Ny toppsjef vil gjenreise tilliten til Volkswagen

Volkswagens nye toppsjef Matthias Müller (nummer to f.v.) lar seg fotografere sammen med medlemmer av Volkswagens forretningsutvalg, blant annet styreleder Berthold Huber (nummer tre f.h.).
Volkswagens nye toppsjef Matthias Müller (nummer to f.v.) lar seg fotografere sammen med medlemmer av Volkswagens forretningsutvalg, blant annet styreleder Berthold Huber (nummer tre f.h.). Foto: Fabian Bimmer / Reuters
Artikkelen fortsetter under annonsen

Volkswagens nye toppsjef Matthias Müller lover full åpenhet og skjerpet kontroll med den tyske bilprodusenten i et forsøk på å gjenvinne tilliten etter miljøskandalen.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Under min ledelse vil Volkswagen gjøre alt selskapet kan for å utvikle og innføre de strengeste reglene og styringsstandardene i hele bransjen, sa Müller da han fredag kveld stilte opp på pressekonferanse etter at styret utnevnte ham til ny administrerende direktør.

– Vi kan og vil komme gjennom denne krisen og gjøre VW enda sterkere, sa han.

Volkswagen vil nå be et amerikansk selskap om å foreta en full gransking, i tillegg til at et ukjent antall ansatte vil bli suspendert. I tillegg skal selskapsstrukturen desentraliseres og ledelsen slankes.

– Moralsk skandale

VWs styreleder Berthold Huber brukte den samme pressekonferansen til å beklage det som har skjedd.

– Det har vært en moralsk og politisk skandale, sa Huber og avslørte at flere personer allerede er blitt permittert.

Han roste samtidig Müller for å ha sterke strategiske og sosiale kvaliteter.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi setter pris på hans kritiske og konstruktive tilnærming, sa Huber.

Men det er liten tvil om at oppgaven som 62-åringen står overfor, er enorm.

Det var amerikanske miljømyndigheter som først oppdaget at selskapet har manipulert testresultatene for biler med dieselmotorer slik de viste langt mindre utslipp av miljøgifter enn hva bilene i virkeligheten har ute i gatene.

Også i Europa

Samtidig som Müller overtok ledelsen, kunngjorde Tysklands transportminister Alexander Dobrindt at selskapet har manipulert testresultatene for om lag 2,8 millioner biler i Tyskland, nesten seks ganger så mange som selskapet har innrømmet å ha jukset med på det amerikanske markedet.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Et par timer senere kunngjorde sveitsiske myndigheter at de legger ned et midlertidig forbud mot salg av nye VW-biler med dieselmotorer som kan være utstyrt med den aktuelle teknologien. Om lag 180.000 biler av merkene Audi, Seat, Skoda og VW, alle eid av Volkswagen, kan være omfattet av skandalen, ifølge meldingen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Tirsdag innrømmet selskapet at hele elleve millioner biler verden over er blitt utstyrt med programvare som gjorde jukset mulig, men i de fleste bilene skal systemet ha vært avslått.

Også Norge

Nå blir Volkswagens biler undersøkt over hele verden, også i Norge, mens kunder og investorer truer med søksmål.

Samtidig har miljømyndighetene i USA alt varslet en bot på opptil 150 milliarder kroner, mer enn Volkswagens samlede driftsoverskudd i fjor.

Etter hvert kan det komme regninger fra en rekke andre land.

Müller er en veteran i bilindustrien. Han ble født i det tidligere DDR og begynte i Audi i 1977. Der steg han raskt i gradene, og i 2010 ble han utnevnt til toppsjef for Porsche.

Han erstatter Martin Winterkorn, som tidligere denne uken gikk av som følge av avsløringene.