Meny

Verdens mest solgte blir helt ny

Den ser lekker ut, den nye MX-5-kabroleten fra Mazda.
Den ser lekker ut, den nye MX-5-kabroleten fra Mazda.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det er bare en liten hake ved det hele.

Mazda MX-5 kom som et skikkelig friskt pust inn i bilverdenen i 1989. Det var stort sett engelskmenn som hadde drevet med dette tidligere – å lage små, lette og morsomme roadstere.

Vi tenker da på biler som Triumph Spitfire, Austin-Healy Sprite, MG-B og Lotus Elan. Men som i bilindustrien ellers var ikke engelskmennene helt ”på ballen” her heller, og japanerne kunne lett rappe og kopiere den ellers geniale ideen.

Resultatet ble MX-5. En elegant toseters roadster med kalesje og mye kjøreglede. 

Bilen har allerede oppnådd legendestatus. Det er også, med god margin, verdens mest solgte roadster. 

Les også: Mazda MX-5: Dette er den beste sportsbilen

Klart for fjerde generasjon

Fjerde generasjon er fortsatt tro mot roadster-konseptet.Fjerde generasjon er fortsatt tro mot roadster-konseptet.

Nå er det klart for fjerde generasjon av den japanske legenden. En helt ny bil – men fortsatt tro mot det opprinnelige konseptet.

Nye Mazda MX-5 kommer med to firesylindrede bensinmotorer. Begge nye for denne modellen, men kjent fra andre Mazda-modeller.

Det er snakk om en 1,5-liter med 130 hk, og en 2-liter vil etterhvert også finne plass under det lave panseret. Sistnevnte kjenner vi ikke effekten på enda. Begge vil ha Mazdas Skyactiv-teknologi og skal kunne gå billig og med lave utslipp.

Med 50/50 i vektfordeling og  heldigvis, fortsatt bakhjulstrekk, ligger forholdene til rette for morsomme opplevelse på svingete landeveier.

Les også: Marius er hekta på Mazda MX-5

Kortere og lettere

Slik ser nye MX-5 ut inni.Slik ser nye MX-5 ut inni.

For selv om motoreffekten ikke er enorm, kan man likevel ha det gøy. Mazda her nemlig slanket bilen. Den veier nå rett under 1000 kg - selv om den er proppet med nytt sikkerhetsutstyr.

Bilen er også ti centimeter kortere enn sin forgjenger. Den måler nå 3,92 m. mellom støtfangerne.

Man sitter lavt og har en høy midtkonsoll / kardangtunell mellom setene. 

Dette må definitivt kalles å være tro mot roadster-konseptet! Slikt liker vi!

På sikkerhetsfronten kan vi nevne blant annet adaptiv cruisekontroll, blindsonevarsling, adaptive lys og automatisk nødbrems ved hindringer.

Les også: Dette er egentlig en 15 år gammel Mazda MX-5

Kommer ikke før til høsten

Svingete landevei, sommer og Mazda MX-5 er en god kombinasjon.Svingete landevei, sommer og Mazda MX-5 er en god kombinasjon.

I Norge finnes cirka 3000 MX-5 på veien. Det blir neppe færre etter at denne nykommeren dukker opp.

Hva herligheten kommer til å koste er enda ikke kjent. Men dagens MX-5 starter på ca 285.000 kroner. Det er grunn til å anta at nykommeren plasserer seg i omtrent dette prisleiet.

Så langt - så godt. Men det er en liten hake ved det hele.

Den ikke settes nemlig ikke  i produksjon før utpå vårparten. Følgelig kommer den neppe hit til berget før vi atter så smått begynner å tenke på stilongs og votter. Altså til høsten.

Les også: Test: Mazda MX-5 2,0: Mye cab-moro for pengene

Trio i rødt hvitt og blått. Slik ser de tre første generasjonene av Mazda MX-5 ut.Trio i rødt hvitt og blått. Slik ser de tre første generasjonene av Mazda MX-5 ut.

Motor
Populært