Her får du råsprek familiebil til lavpris

Den ser ut som en vanlig 520 eller 525 – men her får du en langt sprekere bil enn som så. Under panseret sitter en V8-er på over 300 hk.
Den ser ut som en vanlig 520 eller 525 – men her får du en langt sprekere bil enn som så. Under panseret sitter en V8-er på over 300 hk.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Ikke ofte en slik dukker opp på markedet.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Forrige generasjon BMW 5-serie var ganske kontroversiell da den kom i 2003. Designeren Chris Bangle, som sto bak blant annet denne, 6-serien og 7-serien, var nemlig ikke redd for å gå nye veier.

Nå var de to andre nevnte modellene langt mer omdiskutert enn 5-serien, men også sistnevnte fikk sin andel av kritiske kommentarer.

Det alle imidlertid var enige om, var at kjøreegenskapene var akkurat der de skulle være. Skarpe, sportslige og akkurat slik vi forventer av BMW.

Med en heftig motor under panseret blir det ekstra moro. For eksempel kunne du få en modell som lenge var toppmodellen: 545i. Et skikkelig V8-beist, som svært få hadde råd til.

Nå kan en slik, med ikke avskrekkende kilometerstand, bli din for like over 300.000 kroner.

Les også: Sjekk hvem som skal stjele statuskunder

Kostbar som ny

Skulle du ha en 545i i 2004, og gikk inn til dine lokale BMW-forhandler, kunne du lett bli skremt av prislappen på 1.044.000 kroner, om du skulle ha den med automatgir. Så kom ekstrautsyret i tillegg. På bilen vi omtaler her, ble det lagt til full M-pakke utvendig og innvendig, head up display, komfortstoler, adaptive kjørelys og en del annen moro.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Vi kan dermed slå fast at den er godt utstyrt.

I følge annonsen har den dessuten rullet relativt beskjedne 115.000 kilometer på disse årene på veien.

4,4-literen under panseret, en slitesterk V8-er på 333 hk, er god for langt mer enn det, før den må legge inn årene.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Godt fulgt opp

Den har hatt nødvendig oppfølging nylig, med både service og bytte av en del slitedeler. Lakkrensing og behandling av skinnet innvendig er også gjort.

Det står ikke spesifikt at servicehistorikken for øvrig er vanntett, så det er nok verdt å sjekke. På slike biler er nettopp det ekstra viktig.

Forbruket er heller ikke av typen som gir grunn til å juble når du står på bensinstasjonen. Oppgitt forbruk ved blandet kjøring er rundt literen. Så her gjelder det å være forsiktig med høyrefoten.

Klikk her for å se hele annonsen

Innvendig er det komfortstoler, treverk og sportsratt. Stor navigasjon med den brede skjermen er viktig på disse bilene, og likeså head up display.
Innvendig er det komfortstoler, treverk og sportsratt. Stor navigasjon med den brede skjermen er viktig på disse bilene, og likeså head up display.

Praktisk og romslig

Det siste er nok lettere sagt enn gjort. For når du har hørt lyden fra V8-eren synge mens turtallet stiger, blir det fort vanedannende.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er ikke feil hvordan bilen skyter fart under akselerasjon heller. 0-100 km/t leveres på 5,9 sekunder. Og det butter ikke før toppfarten på 250 km/t.

Dette er ikke bil som er bygget for at du skal kjøre som en prest. Men samtidig er den både praktisk, romslig og komfortabel når du ønsker det.

Akkurat denne bilen har fått montert nytt sportsunderstell som er høydejusterbart. Sikkert ikke dumt å prøve før du kjøper, men i utgangspunktet burde ikke det gjøre kjøreopplevelsen verre.

I Brooms bruktbilguide kan du lese mer om denne generasjonen 5-serie

Ikke mest lettsolgt

Sånn ellers: Om bilen er pen i lakken og interiøret, og prøvekjøringen tilsier at det tekniske også er intakt, så får du virkelig mye bil for pengene her.

Men husk at dette neppe er det mest lettsolgte du kan få tak i. Sedan med stor bensinmotor og noen år på veien, er ikke det hotteste akkurat nå. Så du bør nok tenke langsiktig eierskap.

Forsikringen er heller ikke billig på en bil med så stor motor, og som vanlig må du ut med en del ekstra ved servicer/nødvendige reparasjoner.

Tar du høyde for alt dette, vil du imidlertid få en bil som du kan kose deg mye med!

Les også: Nå begynner statusbilen endelig å bli billig