Meny

Oslo-bilistene kaster bort 135 timer i kø – hvert år

Det kan være tidkrevende å ferdes i Oslo-trafikken. Utviklingen går også i negativ retning, det viser en rapport som akkurat er lagt frem. Foto: NTB scanpix

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Men i en annen stor norsk by går det bedre.

Bilistene i Norges største byer kaster bort mye tid i å sitte i kø. Det får vi igjen bekreftet i en rapport fra bilnavigasjons-produsenten TomTom.

Deres Traffic Index viser trafikksituasjonen i byer over hele verden. TomToms rapport for 2015 viser hvor mye ekstra tid bilister tilbringer i trafikken i rushtiden og hvilke tider og dager som er verst og best.

Les også:  Nektet å stå i kø – la seg inn i motgående med baken først

Tett trafikk på småveiene

Oslo (25 prosent) kommer inn på en sterk andreplass, etter Stockholm (29 prosent), og har ingen forbedringer i trafikken fra 2014 til 2015. Forventet ekstra reisetid har steget fra 30 til 35 minutter, i tillegg til normal reisetid når som helst på dagen.

Samlet må bilførere i Oslo regne med å bruke gjennomsnittlig 135 timer ekstra reisetid i året, i tillegg til normal reisetid.

Trafikktettheten er markant høyere på småveier i alle de norske byene, enn på de store motorveiene. Torsdag og fredag ettermiddag er de dagene i uken med mest opphopning i trafikken. For Oslo-borgere var 26. mars den mest trafikkerte dagen i 2015.

Les også:  Slik gikk det da Bergen innførte rushtidsavgift

Må jobbe sammen

– Oslo og Stavanger er på topp 5-listen over byer i Norden med mest trafikk, noe som betyr at det er rom for forbedring. TomTom Traffic Index slippes hvert år for å hjelpe sjåfører, byer og transportplanleggere med å forstå trender i trafikken, men viktigst av alt, hvordan du kan forbedre trafikken globalt.

– Vi ønsker at alle skal tenke på hvordan de kan redusere mengden av tid de bruker i trafikken hver dag - og til å innse at vi må jobbe sammen for å løse utfordringene i trafikken. Hvis bare fem prosent av oss endret våre reiseplaner, vil vi forbedre reisetiden på de største motorveier med opptil tretti prosent. Sammen kan vi kvitte oss med trafikkaoset, sier Petter Tønsberg, salgssjef i TomTom Norge.

Les også:  Nesten halvparten innrømmer at de sliter med synet i trafikken

Mye trafikk i Bergen

Neste på lista er Helsingfors som tar over fjorårets tredjeplass fra Stavanger, som nå ligger på en fjerdeplass. Stavanger (23 prosent) har gått ned i forventet ekstra reisetid med 2 prosent fra 2014 til 2015. I Stavanger må bilførere nå regne med 27 minutter ekstra reisetid når som helst på dagen, og opp til 57 prosent ekstra reisetid på ettermiddagen, i motsetning til når det er fri flyt i trafikken.

Dette tilsvarer 103 timer ekstra reisetid per år, i tillegg til vanlig reisetid.

Bergen (20 prosent) ligger som nummer 9 på topp 10-listen over de mest trafikkerte byene i Norden. Bergensere i trafikken må regne med 24 minutter ekstra reisetid per dag, eller gjennomsnittlig 93 timer ekstra reisetid per år – i tillegg til normal reisetid.

29. januar var den mest trafikkerte dagen og i rushtiden kan du oppleve opp til 50 prosent ekstra reisetid.

Les også:   Nei – her er det ikke mange som ypper seg i køen!

Trondheim er et lyspunkt

I følge TomToms rapport er ettermiddagsrushet den tiden på døgnet med mest opphoping i trafikken i norske byer.

Trondheim skiller seg kraftig ut med en veldig positiv trend. I 2014 hadde morgenrushet og ettermiddagsrushet i Trondheim minsket med hele 10 prosent.

I 2015 sank morgenrushet og ettermiddagsrushet med ytterligere 5 prosent.

Les også:  ...Men dette er gull verdt når du først sitter i køen

Motor
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus