Se – klassens tøffeste bil blir ny
Og snart kommer en helt spesiell utgave.
Den kompakte SUV-en Evoque har vært en stor suksess for Range Rover.
Ikke bare har den vært en imagebygger, med tøft og sporty design som virkelig har vakt oppsikt. Evoque ble også umiddelbart en bestselger, og har vært sterkt delaktig i av Jaguar/Land Rover-konsernet har hatt kraftig økning de siste årene.
Siden introduksjonen i 2011, har Range Rover produsert over 400.000 eksemplarer av bilen, det er et svært høyt tall på så kort tid.
Går forsiktig fram
Her hjemme har den også solgt bra, og hentet mange nye kunder til Range Rover.
Nå er det klart for en større oppdatering av Evoque. Den skal Range Rover presentere på bilutstillingen i Geneve som åpner dørene i neste uke, i forkant av det har de akkurat sendt ut de første bildene av modellen.
I forhold til alt skrytet Evoque har fått for designet, er det kanskje ikke overraskende at Range Rover går svært forsiktig fram på dette området. Foran er nye lykter og større luftinntak med på å fortelle at dette er "nye" Evoque.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenTest: Den er rett og slett barnslig morsom
Mer premium
Innvendig er det snakk om litt mer oppussing. Her er det nye seter og dørforinger, selve dashbordet er også nydesignet.
Range Rover lover nye og myke premiumdetaljer som skal gi økt kvalitetsfølelse.
Standardmodellene har tekstilvevd Ebony-stoff med seksveis justering, mens de såkalte flaggskipmodellene får massasjeseter foran, med 14-veis justering.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenNytt på Evoque er at du nå kan åpne og lukke bakluken ved å bevege en fot under støtfangeren bak. En praktisk detalj som noen av konkurrentene allerede kan by på.
Dette er luksus-SUV på billigsalg
Imponerende motor
Range Rover tilbyr to Ingenium-dieselmotorer. De er 20-30 kilo lettere enn forgjengerne.
Artikkelen fortsetter under annonsenDen minste har 150 hestekrefter, og imponerer både på forbruk og utslipp. Med denne motoren under panseret, har Evoque et oppgitt snittforbruk på 0,42 liter/mil, og Co2-utslipp på bare 109 gram/km.
Utgaven med 180 hestekrefter er litt tørstere. Den trenger i gjennomsnitt 0,48 liter diesel per mil, og har Co2-utslipp på 125 gram/km.
Mer lyst på bensin? Da tilbyr Range Rover en variant med 240 hestekrefter. Denne gjør 0-100 km/t på 7,6 sekunder.
En ekte problembil - les mer om den her:
Offroadegenskaper
Evoque får også en oppdatering på sikkerhetsfronten. Her har det skjedd en god del siden 2011, og siste nytt av sikkerhetsutstyr er nå på plass.
Det er vel neppe mange Evoque-kjøpere som planlegger å bruke bilen i terrenget, men for Range Rover er offroad-egenskaper en viktig del av merkevaren. Evoque får nå konsernets All-Terrain Progress Control (ATPC).
Artikkelen fortsetter under annonsenDette ble først lansert på Range Rover og Range Rover Sport. Her kan du låse hastigheten i fra 1,8 til 30 km/t – både forover og i revers – og så konsentrere deg om å styre rundt og unna hindringer i terrenget.
Artikkelen fortsetter under annonsenDette er nybil til nesten halv pris
Cabriolet også
PS: En ekstra nyhet er også på gang for Evoque, og her handler det om langt mer enn en ansiktsløftning.
Range Rover skal nemlig komme med noe såpass uvanlig for denne bilklassen som en cabrioletversjon. Den har vi allerede sett ute på test flere ganger. Det har blitt spekulert i at den også skal debutere på bilutstillingen i Geneve. Så langt sier ikke Range Rover noe om det, men kanskje dukker den opp som en aldri så liten overraskelse der.