst snøføre, slaps og andre løse underlag der det lettere trenger gjennom til et underlag som gir bedre feste, sier Benny.

Han legger til:

– På harde underlag, som is og hardpakket snø derimot, vil brede dekk med større avtrykk gi like god eller bedre fremkommelighet. Så man bør tenke litt gjennom hva slags kjøreforhold man vanligvis har, før man velger dekk.

Les også: Pigg eller piggfritt – det kommer an på hvor du bor

Saken er først publisert på Broom.no

Motor
Populært