Meny

Ny modell senker prisene på versting-SUVene

Mercedes GLE i AMG-versjon er for de som er åpne for å bruke litt mer enn snittet på bilkjøpet sitt. Men så får de godt over middels mye moro for pengene også

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Men det blir ikke spesielt billig likevel, dessverre.

Mercedes har priset sine tre dyreste utgaver av SUVen GLE. Naturlig nok snakker vi da om de råspreke AMG-versjonene.

Mercedes valgte en helt ny navnestrategi på bilene sine omtrent samtidig med at den store SUVen ML skulle komme i facelift-utgave. Dermed forsvant ML-betegnelsen, og ble erstattet av GLE.

Nå er prisene klare for både GLE AMG Sport og AMG-modellene.

Les også:   Nesten 1.000 nordmenn har bestilt super-SUV-en til Volvo

Lavere startpris

Den gode nyheten er at det nå finnes en ny innstegsmodell i AMG-sortimentet. Ikke fullt så ekstrem som de andre, men samtidig med nok fraspark for de fleste, og med mer sportslige kjøreegenskaper enn de "vanlige" modellene. I GLE-utgaven heter denne 450 AMG 4Matic.

Takket være den, blir også startprisen på AMG-utgavene noe lavere enn før. Moroa starter likevel på friske 1,1 millioner kroner.

Les også:   Her får du superkrefter på "tilbud"

Kjappere enn normalt

Til denne "innstegsprisen" får du litt hvassere motorisering enn en GLE 400. Her har du nemlig 367 hk og et dreiemoment på 520 Nm, mot 333 hk og 480 Nm i standardutgaven.

0-100 km/t er unnagjort på 5,7 sekunder. Det er 0,3 kjappere enn GLE 400.

Kjøreegenskapene er også spisset mer enn normalt, med AMG-hjuloppheng, Sports Direct-styring og 9G-tronic automatgirkassen.

I tillegg har den noen visuelle kjennetegn på AMG-stylingen, som skiller den ut.

Prisforskjellen på GLE 400 og GLE 450 AMG er drøyt 130.000 kroner.

Les også:  Mercedes-SUVen ble utsolgt på et blunk

Full pakke

Neste alternativ er mer i den tradisjonelle AMG-ånden. Her snakker vi ikke om litt tuning – dette er full pakke: GLE 63 AMG 4Matic.

Et skikkelig råskinn av en SUV - med en gurglende 5,5-liters V8 biturbo presset inn under panseret.

Denne motoren yter 557 hk, og kombinert med trekk på alle fire hjul sikrer denne 0-100 km/t på bare 4,3 sekunder.

Les også:   Skal lokke kjøperne med SUV-luksus

Slipper til i storbyene

Prisen på denne herligheten er 1.884.000 kroner. Du bør nok også sette av en del penger til drivstoff. Et oppgitt forbruk på 1,18 l/mil er høyst teoretisk. Du kjøper ikke en slik bil for å kjøre etter EU-standarden, for å si det sånn.

Men takket være fokuset på lokalt miljø og NOX-utslipp, kan du trygt kjøre rundt også på iskalde dager med dårlig luftkvalitet i storbyer som Oslo og Bergen.

Les også:   Så tøff kan en vanlig familie-SUV bli

Verst av verstingene

Men om heller ikke dette er nok, finnes det heldigvis et alternativ for deg også. Det heter GLE 63 S 4Matic. Dette er verstingen av verstingene.

Her har en klart å pumpe opp effekten til relativt sinnsyke 585 hk.

Det gjør ikke all verden med 0-100-tiden, men den klarer å barbere av ytterligere ett tidels sekund. Dermed blir fasiten 4,2 sekunder.

Toppfarten er i høyeste grad begrenset til 250 km/t.

Denne koster deg ganske nøyaktig 2 millioner kroner.

Les også:  Dette er verdens mest verdifulle bilmerker

Tysk konkurrent

Til sammenligning nevner vi at BMW har en M-utgave av sin SUV X5. Denne koster i denne sammenheng ubetydelige 30.000 kroner mer enn AMG 63 S.

X5 M yter 575 hk, og taper effektkampen, men klarer likevel å holde tritt med akselerasjonen til AMG-verstingen. Nøyaktig 4,2 sekunder fra 0-100 km/t.

Det er nok ikke brennsikkert at akkurat de tallene er helt tilfeldige.

Forbruket er også mer eller mindre identisk. Men igjen, hvem bryr seg om slikt i dette segmentet?

PS: Audi har en S-modell av SUVen Q7 på gang også. Så siste ord er neppe sagt i denne hauk over hauk-striden.

Les også:   Verdens sterkeste – går rett i strupen på BMW

Motor
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus