Vetle har en fremtidig klassiker

Saab 9000 er en interessant og litt utypisk Saab-modell som foreløpig ikke har fått den helt store posisjonen blant entusiaster. Det ønsker blant annet den entusiastiske eieren av denne bilen å gjøre noe med. Foto: Privat
Saab 9000 er en interessant og litt utypisk Saab-modell som foreløpig ikke har fått den helt store posisjonen blant entusiaster. Det ønsker blant annet den entusiastiske eieren av denne bilen å gjøre noe med. Foto: Privat
Artikkelen fortsetter under annonsen

Denne begynner å bli sjelden nå.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

I spalten "Bilen Min" har Broom.no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse.

Saab er et bilmerke med sterk entusiastfaktor. Både på grunn av deres tradisjonelle hang til å tenke litt annerledes, og å være tildels ganske vågale med å introdusere nye løsninger. Dessuten ble bilene bygget i Trollhättan.

Det var jo nesten i Norge, og i forhold til Volvo som den litt mer strømlinjeformede og verdensvante svensken, så var det nok en del ting ved Saabs personlighet som gjorde at vi nordmenn identifiserte oss litt ekstra med disse bilene.

Les også: Sinnene kokte da resirkulert Saab fikk samme navn som en Volvo

Tøff oppvekst

Det var imidlertid aldri enkelt å være Saab. Hvordan det gikk til slutt, det vet vi jo også. Veien dit var lang og vanskelig, men heldigvis full av triumfer, også. Minner som Saab-fansen trykker til sitt bryst i dag.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

For dem er det ofte tidlige totakter-modeller med rally-trimming og søkerlykt på taket som får følelsene i gang. Eller den ekstremt spesielle sportsmodellen Sonett. Eller de første, ubehøvlede turbo-utgavene av 99-modellen fra 1970-tallet.

Høydepunktene og klassikerne er mange. Men her har vi en Saab-modell som foreløpig ikke har fått den helt store «followingen» i entusiast-kretser.

Les også: Helt unik filmbil-selges

 Utseendet ble ganske firkantet, takket være spleiselaget med de tre italienske bilprodusentene i utviklingen. Hadde Saab hatt råd til å utvikle bilen på egen hånd, ville nok bilen blitt enklere å gjenkjenne som en Saab. Foto: Privat Utseendet ble ganske firkantet, takket være spleiselaget med de tre italienske bilprodusentene i utviklingen. Hadde Saab hatt råd til å utvikle bilen på egen hånd, ville nok bilen blitt enklere å gjenkjenne som en Saab. Foto: Privat

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Del av et spleiselag

Saab 9000 kom midt på 1980-tallet som en større og mer eksklusiv modell enn 900. Siden Saab ikke hadde råd til å utvikle en egen bil helt fra bunnen den gang heller, slo de seg med på et av bilhistoriens mest oppsiktsvekkende spleiselag noensinne: Saab 9000 delte plattform, grunnteknikk og i grove trekk utseende med Fiat Croma og Lancia Thema.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Også Alfa Romeo 164 var en del av firkløveret, men Alfa var ikke med lenger enn til chassis og teknikk – de ville ha sitt eget karosseri med Pininfarinas klare design-signatur.

Les også: Alfa 164 som førstebil? Ja, hvorfor ikke...

I ettertid viste det seg å være smart. Alfaen fikk langt mer personlighet og syntes langt bedre. Og allerede den gang syntes mange det var rart at ikke også Saab ville skille seg mer ut med et mer tradisjonelt Saab-designet karosseri enn det som ble resultatet. For selv om ikke alt var så likt som man skulle tro, var de tre snar-like: Lanciaen som den påkostede, Fiaten som den økonomiske, og Saaben som den litt eiendomlige fetteren fra Sverige.

Les også: SUV-en vi ikke får nok av

 Skinninteriør og høyt utstyrsnivå understreker at 9000 var Saabs toppmodell. Foto: Privat Skinninteriør og høyt utstyrsnivå understreker at 9000 var Saabs toppmodell. Foto: Privat

Artikkelen fortsetter under annonsen

Med og uten turbo

Hadde man svømt i penger i Trollhättan, så ville nok også 9000 både sett ut og føltes mer som en «ekte», helsvensk Saab. Men man gjorde det beste ut av situasjonen – og når man i ettertid vet at modellen var på markedet i over 10 år, så traff man ikke så galt uansett.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Turbo var en selvfølge på en luksus-Saab, men det kom selvsagt også billigere versjoner som pustet selv. Modellutvalget ble også utvidet med en sedan, men ingen stasjonsvogn, slik som hos Lancia.

Les også: Svensk superkjendis fikk likevel spesialbygget en 9000 stasjonsvogn

Betegnende nok for en liten og litt marginal produsent kom facelifter og forandringer litt pø om pø, og ikke over hele modellrekken samtidig. Sært nok lanserte man også en modernisert combicoupé-modell nummer to i tillegg til sedanen og den opprinnelige combicoupeen, som likevel ble solgt videre. Saab var på den tiden nesten alene om å holde liv i denne karosseritypen, og ingen skal si at de ikke gjorde jobben skikkelig…

Artikkelen fortsetter under annonsen

Fikk skikk på kvaliteten

Det skulle heller ingen si om byggekvaliteten på bilen, som raskt ble bra – og langt bedre enn spesielt Fiaten og Lanciaen fikk ord på seg for å være. Saab feiret blant annet en triumf med å kjøre tre biler tilfeldig plukket fra samlebåndet for full gass, døgnet rundt, i 20 døgn på Talladega-banen i USA. Da hadde samtlige biler rundet 100.000 kilometer uten et feilslag, og satt en hel drøss rekorder.

Les også: Test av isskraper

 Vetles 9000 deler det aller meste utseendemessig med Talladega-versjonen. Etter å ha havarert både turboen og et stempel er han nå på jakt etter en Talladega-motor også. Foto: Privat Vetles 9000 deler det aller meste utseendemessig med Talladega-versjonen. Etter å ha havarert både turboen og et stempel er han nå på jakt etter en Talladega-motor også. Foto: Privat

Denne prestasjonen ga opphav til den første sportslige versjonen av 9000, nettopp «9000 Talladega», som var på markedet fra 1988 til 1990. Med større hjul, stivere fjæring, sportsseter og spoilerkit så den barsk ut, og motoren ble også tunet til å gi noen ekstra hester ut over det en vanlig turbo kunne diske opp med.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: 99 Turbo – sjekk tilstanden på denne urørte klassikeren!

I dag er Talladegaen kanskje den første av Saab 9000-modellene som nærmer seg klassiker-status, og det er også som en slik at denne bilen vil fremstå når eieren er ferdig med sine omfattende planer. For her er en som har oppdaget Saab 9000s fortreffelighet for alvor – og flere andre er nok i ferd med å komme etter.

Eier: Vetle Bang Rød, (19).

Litt om meg selv: Jeg har stor interesse for bil. Jeg liker det uvanlige, noe som skiller seg ut på en eller annen måte. Det er et utrolig kjedelig utvalg av biler i Norge!

Kjøreglad bil

Kjøregleden er det som blir satt først, jeg kan bruke mye tid på å kjøre, men vil ikke anse meg selv som en typisk råner. Selv om det hender at jeg smeller av noen runder, det er jo fint med litt variasjon. Er jo noen som må fronte Saab også!

Artikkelen fortsetter under annonsen

Foretrekker selv heller rolige landeveier der man kan gasse litt ekstra på, og bare nyte den herlige motorlyden.

Les også: Ser du etter førstebil? Her er noen litt utradisjonelle forslag...

Bilen: Saab 9000 Sport, 1990-modell. Importert fra Tyskland for en tid tilbake. Helt identisk med Talladegaen, bortsett fra motoreffekt. En av toppmodellene til Saab på den tiden, her sitter det en 2 liters motor med 173 hk. Original Airflow-styling på denne, en veldig godt utstyrt bil.

Bilen er moderne selv etter dagens standard. Går bra, og vekker liten oppsikt utenfor Saab-miljøet. De som kjenner til denne bilen vet godt hva det er. Den sitter bra på veien, er komfortabel og god å kjøre. Man har et stort smil om munnen når man er ute og kjører, og man kjører lange omveier selv til butikken!

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Bilen BMW aldri skulle bygge

Artikkelen fortsetter under annonsen

 Vetle har god peiling på Saab, og har hatt flere. Her er hans forrige, en 900 i Griffin. Foto: Privat Vetle har god peiling på Saab, og har hatt flere. Her er hans forrige, en 900 i Griffin. Foto: Privat

Hvor lenge har du eid den? Denne er kjøpt i april. Har tidligere eid en Saab 900 Griffin. Solgte den da jeg kjøpte en Porsche 924, den ble solgt så fort den ble kjøpt. Dere kjenner vel godt til påliteligheten til disse bilene! Den vakte derimot veldig mye oppsikt, mye på grunn av fargen. Bilen hadde heller ikke servo, men det skal sies at dette er noe av det morsomste jeg har kjørt.

Motoren tålte ikke påkjenningen

Hva har du gjort med den? Artig sprørsmål, i løpet av den korte tiden har jeg klart å ta knekken på turboen, giroverføringen og et stempel i motoren. Jeg er ingen mekaniker og har liten forståelse for skruing. Men lidenskapen og entusiasmen for bil er der likevel!

Les også: Joakim er blitt glad i Saaben sin, til tross for mange problemer og feil

Artikkelen fortsetter under annonsen

Bilen venter nå på ny motor. Skal ikke se bort fra at det blir å finne en original Talladega-motor. Har heldigvis gode kompiser som kan hjelpe meg.

Liker best med bilen: Det første man tenker på er designet, det er enkelt men samtidig elegant. Airflow-stylingen gir bilen et stort løft. Den er også utrolig god å kjøre, masser av komfort. Flott skinninteriør som står i stil til bilens rødfarge.

Det er også utrolig moro å kjøre noe som ytterst få andre har. Mange tenker på Saab som et kjedelig og spesielt merke. Kanskje lett å tenke sånn, men Saab er mye mer en det. Noe annet som må nevnes er sikkerheten i disse bilene. 9000 er intet unntak.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Liker minst med bilen: Her er det litt å sette fingeren på, dessverre. Bilen er ikke strøken, men den har ikke gått lenger en 164.000 kilometer. Motoren må allerede byttes ut, pluss noen andre deler. Mye på grunn av dårlig vedlikehold. Heldigvis ingen store problemer med den, ingen farlig rust. Ikke mye rust i det hele tatt, men må nok regne med noen tusen i deler.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Rust – her starter ofte det som kan bli et stort problem

 Før 9000en var han også innom tysk lavpris-sportsbil, men 924ens kvalitet og pålitelighet var så dårlig at han solgte den igjen med én gang. Foto: Privat Før 9000en var han også innom tysk lavpris-sportsbil, men 924ens kvalitet og pålitelighet var så dårlig at han solgte den igjen med én gang. Foto: Privat

Debuterte med skikkelig langtur

Beste opplevelse med bilen: Den beste opplevelsen med bilen må være dagen jeg hentet den, tok fly til Bergen. Da jeg prøvekjørte den følte jeg meg med en gang hjemme i bilen. Var også nokså bestemt på å kjøpe den. Tok deretter den 7 timer lange turen hjem, gjennom Norheimsund, Odda, Røldal, nedover mot Seljord og turen hjem til Porsgrunn. Med andre ord, masse flott norsk natur. Fine avsides veier med utsikt utover fjell og vann.

Framtidsplaner for bilen: Nå står først ny motor for tur, kanskje en Talladega? Bilen skal forbli så orginal som mulig, helt perfekt utseendemessig. Skal også ha 16” Super Aero felger med kant, porno på en slik bil! Blir nok bare nødvendige reperasjoner.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Drømmebil: Når det kommer til biler er jeg åpen for det meste. Har spesielt stor sans for Saab og Porsche. Å velge en bestemt bil er umulig. Jeg kan derimot trekke fram noen favoritter: 968, 928 S4, ulike varianer av 911 – helst 80- og tidlig 90-talls. 900/9000 med Airflow. 9-3 Turbo X. Er også glad i Italia og italiensk bildesign. Testarossa er og forblir en legende, og Pantera… Listen er lang, som du sikkert skjønner!

Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor, se info her.

Les også: Saab-konkursen kan gjøre 9-5 til et spesielt gunstig bruktkjøp

Hva synes du om bilen? Noe du vil spørre Vetle om? Bruk kommentarfeltet under!