Meny

Luksushotell? Nei, dette er en bilbutikk!

Lexus skal rulle ut et helt nytt butikkonsept i Europa - og det har allerede kommet til Norge. Her fra forhandleren på Romerike.
Lexus skal rulle ut et helt nytt butikkonsept i Europa - og det har allerede kommet til Norge. Her fra forhandleren på Romerike.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Og at den ser slik ut er ikke tilfeldig.

Trodde du at det er ganske tilfeldig hvordan en bilbutikk ser ut utenpå og inni? Og at det er opp til eieren hvordan han eller hun vil ha det?

Vel, slik er det i mindre og mindre grad. Også butikkene blir sett på som en del av totalopplevelsen rundt et bilmerke. Og her er det særlig premiummerkene som leder an. De stiller stadig større krav til forhandlerne sine og er blant annet opptatt av at det skal være mest mulig likt, uansett om forhandleren ligger i Barcelona eller i Bodø.

Helt ny standard 

Når Lexus nå ekspanderer og åpner to nye bilbutikker i Stor-Oslo, får vi et veldig godt eksempel på det.

Lexus er kraftig på offensiven i Norge, nye utsalgssteder i Kjeller utenfor Lillestrøm, og på Rud i Bærum skal være med på bygge merket videre. Og her er butikkene designet etter en helt ny standard som Lexus har satt for sine forhandlere i Europa.

Lexus er kjent for et ekstremt detaljfokus når de bygger biler, da er det kanskje ikke overraskende at de har sans for detaljer også på andre områder:

Les også: - Hva skal egentlig til for å bli en god bilselger?

Mer tydelig design 

- Det er helt riktig. Dagens Lexus-butikker ble designet på slutten av 1990-tallet. Siden den gang har stiler og trender endret seg kraftig, og det samme gjelder bilene våre. De har fått et mye mer dynamisk og tydelig design, forteller Jan Christian Holm som er sjef for Lexus i Norge.

- Den nye utformingen av salgslokalet som også tar i bruk avansert lysteknologi, skal i størst mulig grad fremheve bilene og gi en behagelig atmosfære i lokalet.Samtidig introduserer vi et nytt skiltprogram der vi endrer fra gull til platina. Dette skal signalisere et voksende premiumbrand med selvtillitt, lederskap og stolthet, sier Holm.

Nei, her er det ikke akkurat snakk om en sliten skinnsofa borte i en krok ...

Nei, her er det ikke akkurat snakk om en sliten skinnsofa borte i en krok ...

Les også: - Hvilke bilselgere har det egentlig lettest?

Strenge krav

- Hvem er det som bestemmer akkurat hvordan en butikk skal være?

- Designet er utarbeidet av et engelsk arkitektfirma, i samråd med representanter fra Lexus i Europa. Lexus har valgt å ha forskjellige butikkstandarder

 i store markeder som Japan, USA og Europa. Her tilpasser man seg lokal smak og ønsker.

For vårt marked er det derfor 

Lexus Europe som beslutter hva som gjelder. Her handler det blant annet om en minimumsstandard som må følges, samtidig som vi legger mest mulig til rette for individuelle behov. Kravene er strenge og ned på detaljnivå, men vi kan også søke om lokale tilpasninger, forteller Holm.

Skaper opplevelser 

- Hvor viktig tror dere utformingen av butikkene er for salget?

- Den nye identiteten og standarden er en viktig del av merkevaren Lexus, men vi vet alle at det ikke er flotte butikklokaler som skaper de gode opplevelsene. For oss er det fortsatt menneskene som representerer Lexus hos våre forhandlere.

- Det er de – og selvfølgelig også bilene – som skal sørge for at våre kunder er Norges mest fornøyde bilkunder også i fremtiden, sier Jan Christian Holm.

Hva mener du - er dette viktig? Si din mening i kommentarfeltet under:

Slik får bilselgeren kundene på kroken

Lyssetting blir stadig viktigere i mange typer butikker. Legg også merke til avstanden mellom bilene, her skal det være luftig og oversiktlig.

Lyssetting blir stadig viktigere i mange typer butikker. Legg også merke til avstanden mellom bilene, her skal det være luftig og oversiktlig.

Les også: Dette kan bli en helt perfekt Norges-bil

Motor
Populært