Flere bilmerker slipper ut langt mer enn i test

Volkswagen manipulerte testresultater for å gå lavere utslippstall. Nye tester viser at flere bilprodusenter også har langt lavere utslipp i tester enn i virkeligheten.
Volkswagen manipulerte testresultater for å gå lavere utslippstall. Nye tester viser at flere bilprodusenter også har langt lavere utslipp i tester enn i virkeligheten. Foto: Vegard Wivestad Grøtt / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Nye undersøkelser viser at Mercedes-Benz, Honda, Mazda og Mitsubishi i realiteten slipper ut vesentlig mer NOx enn testene viser.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

De fire bilmerkene er siste tilskudd til listen over dieselbiler som avdekkes å slippe ut mer når de kjøres på veien enn de gjør under testing, skriver The Guardian.

– Temaet er gjennomgripende i hele industrien, mener Nick Molden, sjef for selskapet Emission Analytics, som har testet bilene.

Bilmerkene har ikke tatt i bruk en eget dataprogram for å manipulere testene, slik Volkswagen gjorde.

De nye undersøkelsene har sett på hvor mye bilene slipper ut under realistiske kjøreforhold. Enkelte av Honda-modellene slapp ut seks ganger som mye som grensen for NOx-utslipp. Enkelte firehjulsdrevne modeller, hvor bilmerket ikke er navngitt, hadde utslipp som var tjue ganger så høyt, ifølge avisen.

Testresultater som ble kjent forrige uke, viste at også dieseldrevne biler fra Renault, Nissan, Hyundai, Citroën, Fiat, Volvo og Jeep alle slapp ut vesentlig mer NOx under realistiske kjøreforhold.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Greg Archer, utslippsekspert ved det britiske transport- og miljøinstituttet, mener utslippsskandalen bare er toppen av isfjellet.

– Det vi ser her, er dieselgate. Det omfatter mange bilmerker og mange modeller. Den eneste mulige løsningen er å innføre strenge, nye tester som utføres på veien og som godkjennes av en myndighet som ikke betales av bilindustrien, sier han.