Norsk favoritt har blitt ny og større – men går ned i pris

Helt ny Audi A4 Allroad kommer til Norge om noen måneder, nå er prisene klare.
Helt ny Audi A4 Allroad kommer til Norge om noen måneder, nå er prisene klare.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Broom tester Audi A4 i Tyskland i dag.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen
Klassisk Audi-interiør med høy materialkvalitet og elegant design.
Klassisk Audi-interiør med høy materialkvalitet og elegant design.

Da Audi for noen år siden lanserte en Allroad-utgave av familiebilen A4, ble det umiddelbart en suksess. Allroad betyr litt ekstra bakkeklaring og ikke minst en dose offroadstyling som tøffer opp bilen og gjør at den skiller seg litt fra "vanlig" A4.

Den samme oppskriften har fungerte på storebror A6 i en årrekke. Det var derfor ikke veldig overraskende at Audi kom med dette også på A4.

Les også: Uffda Tesla, dette er ikke bra

77 prosent av salget

Nå er det straks klart for en helt ny A4 Alllroad. Brooms redaksjonssjef Vegard Møller Johnsen er akkurat nå på vei til Tyskland for å gjøre de aller første testene av den, og er spent på nykommeren.

– Ja, dette er en bil som virkelig passer det norske markedet godt. Vi elsker jo litt høyreiste familiebiler med god framkommelighet. A4 Alllroad er typisk en bil du finner utenfor svært mange norske hyttevegger i helger og ferier, forteller Vegard.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Audi A4 har i mange år vært en av de mest solgte bilene i sin klasse. Da Allroad-utgaven ble lansert i 2009, tok den umiddelbart en stor del av A4-salget. I fjor var andelen Allroad helt oppe i 77 prosent!

Les også: Mer folkelige VW Passat har også samme oppskrift

Høyreist stasjonsvogn med offroad-styling – det er en stor hit blant norske bilkjøpere.
Høyreist stasjonsvogn med offroad-styling – det er en stor hit blant norske bilkjøpere.

Går ned i pris

– Dette er derfor en svært viktig nybil for Audi, og en modell mange kunder venter på. De kan glede seg over at den faktisk går litt ned i pris, selv om bilen har blitt større og har fått mer utstyr, forteller Vegard.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Innstegsmodellen med 150-hesters dieselmotor og quattro starter nå på 481.900 kroner. Den attraktive utgaven med 163-hesters diesel og S tronic-automatgir har startpris på 511.600 kroner, det er ned fra 519.200 kroner på forgjengeren.

De som vil ha mer krefter, kan velge 190-hesters diesel, også den med quattro og S tronic. Her er prisen nå 527.000 kroner, ned 13.000 kroner sammenlignet med tilsvarende utgave av forrige generasjon.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Bensin eller diesel – det er det store spørsmålet

Attraktive priser

Audi tilbyr også en motorsterk utgave med bensin fra starten av. Da snakker vi 2,0 TFSI med 252 hestekrefter, quattro og S tronic. Den starter på 623.700 kroner.

Broom-Vegard mener dette er attraktive priser:

– Ja, så absolutt, selv om vi må ta høyde for at sluttsummen gjerne blir en god del høyere. Dette er typisk en bil som trenger en del ekstrautstyr. Markedet for stasjonsvogner i denne klassen er generelt på vei ned, men vi ser at bil som skiller seg litt ut – som Allroad gjør – likevel klarer seg ganske bra. Nå gleder jeg meg til å få kjøre den og se hva Audi har funnet på siden sist, sier Vegard.

Vi kommer tilbake med et førsteinntrykk etter at testen av er i gang.

Les også: Allroad-versting: Her ble det halv pris – på ett blunk