Salget var rekordlavt - så kom Ioniq

Nye Hyundai Ioniq ligger an til å bli svært populær i Norge, særlig i elbil-variant.
Nye Hyundai Ioniq ligger an til å bli svært populær i Norge, særlig i elbil-variant.

Over 1.000 personer har i høst forhåndsbestilt Hyundais nye elbil Ioniq. Bilene ankommer Norge i disse dager, og det gjenstår bare noen siste klargjøringer og EK-skilter før bilene kan hentes.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Hyundai kom til 1992 - og fikk virkelig fart på sakene fra midten av 90-tallet. Det prisgunstige bilmerket ble på rekordtid etablert blant topp 10 i Norge.

I starten var det noen få modeller, men siden har det kommet en rekke nye modeller i ulike segmenter.

Men etterhvert ble det motgang. De siste årene har salget stupt. Noe av forklaringen på det, er ganske sikkert at de ikke har hatt hverken elbil, hybrid eller ladbar hybrid. Helt til nå.

For med èn modell, Ioniq, har de nemlig slått tre fluer i samme smekk, og fått både elbil, hybrid og fra tidlig neste år også en ladbar hybrid. Og det har gitt resultater med en gang. På kort tid har det nemlig regelrett haglet inn med bestillinger.

Over 1.000 har forhåndsbestilt

Over 1 000 personer har i høst forhåndsbestilt Hyundais nye elbil Ioniq. Bilene ankommer Norge i disse dager, og da gjenstår det bare siste klargjøring og EK-skilter før bilene kan hentes.

– De må bare huske å handle med seg det nødvendige ladeustyret. Alt bilrelatert utstyr man kjøper til sin nye elbil er nemlig fritatt for mva hvis man kjøper det samtidig med bilen. Slikt utstyr kan være vinterdekk, takstativ, ladekabler og ladestasjon hjemme, men det er altså en forutsetning at ekstrautstyret bestilles og kjøpes før bilen hentes ut fra forhandler. Etter det tidspunktet er utstyret momspliktig, skriver Hyundai i en pressemelding.

Les også: 15 norske forhandlere har «fått sparken»

80 porsent på 24 minutter

Ioniq har en rekkevidde på opp til 280 km mellom hver lading. Den har blitt testet under norske forhold i høst. Da kjørte en strekningen Oslo-Trondheim tur/retur med et forbruk på 1,24 kWh per mil, med tre hurtigladinger hver vei.

Det tar 24 minutter å lade batteriene på IONIQ Electric til 80 prosent med en hurtiglader. Bilen lar seg også lade via husholdningsnettet (AC), og kan lades helt full på mot 4,5 timer.

(Saken fortsetter under)

Slik ser nye Hyundai Ioniq ut innvendig. Moderne, pen og oversiktlig.
Slik ser nye Hyundai Ioniq ut innvendig. Moderne, pen og oversiktlig.

Også hybrider er etterspurt

Hyundai har i høst også solgt over 200 utgaver av Ioniq Hybryd, og mange av disse befinner seg allerede på veien.

Denne bilen har også blitt testet på strekningen Oslo-Trondheim t/r med et forbruk på 0,33 l/mil. Det betyr at man kjørte hele distansen på over 1.000 km på èn tank. Hybriden ligger også helt i topp med tanke på gjenbruksverdi målt mot Toyota Prius/Auris og Lexus CT.

Les også: Denne elbilen fra Hyundai blir en skikkelig prisbombe

Viktig modell

Over nyttår kommer en tredje versjon av IONIQ, en ladehybrid. Den vil trolig også treffe godt i markedet.

Det norske avgiftssystemet gjør det nemlig gunstig å kjøpe ladbar hybrid også. Og mye tyder på at dagens ordning vil fortsette også neste år.

Hyundai trenger oppturen, for i dag ligger de nede på 19. plass på merkestatistikken. Og det er ikke en posisjon de er fornøyd med.

Les også:

Saken er opprinnelig publisert på Broom.no

Personvernpolicy