Kommisjon skal drøfte etikk og selvkjørende biler

Skrekkblandet fryd: Her prøver NAF-konsulentene den tidlige varianten av Teslas Autopilot-system.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Viktige spørsmål om hvem som har ansvaret når føreren overlater kjøringen til en autopilot skal settes under lys i Tyskland.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Selvkjørende biler er med all sannsynlighet en naturlig del av framtidens trafikk, men hvem som har det etiske ansvaret når føreren av kjøtt og blod ikke lenger har kontroll er ennå uklart.

Elbil-giganten Tesla er langt framme i utviklingen av sin autopilot , men ble også rammet av en dødsulykke med sin selvkjørende variant.

Sjåfører av de såkalt autnome bilene har sovnet bak rattet og endt i kollisjoner på grunn av sviktende automatiske systemer.

Tesla har tidligere uttalt at det i siste instans er fører selv som har ansvaret for bilen, selv om automatikken skal være til å stole på.

SAMFERDSELSMINISTER: Alexander Dobrindt Foto: Adam Berry / Afp
SAMFERDSELSMINISTER: Alexander Dobrindt Foto: Adam Berry / Afp

Det er bakteppet for at Tysklands samferdselsminister Alexander Dobrindt har satt ned en kommisjon som skal drøfte ulike etiske sider ved selvkjørende biler , skriver Automobilwocke som gjengir et intervju med Bild am Sonntag. Av hovedpoengene kommisjonen skal drøfte er personskader kontra materielle skader, og samferdselsminister Dobrindts kjepphest: Automatikken skal ikke gjøre forskjell på folk, enten de er tykke eller tynne, gamle eller unge.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Etisk dilemma

I 2017 får Gøteborgs innbyggere stifte bekjentskap med 100 selvkjørende Volvoer. I forbindelse med annonseringen av nyheten, talte Håkan Samuelsson, administrerende direktør i Volvo, på en konferanse i USA om sikkerhet ved selvkjørende biler.

Volvo-sjefen var klar på at ansvaret ligger hos bilprodusenten, skriver Finans.dk.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det løftet er Volvo ifølge Finans første bilprodusent som har avgitt.

Teslas Norges kommunikasjonssjef Even Sandvold Roland, bekrefter at Teslas Autopilot brukes på sjåførens regning. Funksjonen er ikke aktivert når bilen leveres og det er sjåføren som selv velger om den skal benyttes.

– Alle nye Tesla-kjøretøy kan utstyres med Autopilot, som styrer farten, holder i bilen i feltet, tilpasser seg til trafikken, og bytter felt ved bruk av blinklys. Dette er imidlertid et førerassistansesystem, og føreren av bilen er til enhver tid ansvarlig, sier Roland til ABC Nyheter.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Må vise aktsomhet

Når føreren velger å bruke automatikken får han eller hun presentert en lettfattelig forklaring av systemets begrensninger, som også minner om at føreren til enhver tid er ansvarlig for at bilen kjøres på en sikker måte.

En påminnelse kommer også på instrumentpanelet når Autopilot aktiveres under kjøring, og føreren må også holde i rattet for å bekrefte at vedkommende er oppmerksom på hva som skjer under kjøring med Autopilot.

Les også: Volvo slipper 100 selvkjørende biler på Gøteborgs veier

Økt sikkerhet, men ikke for sjåføren?

Et vanskelig etisk spørsmål produsenter av selvkjørende biler må ta stilling til, er hvem bilen i ekstreme tilfeller skal være programmert til å utsette for livsfare. Ordbruken er brutal, men så er også virkeligheten.

En selvkjørende bil vil forhåndsprogrammert til å reagere på ulike måter i ulike situasjoner. I en tenkt situasjon kan valget for automatikken stå mellom å svinge av veien og potensielt forårsake en dødsulykke med kun sjåføren involvert, fordi bilen må svinge unna for en fotgjenger.

Les også: Påkjørte fotgjengere skal klistres fast på Google-bilens panser