Nå skal Hyundai stjele statuskunder

Interiør er naturligvis svært viktig når du skal lage luksusbil. og her ser det ut som Hyundai har tatt jobben på alvor i sin nye Genesis.
Interiør er naturligvis svært viktig når du skal lage luksusbil. og her ser det ut som Hyundai har tatt jobben på alvor i sin nye Genesis.

Første bil ut fra et nytt merke.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det har vært snakket om en god stund allerede, og nå er endelig de offisielle bildene av den nye luksusbilen til Hyundai klare. Men den får ikke Hyundai-navn eller logoer noe sted. For dette er såpass fjernt fra det merket i utgangspunktet står for, med tanke på pris og luksusfaktor, at de gir den et helt eget navn: Genesis. Begynnelsen.

Akkurat nå er det bare én bil. Men det kommer flere. Og etterhvert blir det en egen modellrekke i Genesis-familien, akkurat på samme måte som Lexus er premiummerket til Toyota.

Den første modellen de viser, G90, blir også toppmodellen. Direktørbilen, som skal konkurrere med blant andre BMW 7-serie, Audi A8 og nettopp Lexus LS.

Les også: Her er tre drømmebiler

Genesis G90 heter siste tilskudd i luksusbil-klassen. Og den ser riktig så bra ut, synes vi.
Genesis G90 heter siste tilskudd i luksusbil-klassen. Og den ser riktig så bra ut, synes vi.

Tøft design

Den første smakebiten fikk vi alt under bilmessen i Frankfurt i september. Siden ble det sluppet noen teaser-tegninger – men nå er altså de offisielle bildene på plass.

Og de skuffet ikke. Bilen ser rett og slett veldig bra ut.

Så spørs det om motorisering og utstyr kan måle seg med de som allerede er etablert i dette segmentet. Det blir ikke lett. Her har særlig BMW, Mercedes og Audi tatt noen store steg de siste par årene.

Les også: Her får du luksusfaktor til hyggelig pris

Den analoge klokken i dashbordet gir et elegant inntrykk.
Den analoge klokken i dashbordet gir et elegant inntrykk.

Tre motorer

I den grad størrelsen betyr noe, så er i alle fall G90 helt på høyden. Den måler nemlig 520 cm i lengden, og 120 cm i breden. Ingen tvil om at dette er et skikkelig flak.

Motoriseringen er i første omgang begrenset til tre alternativer: 3,8-liters V6 på 231 hk, 3,3-liters turbomotor på 272 hk – eller toppmodellen: 5-liters V8-er på 311 hk.

Med den siste kraftkilden klarer G90 0-100 km/t på småpene 5,7 sekunder.

Enn så lenge er det bare bensinmotorer, og ingen som kombineres med en elmotor.

Alle motorer kobles til en 8-trinns automatgir og har bakhjulsdrift.

Les også: Denne er først ut fra helt nytt luksusmerke

Det er nok ikke heeelt umulig at mange vil tenke Aston Martin når de ser denne fronten, og Genesis-logoen.
Det er nok ikke heeelt umulig at mange vil tenke Aston Martin når de ser denne fronten, og Genesis-logoen.

Luksus i baksetet

I baksetet, det er her det virkelig gjelder, er det selvsagt plass til to, mens det i midten er en diger konsoll som styrer alt fra klimaanlegg til infotainmentsystem.

Det er to skjermer på ryggen til forsetene, samt en 12,3 tommers skjerm i dashbordet.

Mens eksteriøret virker sportslig og ikke så rent lite inspirert av Aston Martin, er det litt mer klassisk luksus på innsiden. Noen av knappene og den blå belysningen gir hint om Hyundai-tilhørigheten, men ellers er det ikke lett å se opphavet.

Midt på dashbordet er det et lekkert analogt ur.

Les også: Dette er favoritten til Premier League-stjernene

Lansering

Tanken er at Genesis-modellene skal være mer prisgunstige enn sine mer etablerte konkurrenter. Mye utstyr for pengene blir viktig her.

Den nye toppmodellen er forøvrig bare første del av en rekke nye modeller fra Hyundais premiumsatsning. Innen 2020 skal nemlig hele seks Genesis-modeller ut på markedet.

Genesis skal neste år lanseres i Korea, Kina Nord-Amerika og Midt-Østen. Deretter skal turen komme til flere land i Europa. Men om Norge er et av disse, det er ikke godt å si ennå.

Les også: Topp 10: Bilene som har økt mest i verdi

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus