Se hva det åpnes for nå

Akkurat nå lever de tradisjonelle sidespeilene litt farlig. Mange bilprodusenter ønsker nemlig å fjerne disse, og erstatte de med to små kameraer. Japan er blant de første landene i verden som tillater det. Mye tyder på at flere ganske snart vil følge etter.
Akkurat nå lever de tradisjonelle sidespeilene litt farlig. Mange bilprodusenter ønsker nemlig å fjerne disse, og erstatte de med to små kameraer. Japan er blant de første landene i verden som tillater det. Mye tyder på at flere ganske snart vil følge etter.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Her var Tesla for tidlig ute.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Bilprodusentene utvikler hele tiden nytt utstyr, enten det gjelder sikkerhet eller luksus.

Bruk av kamera har blitt en skikkelig trend på nye biler i dag. Men det er spesielt et område mange bilprodusenter har frustrert seg over de siste årene, nemlig sidespeilene.

Her ønsker ikke minst bildesignere, å bytte ut de massive sidespeilene med langt mindre og smidige kameraer.

Forbudt

Her var Tesla tidlig på ballen med sin Model X. Etter planen skulle nemlig elbilgiganten erstatte sidespeilene med et lite HD-kamera på hver side.

Dette skulle sørge for et penere design, og ikke minst redusere luftmotstanden, som igjen gir økt rekkevidde.

Men fullt så enkelt ble det ikke. Skulle dette bli lovlig, måtte det faktisk en lovendring til i USA. Her søkte naturligvis Tesla om dispensasjon, samt om en endring i lovverket.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Snart blir det slutt på dette

(Saken fortsetter under)

Slik ønsket Tesla at sidespeilet på nykommeren, Model X, skulle se ut.
Slik ønsket Tesla at sidespeilet på nykommeren, Model X, skulle se ut.

– Et spørsmål om «når», ikke «hvis»

Frem til nå nylig har, etter det vi erfarer, ingen land tillatt å fjerne de tradisjonelle sidespeilene til fordel for et lite kamera. Men nå blir det faktisk tillatt i det japanske markedet, i følge Automotive News.

Dermed kan det bli svært spennende å se hvordan utviklingen blir i resten av verden. Japan har tross alt et betydelig grep om bilproduksjonen på kloden.

– Det blir spennende å se når det åpnes for kamera i Europa og USA. Jeg sier «når», for det er bare et spørsmål om tid. I tillegg til å bedre selve designet, er et kamera på mange måter sikrere. Det kan for eksempel vise blindsoner bedre. For elbiler er mindre luftmotstand et tema, sier redaksjonssjef i Broom, Vegard Møller Johnsen.

Les også:

Saken ble opprinnelig publisert på Broom.no