Meny

Morsom og rimelig – og klassens lekreste

Denne ubeskjedne fronten tilhører en ny modell i det svært populære C-segmentet. Renalt Megane GT er frekk nok til å appellere til de kjøreglade, men praktisk nok til å fylle de praktiske behovene.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Denne bilen treffer blink. Les testen av nye Renault Megane GT:

Hva er dette?

Renault er i vinden. Og nei, det er ikke bare elbilen Zoe. Bare se på SUVen Kadjar, crossoveren Captur, den nye toppmodellen Talisman og ikke minst bilen vi tester her: Sjette generasjon av kompaktbilen Megane.

Sistnevnte er en kompakt men likevel romslig bil, som går inn i C-segmentet med finesse og stil en franskmann verdig.

Den kommer både som vanlig femdørs-kombi, og som stasjonsvogn.

Med særpreg og konkurransdyktig pris som to av de viktigste argumentene, vil den få kundene til å vike fra den godt opptråkkede VW Golf-stien.

Det handler imildertid ikke bare om å friste nye kunder. Megane har allerede vært en modell i Norge i 20 år, og på verdensbasis er det solgt over 6 millioner eksemplarer.

Les også: Morobil fra Renault til svært hyggelig pris

Vi har fått med oss toppmodellen, Megane GT, på test denne gangen. Her er det flere interessante nyheter, som gjør at vi tror Renault fortjener å bli tatt med i vurderingen når du skal handle bil i denne klassen.

Selv en blytung og grå aprildag får litt liv og farge når den får en injeksjon Renault Megane GT.

Denne raringen kan være et skikkelig bruktbil-kupp

Hvordan er den å kjøre?

Renault har stolte racing-tradisjoner. De har også mange morsomme småbiler på samvittigheten. Så når de klistrer på et GT-emblem og noen Sport-merker her og der, ja, da er det lov å få litt forventninger.

Megane GT har en interessant nyhet for klassen, nemlig at den svinger også med bakhjulene (4 control). I lav hastighet styrer de motsatt vei av forhjulene, for å gi bedre svingradius og grep, mens de styrer parallellt med forhjulene i over 80 km/t. Igjen er tanken å maksimere grep og styrefølelse.

Alt dette høres jo veldig bra ut. Men hvordan funker det i praksis? Vår testperiode ga et svært godt inntrykk. Særlig når du vil krølle bilen raskest mulig rundt krappe småveier, er styringen svært smidig og effektiv. Vi ble rett og slett overrasket over hvor stor forskjell det er fra en bil som bare svinger med forhjulene.

Les også: Renault har økt salget med 91 prosent

Komforten i setene er meget bra, og kjørestillingen god. Men understellet er litt for hardt. Det funker godt når du skal kjøre aktivt, men GT-chassiset blir ikke komfortabelt nok når du skal lunte rolig rundt.

Når du ikke skal lunte rundt, er det imidlertid bare å presse RS-knappen, bruker girhendlene på rattet og lå det stå til. Da blir det virkelig morsomt.

Motorlyden er i utgangspunktet diskret, men blir potent nok når du drar på. Vi synes imidlertid dekkstøyen kunne vært bedre dempet. Her bidrar de store felgene på akkurat GT-modellen til problemet.

Det ser både sportslig og elegant ut, med de store LED-lysene bak. Inntrykket er faktisk enda bedre i mørket.

Prisgunstig bilnyhet avduket i Norge

Finest utenpå eller inni?

Renault har fått sving på pennen, hva gjelder design. Nå er det ikke lenger bare noen merkelige vinkler og rare løsninger, men elegant og stilig.

Fronten er sportslig og moderne i uttrykket, med stor logo i grillen og dominerende LED-markeringslys.

GT-utgaven har fått noen ekstra stylingelementer, som løfter utseendet ytterligere. Det kommer best til sin rett i hekkpartiet. Det er bredt og "satt", med to store og forkrommede enderør, takspoiler og brede LED-baklys.

Ingen snur seg etter en Golf – men denne ...

Innvendig er det også riktig så pent. Megane er første Renault ut med den stående infotainementskjermen i dashbordet. En skjerm som for øvrig har god oppløsning og respons. Men menystrukturen krever litt tilvenning.

Du kan velge mellom flere ulike farger i stemningsbelysningen i coupeen, det er store og dype sportsstoler, skikkelig sportsratt med GT-logo og digitale instrumenter med ulike visningsmodus.

Du får også head up-display. Riktignok på en skjerm, og ikke direkte i frontruta. Men dette er blant de bedre vi har sett av denne løsningen.

Likevel: Eksteriøret vinner knepent.

Gjennomført interiør, som gir en god porsjon særpreg. Dype styler, blå detaljer dandert rundt om og et skikkelig sprotsratt. Vi liker!

Se hvilke bilmerker som øker mest i Norge

Hvordan er plassen

Bakseteplassen er godkjent.

Her er det mange bonuspoeng å hente. Det gjelder å samle mest mulig plass på minst mulig utvendig areal.

VW Golf er ikke best i klassen på bagasjerom, men har 380 liter. Megane på sin side kan vise til omtrent det samme – men er bare knepent foran med sine 384 liter. Legger du ned baksetene, øker volumet til 1.247 liter.

Forøvrig er det bra plass til to i baksetet, både til knær og hode. Det er ingen selvfølge i denne klassen.

Akkurat som de fleste andre i klassen, får du Megane også som stasjonsvogn. Da øker bagasjevolumet til 434 liter.

Lover at dette skal bli en sexy bil

Går den bra?

GT-en er som nevnt en frisk liten sak. Med 205 hk og 280 Nm leverer den 0-100 km/t på 7,1 sekunder. Det er kanskje ikke brennkjapt, men du føler stort sett at du har et kraftoverskudd å ta av.

De gangene du trenger det, er bare å vippe på de tøffe hendlene bak rattet for å plukke opp turtall og få det ekstra skyvet du er ute etter.

Det er også launch control, om du skulle være ekstra innbitt på å være først ut av lyskrysset. Morsom gimmick, som gir litt krydder i hverdagen. I alle fall for de av oss som fortsatt er unge nok i hodet til å glise litt ekstra bare av å vite at bilen en kjører har en så unyttig funksjon. Da har en ikke heeelt gitt tapt til fornuftens verden ...

Digitale instrumenter hører med på moderne biler. Så også på Megane GT.

Når du er litt hard på gassen, og det blir du fort i GT-en, blir forbruket deretter. I testperioden nærmet den seg 0,8 l/mil. Ifølge papirene skal den imidlertid kunne nøye seg med 0,6 l/mil i snitt. Og vi sier lykke til med det.

Og konklusjonen er ...

Renault Megane GT

Motor: 1,6-liter, turbo, bensin

Effekt: 204 hk / 280 Nm

Forbruk: 0,6 l/mil

0-100 km/t: 7,1 sek.

Toppfart: 230 km/t

Bagasjerom: 383 / 1.247 liter

Lengde x Bredde x Høyde: 435 x 181 x 134 cm

Startpris: 250.000 kroner (110 hk, diesel)

Pris testbil: 395.000 kroner

GT er ikke en bil som skal krige med modeller som Focus ST og Golf GTI. Den er ikke like sportslig som disse. Men takket være prislappen på like under 400.000 kroner, er den likevel et fint kompromiss for de som ønsker smak av moro, i tillegg til en fornuftig familiebil.

Golf GTE er likevel en lei konkurrent. Med sine 204 hk, omtrent samme bagasjerom og en god porsjon utstyr, kommer den med en startpris på rundt 330.000 kroner. Og 50 kilometer elektrisk rekkevidde.

Men det er ingen tvil om at Megane GT er mer sportslig gjennomsyret, både i design og karakter, og tross alt er den et halvt sekund raskere til 100 km/t.

Det derfor ikke GTen i seg selv som er mest interessant her – men heller Megane som sådan. For innstegsmodellen starter nemlig på svært så rimelige 250.000 kroner med 110 hk diesel. Og den er det ikke lett for noen andre i klassen å matche. Det nærmeste er kanskje en annen nykommer – Opel Astra – som med 105 hk starter på 245.000 kroner.

Renault Megane GT er en tøff nykommer i C-segmentet

Vi synes endelig Megane har truffet blink på flere områder samtidig. Og bedre rustet til å kjempe om kundene har de aldri vært.

Motor
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus