Meny

Denne bilen får vi ikke kjøpe lenger

VW Golf cabriolet – her i R-utgave – er ikke lenger å finne i noen norske prislister. Dermed er det slutt for en bil som forlengst er en legende, også her hjemme.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Forsvant stille og rolig fra markedet.
VW har lange tradisjoner med å tilby cabriolet av sine folke-modeller.

Akkurat i det en varm og lav høstsol bryter gjennom vakkert gulfarget høstløv og luften begynner å bli kald og klar, kommer nyheten:

Nyheten om at den så smått legendariske VW Golf cabriolet ikke kommer tilbake for salg i Norge. I alle fall ikke i overskuelig framtid.

Trist, synes vi. VW har jo lange tradisjoner med nettopp cabriolet av sine folkebiler. Det startet med Bobla tilbake på 1950-tallet og fortsatte med VW Golf i 1976.

Lang tradisjon

Siden har det gått slag i slag. Men nå er det altså stopp her i Norge.
Det til tross for at det som er Europas mest solgte cabriolet i år kommer med mange og gode nyheter.

VW Golf cabriolet fornyes til 2016-sesongen, men bygger fortsatt på forrige generasjon VW Golf.

VW Golf cabriolet får nemlig en facelift før neste års cabriolet-sesong. Ny front og oppgradert interiør er noen av endringene. Under panseret blir nå nye Euro-6 motorer montert. Fire bensinvarianter på mellom 105 og 220 hk, om man foretrekker diesel så kan man velge mellom 110 og 150 hk.

Les vår test av VW Golf cabriolet her:

Labert salg

Det var under fjoråret at VW Golf cabriolet forsvant, stille og lydløst. Faktisk så stille at mange ikke en gang fikk med seg at den ikke lengre var tilgjengelig i Norge.

Begredelig cabriolet-salg her hjemme gjør at den norske importøren ikke vil ta den inn igjen nå.

Første generasjon av VW Golf har forlengst blitt en klassiker.

Om man gjør opp status per 31.08 i år er det kun solgt 154 cabriolet-modeller totalt i Norge. Det er en nedgang på mer enn 20 prosent siden fjoråret - som også var elendig.

Bygger ikke på nyeste Golf

– Det er flere grunner til at vi står over, faceliften til tross. Cabrioletsalget er jo generelt veldig lavt. Dessuten bygger dagens Golf cabriolet på den forrige VW Golf, og ikke på dagens. Det forteller Jan Tore Kopperud som er produktsjef for Golf hos den norske importøren.

– Vi synes med det at faceliften og oppdateringene blir for små til at vi kan forsvare å ta inn denne nisjemodellen. Hadde den bygget på den nyeste Golf-plattformen, kunne den nok vært mer aktuell for Norge, tror Kopperud.

Dette er VW Golf cabriolet III

Kjells VW Golf cabriolet er ikke som alle andre

Det er slik de gjør det

Men VW har tradisjoner på å gjøre det på denne måten. VW Golf I kom som cabriolet, men ikke Golf II. Man endret bare den første litt.

Det samme med Golf III, den fikk bare visuelle endringer da Golf IV ble lansert. Det er det samme som skjer nå.

Golf cabriolet-entusiaster – og de er det faktisk ganske mange av – må derfor kanskje vente helt til VW Golf blir lansert i åttende generasjon, før en helt ny Golf cabriolet atter blir å finne i prislistene hos VW-forhandlerene.

Den som vil ha ny VW cabriolet må nå velge en annen klassiker. Nemlig Beetle cabriolet, for den finnes fortsatt!

VW Cab: Her har prisene faktisk stått helt stille

2016-modellen har blitt mer lik siste generasjon Golf, men under "skallet" er bilen forrige generasjon.
Motor
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus