Meny

Så billig kan du sikre deg Porsche-drømmen!

En vaskeekte Porsche 911 cabriolet - til like over 200.000 kroner? Joda det er mulig!
En vaskeekte Porsche 911 cabriolet - til like over 200.000 kroner? Joda det er mulig!

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Høstpris på barsk cabriolet.

Det er ikke godt å si hvor mange gutterom som på et eller annet tidspunkt ble dekorert med bilder av en eller annen Porsche 911. Men vi overdriver neppe om vi sier 70-80 prosent.

911 er på mange måter selve ikonet på en sportsbil - og har vært det i en evighet.

Men å kjøpe en slik bil ny byr naturligvis på en del utfordringer - eller, kanskje først og fremst én: Nemlig prisen!

Dermed er det bruktmarkedet som gjelder - men fortvil ikke. Det er faktisk mulig å skaffe seg en relativt ny 911, sågar cabriolet, til like over 200.000 kroner.

Les også: Dette var bilen drømmedama skulle hatt

Billigst

1999-modellen vi har funnet er sort, har manuell gir, fire seter - og altså tak som kan legges ned. Prisen er, tro det eller ei, 223.000 kroner i tillegg til omregistrering.

Det er uten sammenligning den billigste av 996-generasjonen (1998-2004) vi har sett på en langt stund - der bilen ser ut til å være i god stand, ikke har helt håpløs kilometerstand eller en veldig merkelig fargekombinasjon.

Les også: Opel-klassikeren i Sandefjord har stått siden 1961

Saken fortsetter under bildet Ekte sportsbil - og vind i håret. Nå kan du få begge deler - til lavpris. Ekte sportsbil - og vind i håret. Nå kan du få begge deler - til lavpris.

Les også: Folke-sportsbil til 200.000 kroner

US-modell

Sort bil med sort skinn er akkurat slik mange vil ha disse bilene. Nå har den riktignok rukket å rulle 178.000 kilometer, men om den er godt fulgt opp, så trenger ikke det å være noe stort problem.

Noen vil nok reagere mer på at det er USA-import. Det byr gjerne på litt utfordringer med tanke på radio og navigasjon. Plassen til skiltene er litt annerledes enn på de europeiske, og den har disse merkelige gummifangerne bak!

Men alt er ikke negativt med US-modellene. Denne har for eksempel aldri vært i nærheten av snø, salt og slaps. Den ser da også veldig pen ut på bildene.

Dessuten er den bra utstyr. At den mangler navigasjon gjør i alle fall ikke noe, ettersom den på US-biler gjerne ville vært kranglete uansett.

Klikk her for å se hele annonsen

Driftssikker, men ...

911 er stort sett solide, velbygde biler - som byr på bedre driftssikkerhet enn mange andre sportsbiler.

Men sparepengene dine ryker fort hvis det først skjærer seg. Både deler- og timeprisene på verksted som har riktig kompetanse er høye. 

911-ene hadde også en del motorhavari på 3,4-literen som ble brukt før faceliften i 2001/2002. Så sjekk historikken nøye og se etter oljelekkasjer.

Her kan du lese Brooms bruktbilguide på Porsche 911 (996)

Les også: Se - den er nesten som ny!

Kontroversiell

996-generasjonen er forøvrig den første 911 med vannavkjølt motor. For mange Porsche-purister var dette bruddet med tradisjonen, nemlig luftavkjølt motor, vanskelig å svelge.

Den fikk også kritikk for å bryte med den tradisjonelle runde lyktene, og fikk i stedet samme lykter som den billigere modellen - Boxster.

Det er nok noe av grunnen til at nettopp 996-ene ikke holder seg like godt å pris som en del av de eldre generasjonene. 

Men at dette er mye sportsbil for pengene finnes det ingen som helst tvil om. For når det kommer til kjøreegenskapene leverer 996 akkurat hva du forventer. 300 hk, bakhjulstrekk og motoren bak, tradisjonen tro, sørger for det.

Hva mer kan vi si - løp og kjøp deg neste års sommerbil alt nå, og realiser drømmebilen fra barndommen i samme slengen!

Les også: Se skrekkbildet fra Statens vegvesen

Saken fortsetter under bildet Det er lite som kan måle seg med å kjøre en skikkelig sportsbil med taket nede på en flott sommerdag. Det er lite som kan måle seg med å kjøre en skikkelig sportsbil med taket nede på en flott sommerdag.

Les også: Joda - en heftig sportsbil kan funke året rundt

Motor
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus