Nå er de utbedrede «Dieselgate»-motorene testet
150.000 nordmenn er berørt av Volkswagens utslipssjuks.
I fjor høst ble VW-konsernet tatt med buksene nede, da det ble klart at de helt bevisst hadde jukset med utslippstallene på flere av sine dieselmotorer.
Skandalen ble raskt døpt Dieselgate, og omfattet millioner av biler fra konsernets biler. Inkludert var modeller fra både VW, Audi, Skoda og Seat.
I Norge var det 150.000 biler med de berørte motorene. Som takket være en software-endring viste lavere utslipp enn de faktisk hadde.
Nå har utbedringen av motorene begynt. Målet er at de nå skal levere like lave utslipp som lovet – uten at effekt og forbruk blir berørt.
Gode nyheter
I forbindelse med utbedringen, er nå de første testene av 2,0 TDI-motorene gjennomført.
De viser ingen negative utslag på effekt, forbruk eller utslipp.
– Dette er foreløpig gode nyheter for norske bileiere, sier Inger Elisabeth Sagedal, kommunikasjonssjef i NAF.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenUtbedringen har fjernet jukseprogrammet på denne motortypen i de testede bilene.
Les også: – Norske dieselbiler har opptil 40 ganger høyere NOx-utslipp
– Gir en pekepinn
Samtidig kan man ikke trekke noen generelle konklusjoner for alle de tilbakekalte bilene.
– Men dette gir en pekepinn på at utbedringene fungerer. Så vi oppfordrer de berørte eierne å gjennomføre utbedringen når de får innkalling, sier Inger Elisabeth Sagedal.
Hun er spent på å se hvordan det går med de andre rammede motortypene når NAF og deres søsterorganisasjoner får testet dem.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenLes også: Volkswagen-forlik til 125 milliarder i USA
Golf og A4 TDI testet
Testene er gjennomført i regi av FIA som NAF er en del av. Det er bilklubbene i Tyskland (ADAC), Østerrike (ÖAMTC) og Sveits (TCS).
Bilene som er testet er Volkswagen Golf 2,0 TDI og Audi A4 2,0 TDI med 6-trinns manuell girkasse og start/stopp-system.
Artikkelen fortsetter under annonsenDe ble testet før og etter utbedring etter den europeiske testsyklusen (NEDC) og reell testkjøring på veien. I tillegg til å måle utslipp, drivstofforbruk og motoreffekt, ble bilenes kjøreegenskaper testet.
Les også: Dieselgate: Hvordan var det mulig?
Betydelig lavere NOx-utslipp
– Vi er glade for å være del av et system der vi kan delta i seriøse og grundige tester. Siden det ikke finnes tilsvarende testfasiliteter i Norge, er det gull verdt å kunne samarbeide med våre større søsterklubber i Europa, sier Sagedal.
I syklustesten var det ingen signifikante forskjeller på utslipp av NOx og CO2 eller drivstofforbruk. Under testene med reell kjøring, var NOx-utslippet betydelig lavere etter utbedringen av motoren.
Med den nye programvaren ble NOx-utslippet redusert med 12 prosent på Audi-modellene og 36 prosent på VW Golf.
Les også:
Bil-arving: – Flere bilmerker vil forsvinne
– Dette er en veldig spennende SUV-nyhet
Her kan du få din egen bergingsbil
Saken ble opprinnelig publisert på Broom.no