Denne SUV-en kan være et brukt-kupp

Mazda CX-7 er en av de mest sporty SUV-ene på markedet. Nå kan du gjøre svært gode bruktkjøp på denne bilen.
Mazda CX-7 er en av de mest sporty SUV-ene på markedet. Nå kan du gjøre svært gode bruktkjøp på denne bilen.

Havnet helt i skyggen av lillebror.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Biler som selger godt som nybiler, er som regel også svært attraktive som bruktbiler. Det betyr at du sjelden og aldri kan gjøre noe kupp på disse. Det handler som vanlig om tilbud og etterspørsel. Biler "alle" vil ha, holder seg også godt i pris.

Et godt eksempel på det er Mazda CX-5. Mazdas familie-SUV har vært en stor suksess i Norge. Men du trenger ikke se lenger enn til storebror CX-7 for å finne en SUV du virkelig kan gjøre gode kjøp på.

Nyhetens interesse over

Som nybil levde den et liv i skyggen av konkurrentene. her hjemme. Mye skyldes nok at CX-7 først ble lansert med råsterk bensinmotor på 2,3 liter og 260 hestekrefter. Og ja, det var eneste motoralternativ.

Det ga prislapp oppunder 800.000 kroner, i praksis var bilen så godt som uselgelig.

Etter noen år kom endelig en 2,2-liters dieselmotor på 173 hestekrefter. Den gjorde CX-7 langt mer konkurransedyktig, men salget tok likevel ikke av. Nyhetens interesse var over, i tillegg slet Mazda tungt i det norske markedet på denne tiden. Det hjalp nok heller ikke at Mazda kun tilbød manuell girkasse, mens veldig mange kunder i denne klassen ville ha automat.

Sportsbil i SUV-klær, les testen her

Interiøret skiller seg fra alle de japanske konkurrentene fra samme tid.
Interiøret skiller seg fra alle de japanske konkurrentene fra samme tid.


Starter på 229.500,-

Dermed stoppet salget på noen hundre eksemplarer. Det gjør at dette også er en relativt sjelden fugl i bruktmarkedet. I skrivende stund ligger det bare 13 eksemplarer ute til salgs.

Og det er i alle fall ikke noe å si på prisene. Det rimeligste eksemplaret er en 2009-modell som ligger ute til 229.500 kroner. Den har rullet 145.000 kilometer. Og det er ytterligere to eksemplarer å velge mellom til under 250.000 kroner. Bilene selges av forhandler.

– Hvorfor kjøper ingen denne SUV-en?

Kan prutes

Vil du ha lavere kilometerstand, kan du få en 2011-modell med bare 49.000 kilometer på telleverket, den koster 299.000 kroner.

Dyreste CX-7 i bruktmarkedet er for øvrig en 2010-modell som også har gått 49.000 kilometer. Her er prisforlangende 368.000 kroner, det kan nok framstå som noe optimistisk.

Her er det også viktig å huske at det er gode muligheter til å prute på biler som dette, særlig fra private selgere. Vurderer du brukt CX-7, er det derfor smart å sette seg inn i markedet, se hva biler blir lagt ut for og hvor lenge de ligger ute til salgs.

Lite bagasjerom

Kvalitetsmessig sett er dette typisk Mazda, det vil si meget bra. Bilene har lite feil og problemer.

På kjøreegenskaper er CX-7 hakket hvassere enn konkurrenter som Honda CR-V og Mitsubishi Outlander. Designet skiller seg også vesentlig fra de japanske konkurrentene. Mazda satset på sporty og særpregede linjer, både utenpå og inni.

Det som for mange var et stort ankepunkt mot bilen, var bagasjerommet. 455 liter er lite til denne bilklassen å være.

Knalltøff storebror, men den får ikke vi kjøpe

CX-7 plasserer seg i det øvre skiktet blant familie-SUVene. Men tross for lengde på 4,70 meter, er bagasjeplassen temmelig begrenset.
CX-7 plasserer seg i det øvre skiktet blant familie-SUVene. Men tross for lengde på 4,70 meter, er bagasjeplassen temmelig begrenset.

Luksus-SUVen floppet, nå forsøker de på ny

Personvernpolicy